SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Annoncørbetalt indhold af Illy

Derfor vælger flere virksomheder denne bæredygtighedscertificering

David Brussa er direktør for bæredygtighed i Illycaffè, der er B Corp-certificeret. Virksomheden opnåede det eftertragtede bæredygtighedsstempel i marts 2021. Foto: Roberto Pastrovicchio
David Brussa er direktør for bæredygtighed i Illycaffè, der er B Corp-certificeret. Virksomheden opnåede det eftertragtede bæredygtighedsstempel i marts 2021. Foto: Roberto Pastrovicchio

Den globale B Corp-bevægelse har netop rundet 5000 virksomheder. Og der er god grund til at interessere sig for B Corps, for de bruger deres virksomheder til at løfte nogle af de største udfordringer verden står overfor lige nu. Se her hvorfor to af dem har valgt netop denne bæredygtighedscertificering.

Hvad har et italiensk kaffemærke til fælles med en madspilds-app? De er begge en del af den globale B Corp-bevægelse. Det særlige ved B Corps er, at de ikke kun er bæredygtige i deres services og produkter men gennem hele værdikæden.

Den italienske kaffevirksomhed Illycafé var det første italienske kaffebrand, der blev B Corp-certificeret. De fik deres certificering i marts 2021. Men forud for certificeringen måtte virksomheden svare på mere end 250 spørgsmål omkring deres måde at drive virksomhed, deres medarbejdere og ikke mindst deres leverandørkæde.

Men med alle de forskellige bæredygtighedscertificeringer, der findes, som dokumenterer virksomheders ansvarlighed og bæredygtighed, hvorfor var det så lige præcis B Corp-certificeringen Illycaffè gik efter?

“Det at blive en anerkendt B Corp betyder, at vi har en tredjepart, der bekræfter, at vores handlinger har en positiv indvirkning på miljøet og på mennesker. Og at der er en overensstemmelse mellem det vi siger, og det vi gør,” siger David Brussa, direktør for bæredygtighed i Illycaffè.

En regenerativ forretningsmodel

For ham er det helt særlige ved at være en B Corp-virksomhed, at kunne sikre en fortsat positiv indvirkning på medarbejdere, samfund og miljø ved at forene økonomi og profit med etik og bæredygtighed.

“Mens mange virksomheder gør det til en prioritet at være en positiv kraft i verden, omsætter B Corp-ledere det til handling og til et commitment til fortsat at forbedre sig,” siger David Brussa.

Ifølge ham er det vigtige, at B Corps arbejder for en regenerativ forretningsmodel.

David med kaffebønne.jpg
Ifølge David Brussa, er B Corp-certificeringen vigtig for Illy og understreger selskabets forpligtelse til at arbejde fokuseret hen mod et mere bæredygtigt samfund. Foto: Roberto Pastrovicchio

“Med B Corp-certificeringen ville vi understrege vores forpligtelse til fortsat at skabe en positiv indvirkning på samfundet og planeten, samt slutte os til et netværk af ligesindede virksomheder, der fremmer forretningsmodeller baseret på en strategi, der skaber bæredygtig værdi på sigt,” siger David Brussa.

Og det er netop de værdier, der samler forskelligartede virksomheder i det som B Corp også er - nemlig en bevægelse og et netværk af virksomheder, der ønsker at bruge deres forretning til at gøre en positiv forskel.

Madspildsforkæmper var et godt match

For Too Good To Go, der arbejder for at nedbringe madspild, handler det i høj grad om at få en anerkendelse af, at de driver en ansvarlig forretning.

“B Corp-certificeringen er et vigtigt kvalitetsstempel, som slår fast, at Too Good To Go bidrager positivt til samfundsudviklingen. Ikke bare via vores forretningsmodel, men også ved f.eks. at sikre, at vi udleder mindst muligt CO2, at vi affaldssorterer, at der er diversitet i alle medarbejderlag, at vi fokuserer på medarbejdernes trivsel og vilkår og meget mere,” siger Tanja Møller Andersen, pressechef i Too Good To Go.

Tonsvis af mad fra restauranter og supermarkeder går hver dag til spilde. Men via Too Good To Go’s madspilds-app kan brugerne se, hvor der er mad i overskud og købe det billigt.

Virksomheden er altså bygget op omkring at løse et problem, som både belaster klimaet og de forretninger, som hver dag må smide mad ud. Too Good To Go er blevet globalt og i Danmark har 2,5 millioner danskere været med til at redde måltider. B Corp-bevægelsen er derfor et godt værdimatch til Too Good To Go.

“Vi tror på, at vores planet bliver et bedre sted at leve, hvis flere virksomheder bruger deres kerneforretninger til at skabe positive samfundsforandringer. Og i den henseende er B Corp-certificeringen et effektivt værktøj til at holde styr på - og måle på - vores interne bæredygtighedsindsatser og -processer,” siger Tanja Møller Andersen.

Men ved jeres samarbejdspartnere og brugere egentligt, hvad B Corp er?

“Der er meget stor forskel på, hvor udbredt kendskabet til B Corp-bevægelsen er i de 17 lande, vi opererer i. Kendskabet er helt klart størst i USA og Storbritannien. Her går mange af vores brugere bevidst efter B Corp-stemplet i f.eks. forbrugssituationer og jobsøgningsprocesser. I Danmark er kendskabet endnu ikke helt så højt, men det begynder at komme i takt med, at der kommer flere og flere B Corps til, og at bevægelsen får mere opmærksomhed,” siger Tanja Møller Andersen.

Ifølge hende er det særligt i rekrutteringsprocesserne, at B Corp-certificeringen opleves som en positiv faktor, fordi flere og flere ansøgere søger virksomheder, der tager et ansvar.

kaffebønner i varehus.jpg
Illy blev grundlagt i 1933 - og allerede dengang var bæredygtighed en del af DNA'et. Foto: PR

Hvad er dit bedste råd til virksomheder, der overvejer at blive B Corp-certificerede?

“Man skal først og fremmest være indstillet på at gå all in. Man kan ikke ‘løbe om hjørner’ med en B Corp-certificering. En B Corp-certificering kræver både tid og ressourcer, da alt skal dokumenteres ad flere omgange. Men det er time well spent,” siger Tanja Møller Andersen.

Bæredygtighed i dna’et

Bæredygtighed har siden Illycaffè blev grundlagt i 1933 været en del af dna’et i virksomheden. Derfor var det at blive B Corp-certificeret blot en bekræftelse på - og et commitment om - at fortsætte med den ansvarlige forretningsmodel for Illycaffè.

“Bæredygtighed har altid været et driftsprincip hos Illycaffè. Etik og bæredygtighed har været en del af Illycaffès dna siden grundlæggelsen i 1933,” siger David Brussa og fortsætter:

“Vi arbejder over for hele virksomhedens forsyningskæde for fortsat at sikre en positiv påvirkning af medarbejdere, samfund og miljø.”

David drikker kaffe.jpg
Illy arbejder med bæredygtighed både ift. leverandører, globale partnerskaber og cirkulær økonomi. Alt sammen til gavn for både mennesker og miljø. Foto: Roberto Pastrovicchio

Illycaffè køber bønner direkte hos kaffebønder og deres kooperativer udenom de store, internationale kaffebørser. Det betyder, at de på den måde har føling med alle led i værdikæden - fra kaffemark til supermarked.

Ifølge David Brussa arbejder de helt konkret med at udvikle og dele viden med de leverandører, der leverer kaffebønnerne. Dette er blandt andet gennem praktisk arbejde i markerne med specialiserede agronomer, som hjælper med at sikre en højkvalitetsproduktion - samtidig med at miljøet respekteres. De arbejder også for en bedre livskvalitet gennem økonomisk, social og miljømæssig bæredygtighed - og ved at fremme globale partnerskaber. Og endelig har de fokus på cirkulær økonomi til gavn for planeten, som sørger for forbedring af energieffektiviteten og forbruget af ressourcer for gradvist at reducere emissionerne i forsyningskæden.

For Illycaffè er det altså en lang række af initiativer, som rækker ind i alle dele af virksomheden og som kræver forpligtelse og engagement fra hele virksomheden, der har sikret dem en status som B Corp-virksomhed og som sikrer, at de fortsat arbejder med deres impact i samarbejde med deres leverandører.

Du kan læse mere om Illy's B Corp-certificering her.

Annoncen er produceret den 18.06.2022 af Børsen Creative i samarbejde med Illy

Forsiden lige nu