Logo
Bliv kunde Kontakt Log ind
  • Forside
  • Seneste
  • Kurser
  • Gazelle
  • E-avisen
  • Uddannelse
  • |
  • Pro Finans
  • Pro Selvstændig
  • Pro International
  • Bliv kunde
  • Kontakt
  • Log ind
borsen
  • Forsiden
  • Seneste
  • Kurser
web-Andreas-Rasche-lavazza-jghsngsg.jpg

Bæredygtighed i maskinrummet giver bedre resultater for bæredygtighed (og virksomhed)

ANNONCØRBETALT INDHOLD Af Merrild Lavazza Danmark, Skrevet af Christian Bartels
27. maj 2020 KL.10:18
facebook twitter linkedin

Arbejdet med at fremme verdensmål skal findes i virksomhedernes forretningsmodel. Og så skal det også kunne ses på bundlinjen, lyder det fra kaffeproducenten Lavazza. Det sikrer virksomhedernes arbejde for verdensmålene større rækkevidde, mener ekspert.

Når virksomheder tager stilling til verden og går ind i et seriøst, langsigtet arbejde med at fremme verdensmål, er det vigtigt, arbejdet hænger sammen med virksomhedens kerneforretning. Det giver arbejdet større effekt og virksomheden bedre bundlinje.

I hvert fald i de fleste tilfælde, siger Andreas Rasche. Han er professor på Institut for ledelse, samfund og kommunikation på Copenhagen Business School.

“ Så længe virksomheder engagerer sig i sager, der har stor betydning for dem, høster de som oftest en finansiel gevinst Andreas Rasche, professor ved Institut for ledelse, samfund og kommunikation, Copenhagen Business School.

”Vi ved fra studier, at så længe virksomheder engagerer sig i sager, der har stor betydning for dem, høster de som oftest en finansiel gevinst ved det. De fleste virksomheder når langt længere med bæredygtighed, når de for eksempel engagerer sig i verdensmålene, end ved simpel velgørenhed.”

Flerårig indsats

Netop metoden med at tænke arbejdet for bæredygtighed ind i kernen af forretningen, gør en af verdens største producenter af kaffe, italienske Lavazza, brug af. Lavazza er for nyligt udråbt til verdens niende mest bæredygtige virksomhed, som den bedste fødevarevirksomhed, af Reputation Institute.

Med et udviklingsprogram, der har til formål at værne om klimaet, skåne jordbrug, tage socialt ansvar og bevare regnskoven, støtter Lavazza 94.000 kaffebønder. Målsætningen for kaffebønderne er, at de efter en årrække med uddannelse og assistance i programmet kan stå på egne ben.

Det kræver en mere langsigtet indsats, som man ikke blot får ved at udskrive en stor check i et særlig godt regnskabsår, fortæller Jeanette Antonsen, der er Business Unit Manager/Away-From-Home i Merrild Lavazza Danmark.

”Vi vil gerne væk fra, at bæredygtighed skal forstås som romantiseret velgørenhed. Det drejer sig om langvarig investering i vores producenter i form af skolegang, uddannelse i korrekt landbrug og skaffe de rette værktøjer til at drive bæredygtigt landbrug. Vi lærer bønderne at få et højere udbytte og bedre kvalitet, og dermed højere indtjening” siger hun.

Bæredygtighed er også strategi

Og selvom det kan lyde som en lyserød drøm, er der også forretningsmæssig bund i strategien, så den bliver mere stabil over længere tid.

“ Vi vil gerne væk fra, at bæredygtighed skal forstås som romantiseret velgørenhed Jeanette Antonsen, Business Unit Manager/Away-From-Home, Merrild Lavazza Danmark.

”Bønderne er vores bagland, der sørger for vores råvarer og høje kvalitet til vores kaffeproduktion. Hvis ikke vi investerer i, at de er selvkørende og bæredygtige, har vi ikke noget kaffe,” siger Jeanette Antonsen.

Med Andreas Rasches ord knytter Lavazza underleverandørerne tættere til sig og mindsker risiko for, at værdikæden forringes i et marked, hvor der i øvrigt er stigende efterspørgsel på kaffe. Det bæredygtige arbejde giver dem gennem samarbejder med certificerings-virksomheder som UTZ/Rainforest Alliance mulighed for at sælge produkter til en ny kundegruppe. På den måde kan Lavazza udvide markedet eller gå i nye markeder. I sidste ende gavner det bundlinjen, fordi Lavazza stabilt kan levere den volumen og kvalitet, som markedet efterspørger. De bliver også sværere at slå ud af kurs i en eventuel mediestorm, fordi de har en troværdighed gennem deres arbejde, som de ikke kunne have købt sig til gennem velgørenhed.

Og som professoren bemærker, bliver det også nemmere at tiltrække investorer, når omdømmet er positivt og robust, fordi investorer oplever mindre risiko for deres investering.

Forbrugere driver pres

Begge er overbeviste om, at det som virksomhed i fremtiden vil være langt sværere at drive forretning, uden samtidig at arbejde med bæredygtighed og verdensmål, fordi forbrugerne bliver mere vant til at stille krav og vælge bæredygtige produkter. Det kan Jeanette Antonsen allerede se indikationer på i tallene.

”Der er forskellige offentlige og private udbud, hvor vi ikke ville kunne gøre os gældende, uden et bredt bæredygtighedsprogram. Vi ville dømme os selv ude, og vi ville blive anset for at være støvede,” siger hun. I mange sammenhænge oplever hun, at bæredygtighedssnakken åbner for kundeengagementer, også selvom al kaffen ikke bidrager lige meget til bæredygtighed.

Derudover efterspørger almindelige forbrugere i stigende grad bæredygtighed.

”Alene fra 2018 til 2019 har der været en vækst på otte pct. i salget af bæredygtig kaffe, og globalt viser Nielsen-undersøgelser, at 56 pct. af forbrugerne er villige til at betale mere for brand med impact,” siger hun.

På et mere overordnet plan mener Andreas Rasche heller ikke, at man som virksomhed kan komme uden om at arbejde med bæredygtighed, hvis man vil have license to play i fremtiden.

”Det er uundgåeligt, at man som virksomhed adresserer verdensmålene, hvis man vil have noget ned på bundlinjen. Virksomheder kan måske lurepasse verdensmålene på kort sigt, men på længere sigt vil de få sværere ved at drive forretning,” siger han.

Se hvordan Lavazza arbejder med bæredygtigheden i din kaffe

Denne annonce er produceret 01.06.2020 af Børsen Creative for Merrild Lavazza Danmark


Relateret annoncørbetalt indhold

Gazellevinder: "Min far tænkte ikke i penge – det optog ham, hvor rent tøjet kunne blive"

Annoncørbetalt
indhold af Merrild Lavazza Danmark

Derfor er kaffe én af de vigtigste ingredienser på en god arbejdsplads

Annoncørbetalt
indhold af Merrild Lavazza Danmark

Forsiden lige nu

20210114-150950-L-1920x1079we.jpg

Vacciner til alle: Danmark har forudbestilt coronavacciner til 23 mio. borgere

Der er bestilt coronavacciner nok til alle i Danmark – og lidt til.Det viser den seneste opgørelse fra Lægemiddelstyrelsen over de europæiske forhåndsindkøbsaftaler, som Danmark har tilsluttet sig.TalcitatDanmark har således forudbestilt vaccinedoser...

DanielPatterson_169_AndreasVinther017.jpg

Porteføljeforvalter lagde snedig plan, inden aktiemarkederne bankede folk gule og blå i foråret: “I skal tage noter nu, fordi om ti år kommer I også til at tale om det her”

Fra sit arnested i Kina spreder coronavirussen sig rundt omkring i Europa som en steppebrand i februar. Italien, Spanien og Frankrig er blandt de første lande til at bekræfte, at borgere er inficeret med sygdommen. Hurtigt følger andre efter, og udvi...

anders_holch_povlsen_bestseller-ceo-and-owner PR.jpg

Anders Holch-selskabet Blackbird Air misbrugt til it-kriminalitet: Jobsøgende piloter tror, de betaler 1400 euro for et kursus i Madrid

En falsk identitet på en person fra flyselskabet Blackbird Air, som Bestseller-ejeren Anders Holch Povlsen ejer det meste af, er blevet brugt til økonomisk svindel. Piloter og kabinepersonale på udkig efter ansættelse i selskabet i Billund franarres ...

vestas-ørsted.jpg

Ny magtfaktor vinder kontrol over kurser og afkast på aktier i Vestas og Ørsted: “Skaber groteske situationer”

Investorerne i Vestas og Ørsted er over det seneste år blevet forgyldt med afkast på 118 pct. og 76 pct., men en stor del af den optur kan imidlertid tilskrives en ny magtfaktor i de to aktier: Aktiefonden Ishares Global Clean Energy Etf. Aktiefonden...

Skærmbillede 2021-01-18 090829.png

Bølge af nye aktieanbefalinger og afkastmål rammer danske aktiefavoritter - sådan reagerer kurserne

Københavns Fondsbørs har slået døren op til endnu en uges handel på det danske børsmarked, hvor C25-indekset lægger ud med at falde 0,4 pct. Efter 10 minutters handel er stemningen dog vendt på en tallerken, og indekset er oppe med 0,5 pct.En stribe ...

thumbnail_20180307-111112-1_downinter.jpg

Dansk milliardær spenderer 325 mio. kr. på at købe op i familieejet malerkoncern: “Den her mulighed dukkede op ret pludseligt, og så greb jeg den”

Den danske byggemilliardær Michael Mortensen havde for ganske få dage siden sine hænder langt nede i sine dybe lommer.I tirsdags købte han via et af sine selskaber intet mindre end 500.182 aktier i den børsnoterede malerkoncern Flügger, som han også ...

20150328-133849-1-3937x2625ma.jpg

ATP’s presbold til ny dansk topchef i minegigant: Vil ikke investere en krone i selskabet på grund af skandalesag

Få uger inde i sin nye funktion som øverste chef for den australsk-britiske minegigant Rio Tinto får danske Jakob Stausholm serveret en presbold fra den største pensionsinvestor i sit hjemland.ATP har besluttet at sætte Rio Tinto, som er verdens næst...

20171013-035607-4-7809x5209ma.jpg

Har du scoret 2005 pct. i afkast på Plug Power-aktier? Så foreslår investeringsstrateg et træk, der er værd at overveje

Et af de allermest lukrative steder på aktiemarkedet har det seneste år været aktiegruppen inden for vedvarende energi. En massiv købsinteresse, både i forhold til de enkelte selskabers aktier og indirekte opkøb gennem passive etf-fonde, har sendt ak...

20120228-084709-2_downinter.jpg

A.P. Møller-fonden, Alfa Laval og flere andre store spillere bag ny satsning på fremtidens grønne skibsbrændstof

Det haster med at udvikle fremtidens grønne brændstoffer til skibsfarten, hvis industrien skal sænke sit klimaaftryk. En række prominente aktører i industrien går nu sammen i et nyt partnerskab for at accelerere udviklingen af de klimaneutrale brænds...

TIL TOPPEN

FOR KUNDER

  • Kundeservice
  • Tilmeld nyhedsbreve
  • Værktøjer
  • For annoncører
  • Smartphone, tablet og RSS
  • Cookie- og persondatapolitik
  • Abonnementsbetingelser

PRODUKTER

  • Pro Finans
  • Pro Selvstændig
  • Pro International
  • Børsen Academy
  • Gazelle
  • Børsen Live
  • Karrierelink

OM BØRSEN

  • Job og praktik
  • Om Dagbladet Børsen
  • Etik
  • Kontakt
  • Bliv kunde

BØRSEN APPS

  • Børsen e-avis
  • Børsen mobil
Copyright © 2021 Dagbladet Børsen A/S
Logo
Bliv kunde på borsen.dk/blivkunde
Glemt password