SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Annoncørbetalt indhold af Azets

De rigtige kandidater er en mangelvare: Her er værktøjerne til succesfuld rekruttering i en højkonjunktur

En af nøglerne til at lykkes med rekruttering lige nu er at kunne træffe en beslutning hurtigt. De få højt kvalificerede kandidater, der er i markedet, vil typisk have flere tilbud og spiller på flere heste samtidig, siger Inge Bungum, der er Manager i konsulentvirksomheden Azets, som tilbyder ekstern hjælp til blandt andet rekruttering. Foto: Jacob Nielsen
En af nøglerne til at lykkes med rekruttering lige nu er at kunne træffe en beslutning hurtigt. De få højt kvalificerede kandidater, der er i markedet, vil typisk have flere tilbud og spiller på flere heste samtidig, siger Inge Bungum, der er Manager i konsulentvirksomheden Azets, som tilbyder ekstern hjælp til blandt andet rekruttering. Foto: Jacob Nielsen

Det danske arbejdsmarked er stadig i hopla på den anden side af coronakrisen, og virkeligheden er, at selvom det giver virksomheder anledninger til at udvide og rekruttere ny arbejdskraft, så er det i den grad arbejdstagers marked. Ifølge ekspert i konsulentvirksomheden Azets er det ekstremt svært at finde kandidater til stort set alle stillinger – men der er alligevel en række gode råd, der kan være behjælpelige, når man skal sikre sig sin næste vigtige medarbejder.

Det har en bagside at være i en højkonjunktur. Og selvom kurven stadig er på vej op, og det hele indtil videre kun bliver bedre og bedre, så er der nogle udfordringer, der samtidig kun bliver større.

Det er nemlig i øjeblikket ekstremt svært at finde kvalificeret arbejdskraft til både almene og mere specialiserede stillinger. Uanset hvilke jobannoncer der lægges op på portaler af virksomheder, så er det lige nu erfaringen, at der næsten ikke kommer nogen respons – og at den der kommer, ikke er kvalificeret nok.

Det fortæller Inge Bungum, der er Manager i konsulentvirksomheden Azets, som tilbyder ekstern hjælp til blandt andet rekruttering.

“Der kommer i øjeblikket så få ansøgere, at man næsten skal ud i en stor søgeopgave hver eneste gang. Det skal i hvert fald være en kombination af både at lægge annoncer op på Linkedin eller jobportaler samtidig med, at man er proaktiv og selv søger muligheder via netværk eller en database,” siger Inge Bungum.

Kravene skærpes og kandidaterne har fart på

Valgmulighederne er i øjeblikket mange for arbejdstagere. Og deres arbejdskraft er eftertragtet, fordi Danmark stadig er i vækst, og bevægeligheden er stor – hvilket vil sige, at mange tør skifte job, fordi mulighederne er der. Det samme er ikke tilfældet i lavkonjunkturer, hvor langt de fleste holder fast i deres stillinger.

Hos Azets hører de desuden ofte, at man endda kan have lukket en aftale med en kandidat, som så alligevel er blevet tilbudt noget konkurrerende, inden første arbejdsdag når at komme.

Ifølge Inge Bungum er én af grundene til, at der kræves ny arbejdskraft så ofte, at kravene skærpes konstant – herunder særligt på det digitale område, hvor det kan være svært at nå at uddanne egne medarbejdere i takt med udviklingen. Hvilket så igen betyder, at mange må ud og hente andre profiler, som kan matche behovene.

Så hvad kan man gøre i en virkelighed, hvor man angiveligt hele tiden er et skridt bagud som virksomhed?

Klarlæg virksomhedens behov før processen

Som det allerførste gælder det om at gøre sig helt klart, hvad det er, man er på udkig efter, før man overhovedet tænker på at igangsætte selve rekrutteringsprocessen.

“Uanset om man rekrutterer selv eller med en ekstern partner, så er det vigtigt at få klarlagt definitionen på den nye profil. Få lavet en gap-analyse ift. de kompetencer man allerede har, så man ikke bare genansætter de helt samme profiler. Det er nødvendigt, at man har et meget klart billede af, hvad man har brug for inden rekrutteringsprocessen. For på den måde kan man også hurtigere træffe en beslutning undervejs i forløbet, hvilket også er vigtigt, når det går så hurtigt, som det gør nu,” siger Inge Bungum.

At kunne træffe en beslutning hurtigt er alfa og omega, blandt andet fordi de få højt kvalificerede kandidater, der er i markedet, typisk vil have flere tilbud og spiller på flere heste samtidig.

“Det dér med at man kunne sammenligne tre kandidater eller samle til bunke, det kan man ikke længere. Man skal være klar til at træffe en beslutning og have en pragmatisk indgangsvinkel. Og det kan man bedst, når man har gjort sig helt klart, hvad man har brug for – så er man klar til at handle, når den rigtige kandidat viser sig, og man sikrer, at man får den rigtige medarbejder med ombord,” siger Inge Bungum.

Inge Bungum 04 beskåret.jpg
At du har den rette strategi for rekruttering er essentiel for at du finder den rigtige medarbejder i et marked, hvor næsten samtlige andre virksomheder er dine konkurrenter – og undgår fejlansættelser, hvor medarbejderen hurtigt er på vej ud af døren igen, siger Inge Bungum, der er Manager i konsulentvirksomheden Azets, som tilbyder ekstern hjælp til blandt andet rekruttering. Foto: Jacob Nielsen

Fokuser på virksomhedens egen tiltrækningskraft

Men det er naturligvis ikke nok blot at kunne være hurtig på aftrækkeren. Et andet vigtigt parameter i et marked, hvor næsten samtlige andre virksomheder er dine konkurrenter (i hvert fald på rekruttering), er det også afgørende, hvad man selv kan tilbyde som arbejdsgiver.

“Virksomhedens tiltrækningskraft er ekstremt vigtigt for, at kandidaten vælger din virksomhed frem for den anden. Det handler ikke kun om økonomi og jobindhold – det handler også om virksomhedens profil, sociale ansvar, trivsel, fleksibilitet og lederskab. Når det er arbejdstagers marked, så skal man sørge for at gøre sig endnu mere attraktiv som virksomhed,” forklarer Inge Bungum.

Men selvfølgelig uden at oversælge – for ellers kan ansættelsesforholdet blive meget kort, hvis man ikke lever op til forventningerne. Desuden skal man også som virksomhed kunne tilbyde en udviklende ansættelse.

“Man skal finde kandidater som har udviklingsmæssige muligheder i organisationen, for hvis de kan det hele fra scratch, så er det ikke sikkert, mulighederne er gode nok for dem personligt, og så kan ansættelsesforholdet blive kort. Fejlansættelser koster dyrt – fordi det koster oceaner af ressourcer at onboarde,” pointerer Inge Bungum.

Der er hjælp at hente

I det hele taget er det som sagt et udfordrende marked for alle arbejdsgivere – i hvert fald som det ser ud nu. Men der er også hjælp at hente, hvis man som virksomhed har behov for det – her kan Azets bl.a. tiltræde som ekstern rekrutteringspartner.

“Jeg vil anbefale at man gør sig synlig alle steder – både på jobportaler med stillingsopslag, men også at man søger gennem netværk og samarbejdspartnere, databaser osv. Det netværk vi har i Azets inden for vores område (økonomi, regnskab, løn og HR) er stort, og det gør en kæmpe forskel,” siger Inge Bungum.

Azets kan kobles på som en partner, der varetager hele rekrutteringsprocessen fra A-Z.

“Når man vælger en samarbejdspartner, så gælder det om at det går hurtigere, man får objektiv sparring på profiler og muligheder, hvad det vigtige er og så adgang til netværk, som man ikke selv har som virksomhed. Som supplement kan man hos os tilkøbe sig rådgivning til en definition af, hvilken profil man er på udkig efter, eller det kan være tilkøb af personanalyser eller faglige test, hvis man vil gøre brug af disse redskaber,” siger Inge Bungum.

Vil du have flere gode råd til rekruttering? Download gratis guide

Annoncen er produceret 01.09.2022 af Børsen Creative for Azets

Forsiden lige nu