SENESTE NYT KURSER Bliv kunde
Annoncørbetalt indhold af SAS Institute

Data driver værket hos Telenor: Nysgerrige medarbejdere skaber bedre resultater

Nikolai Perminow er Head of Architecture, Channels & Analytics for Telenors mobile division i Oslo. Ifølge ham er det Telenors vigtigste mission at sikre, at de på en intelligent måde leverer kundeoplevelser i verdensklasse. Og den mission står han selv i spidsen for med sin helt egen tilgang. Foto: Ilja C. Hendel
Nikolai Perminow er Head of Architecture, Channels & Analytics for Telenors mobile division i Oslo. Ifølge ham er det Telenors vigtigste mission at sikre, at de på en intelligent måde leverer kundeoplevelser i verdensklasse. Og den mission står han selv i spidsen for med sin helt egen tilgang. Foto: Ilja C. Hendel

Hos det norske teleselskab hviler opskriften på succes på evnen til at træffe både hurtige og rigtige beslutninger – uanset om man er kunde eller medarbejder. Den vigtigste ingrediens er data – og den data skal være frit tilgængelig og forståelig for hele organisationen, mener manden i spidsen for Telenors arkitektoniske udformning.

Egentlig har norske Nikolai Perminow en baggrund inden for marketing, men hans arbejdsområde er i dag noget mere komplekst. Som Head of Architecture, Channels & Analytics for Telenors mobile division i Oslo, er det ifølge ham selv Telenors vigtigste mission at sikre, at de på en intelligent måde leverer kundeoplevelser i verdensklasse.

Denne mission har han en helt særlig tilgang til – og grundstenen for den er pålideligt og brugbart data. Men endnu vigtigere er det, hvad disse data sætter organisationen og dens medarbejdere i stand til at gøre.

For hvordan opbygger man et godt produkt på den smarteste måde, og hvordan får man produkterne til at spille sammen? Hvordan designer man systemer og processer både i organisationen, men også ud mod kunderne?

Svarene på alle disse spørgsmål ligger gemt i data, mener Nikolai Perminow. Men at dykke ned og se mønstre og få nye åbenbaringer på baggrund af den data – det kræver nysgerrige medarbejdere. Og nysgerrige medarbejdere skal have adgang til data hele vejen rundt.

Nikolai-foran-logo.jpg
Hvis man kan "demokratisere" sine data og analytics, så alle medarbejdere har nem adgang til dem, så får man automatisk en mere nysgerrig organisation, der bliver mere innovativ, mener Nikolai Perminow. Foto: Ilja C. Hendel

”Jeg tror, at jo mere datadrevet en virksomhed er, jo mere kundeorienteret er den samtidig. Det er umuligt at skabe kundeoplevelser i verdensklasse uden at være særdeles datadrevet og relevant for kunderne,” forklarer han.

Hurtigere beslutninger – bedre resultater

Der er mange forskellige veje at gå i forhold til at udnytte sine data. Hos Telenor har det for Nikolai handlet om, at ”demokratisere” data. Det vil sige, at data og analytics ikke er gemt væk hos et enkelt lille team, som sidder med alle svarene, og som samtlige andre teams er nødt til at henvende sig til, hvis de er nysgerrige på noget.

Tværtimod er det målet, at alle nysgerrige medarbejdere skal have adgang til lige netop den data, de har behov for – for at kunne træffe hurtige og kloge beslutninger.

”Data har indflydelse på beslutninger hver eneste dag – både for mig selv og alle omkring mig. Vi prøver at opnå en virkelighed, hvor alle medarbejdere kan træffe så gode beslutninger som muligt så tæt på kunderne som muligt. Og det gør vi ved at sikre, at alle dem, der ellers ville sidde med alle svarene, i stedet har til opgave at hjælpe resten af organisationen med selv at finde svarene for derfor at kunne lave sine egne analyser. Det gælder om at fjerne flaskehalsene og samtidig gøre organisationen mere nysgerrig,” fortæller Nikolai Perminow.

Nikolai-ved-bordet.jpg
De små beslutninger skal træffes hurtigt, og så mange mennesker som muligt skal kunne træffe dem, påpeger Nikolai Perminow. Det er nemlig summen af alle de små, databaserede beslutninger, der bringer virksomheden fremad. Foto: Ilja C. Hendel

Setup betyder alt for processen

Den vigtigste opgave for Nikolai og hans team er at drive innovation og vækst, og den vigtigste forudsætning for at opnå dette er ifølge ham at være hurtigere til alt, hvad de foretager sig.

Og det er her, at netop beslutninger er blevet en af de vigtigste værdidrivere.

”Vækst og innovation handler om at få tingene gjort hurtigere, og med andre ord at træffe beslutninger hurtigere, siger Nikolai Perminow. Og det kræver følgende setup, mener han:

Størrelsen af beslutningerne skal minimeres - hellere træffe flere, men mindre beslutninger. Derudover skal det muliggøres, at stadigt flere mennesker kan træffe disse mindre beslutninger. Det kræver, at værktøjer og data er til rådighed for alle dem, der skal træffe beslutningerne, og Telenor skal derfor have en klar strategi og retning, der gør det nemt at træffe beslutninger, der fører virksomheden videre i den rigtige retning.

”Det er med andre ord summen af alle de små, databaserede beslutninger, der bringer os frem, og ikke individuelle vigtige beslutninger, der er pointen. Det gælder uanset, om det handler om, hvordan vi hele tiden kan bruge data til at finde og forstå, hvad der er best practice i en salgssamtale, eller hvordan vi måler kundernes brug af vores services og dermed forstår, hvordan vi forbedrer dem funktion efter funktion,” forklarer Nikolai Perminow.

Nikolai-i-stolen.jpg
For Nikolai Perminow er nysgerrighed noget af det vigtigste, man kan dyrke i en organisation. For hvis man ikke er nysgerrig, så ender man bare med at gøre det, man tror, folk vil have - og det påvirker evnen til at skabe nyt. Foto: Ilja C. Hendel

Nysgerrighed forudsætter effektive værktøjer

Det stærkeste værktøj i dette setup er Telenors samarbejde med SAS Institute og dennes digitale platform. Den er nemlig med til at gøre nysgerrigheden mulig for enhver medarbejder i Telenors organisation.

”Vi har fundet ud af, at det er ekstremt vigtigt for os at have et værktøj, der er både fleksibelt og simpelt nok til, at alle kan udnytte det uden et behov for specialister. Alle kan finde de svar, de har brug for, med meget lidt guidance. I et firma som Telenor har vi flere millioner datapunkter, og det skal kunne håndteres effektivt – det kan vi med SAS,” forklarer Nikolai Perminow.

Og selvfølgelig skal viljen til at finde svarene også være der – i form af nysgerrigheden.

”Jeg tror, nysgerrighed er et helt afgørende mindset at have. Hvis du ikke er nysgerrig, så ender du med bare at gøre det, du tror, folk vil have. Du kommer ikke til at ændre noget – du kommer bare til at gå på arbejde med målet om ikke at gøre noget forkert. Det kommer der intet nyt ud af,” siger Nikolai Perminow.

Læs mere om Telenors samarbejde med SAS Institute og om, hvordan analytics er med til at innovere arbejdsgange og øge beslutningskraft på tværs af industrier.

Annoncen er produceret den 20.04.2022 af Børsen Creative i samarbejde med SAS Institute

Forsiden lige nu