SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Annoncørbetalt indhold af Forto

Executive i digital logistikkoncern: Disruption er ’the new normal’ – her er områderne, vi kan styrke forsyningskæderne

I en tid, hvor disruptions er blevet undtagelsen der bekræfter reglen i transport- og logistikbranchen er omstillingsparathed og hastighed blevet nøglen til at sikre en solid og succesfuld forsyningskæde. Det siger Jochen Freese, Executive Vice President for indkøb og forretningsudvikling i den internationale og digitale logistikkoncern, Forto. Foto: John Simmons
I en tid, hvor disruptions er blevet undtagelsen der bekræfter reglen i transport- og logistikbranchen er omstillingsparathed og hastighed blevet nøglen til at sikre en solid og succesfuld forsyningskæde. Det siger Jochen Freese, Executive Vice President for indkøb og forretningsudvikling i den internationale og digitale logistikkoncern, Forto. Foto: John Simmons

Grundstødte containerskibe, pandemi og en krig i Ukraine har de seneste to år skabt disruption – også i vores globale forsyningskæder. Executive Vice President i international og digital logistikkoncern mener, at virksomheder bør styrke deres forsyningskæder i en tid, hvor disruptions er blevet ’the new normal’.

Det kan fortsat virke aparte, at et grundstødt containerskib kunne skabe panik og trafikkaos for 12 pct. af hele verdens skibstrafik. Det var ikke desto mindre virkeligheden, da Ever Given sidste år stødte på grund og blokerede Suezkanalen i seks hele dage.

For tyske Jochen Freese, Executive Vice President for indkøb og forretningsudvikling i den internationale og digitale logistik-koncern, Forto, kom episoden ikke som en overraskelse. Han forstår dog godt, hvorfor Ever Given blev en forsidehistorie i hele verden.

”Ever Given var en ekstrem visuel påmindelse om, hvor skrøbelige vores forsyningskæder i virkeligheden er,” siger han.

Ifølge Jochen Freese var det eneste positive ved den uheldige situation i Suezkanalen og de mange forsider, Ever Given skabte, at det hjalp med at bringe samtalen om forsyningskæder og logistik op på et strategisk niveau i bestyrelser verden over.

“Vi har kvartalsmøder med vores kunder, der alene omhandler deres forsyningskæder. Tidligere så vi meget sjældent CEO’en til de møder. De sidste otte måneder er de igen og igen dukket op, og alle siger det samme: ‘Jeg er nødt til at få svar på, hvordan vi sikrer vores forsyningskæder’”

Afgørende fokusområder

En simpelt svar på det spørgsmål har Jochen Freese ikke. Til gengæld vil han som oftest udpege nogle afgørende områder, hvor forsyningskæderne kan gøres mindre sårbare i en tid, hvor deres skrøbelighed vokser.

Jochen-foto.jpg
Jochen Freese mener ikke, at spørgsmålet bør være, hvorvidt der sker en disruption af vores forsyningskæder. Spørgsmålet bør nærmere hedde, hvornår den sker. Foto: Forto

Forto designer logistiske løsninger med afsæt i teknologien, og ifølge Jochen Freese bliver det fremover mere og mere afgørende, at virksomheder skruer op for digitaliseringen.

”Ikke alene kommer man besværligt papirarbejde til livs, men digitaliseringen vil også skabe øget indsigter, der vil resultere i bedre og hurtigere beslutninger.”

Og så mener han, at dagene, hvor virksomheder med deres logistik og transport så at sige satser alt på én hest, er talte.

Under de første nedlukninger i 2020 var der to tydelige modpoler i responsen. Dem med en vent-og-se-tilgang. Og dem, der prompte bredte sig ud på flere lagre, destinationer og forsyningskæder. Det er uden tvivl sidstnævnte, som står stærkest i dag

Jochen Freese, Executive Vice President for indkøb og forretningsudvikling i Forto

“Du har som udgangspunkt en skrøbelig forretningsmodel, hvis alle dine produkter står pakket i et og samme pakhus. Endnu mere skrøbeligt bliver det, hvis du kun har én forsyningskæde til at bringe dem frem til dine kunder med,” siger han og forsætter:

”Virksomheder er i dag nødt til at planlægge deres forsyningskæder således, at de altid har en plan B, C og F. Det gælder både i selve transporten af varerne, i udvalget af forhandlere, lokationer og lagerbygninger, hvor de opbevarer varerne. Det betyder også, at virksomheder er nødt til at være klogere og mere strategiske, når de vælger samarbejdspartnerne til at hjælpe dem med logistikken.”

At der er kommet et øget fokus på at vælge den rigtige samarbejdspartnere, har Jochen Freese tydeligt kunne mærke på kunderne oven på to år, der igen og igen har vist, at forsyningskæderne er udsatte.

”Tidligere handlede spørgsmålene om transporttider og priser. I dag vil de først og fremmest vide, hvordan vi reagerer, hvis der sker en ny disruption af forsyningskæderne.”

Disruption er ’the new normal’

For Jochen Freese er det dog nærmere et spørgsmål om, hvornår den næste disruption sker. Det mener han, at den række af begivenheder, der har fundet sted de seneste par år, er vidne om.

For Jochen Freese har det dog været positivet at se, hvordan langt flere virksomheder i dag agerer med fleksibilitet og hastighed, når forsyningskæderne af den ene eller anden årsag udfordres.

”Under de første nedlukninger i 2020 var der to tydelige modpoler i responsen. Dem med en vent-og-se-tilgang. Og dem, der prompte bredte sig ud på flere lagre, destinationer og forsyningskæder. Det er uden tvivl sidstnævnte, som står stærkest i dag,” siger Jochen Freese og fortsætter;

”Men vi oplever fortsat virksomheder, hvor holdningen er, at branchen jo har set disruptions gennem de sidste 25, og det vender altid tilbage til normalen igen. Så det gør det jo nok også denne gang.”

Og kan de ikke også have ret i det?

“Jo. Men man må have in mente, at vi handler meget mere sammen på global plan end for 25 år siden. Kundernes forventning til en effektiv og gennemsigtig transport har aldrig været større. Det har vores containerskibe i øvrigt heller ikke været. Det var derfor, at et enkelt et af slagsen kunne skabe kaos for 12 pct. af den globale handel i seks døgn,” siger Jochen Freese.

Læs mere om Forto og se deres løsninger her

Annoncen er produceret 05.05.2022 af Børsen Creative i samarbejde med Forto

Forsiden lige nu