VW-designer vil have din skærm op på forruden og designe interiør til dine børn
Normalt laver bilproducenter fem modeller til at udvælge den bedste integration af skærmen i instrumentbrættet. Den nuværende Volkswagen Touareg var igennem 39 for at finde den helt rigtige løsning. Foto: Volkswagen

VW-designer vil have din skærm op på forruden og designe interiør til dine børn


Skærmene i en Volkswagen Touareg er 12 og 15 tommer, så kan skærmene overhovedet blive større? Vi har spurgt Touaregens chefdesigner Tomasz Bachorski på et visit i VW's hovedkvarter i Wolfsburg. Han vil have touchskærmens funktioner op på forruden, og han svarer også på, hvorfor det er svært at lave et godt interiør, og hvad fremtiden for Augmented Reality er i koncernens kabiner.

Wolfsburg, november 2018

Efter at være blevet hentet ved hovedporten af en medarbejder, byder chef for interiørdesign hos Volkswagen, Tomasz Barchorski, mig velkommen i selvsamme (enorme!) rum, hvor også selveste VW's bestyrelse sidder med VR-briller på og godkender tidlige designstadier af kommende biler.

Vi er i Wolfsburg for at tale om indretningen af moderne biler. Hvordan skaber man god ergonomi og brugervenlighed i og omkring en skærm i bilen, når nu den fylder mere og mere i moderne biler?

"God ergonomi opnår man blandt andet ved at gøre skærmene større, så det bliver nemmere at aflæse dem og trykke på dem. Når vi samtidig vinkler dem, er det for at mindre personer også oplever god ergonomi," siger han.

(Teksten fortsætter under billedet, red.)
 
Ren mekanik. Du kan vælge mellem langbølge og kortbølge, men du skal huske at trække antennen op.-Volkswagen

Hvor store bliver skærmene?
Skærmen(e) i Touaregen er ret store - hvor store skal skærmene blive?

"Så længe de er mindre end eksteriøret!", siger han og griner let.

"Jo større skærme, jo større lysrefleksioner får du også, specielt i lande nordpå med jeres særlige lys. Om natten kan du ikke se ud ad vinduerne, fordi du har refleksioner overalt, og det er noget vi skal tage hånd om," siger han.

"Men det afhænger også af, hvordan der køres. Hvis bilen er selvkørende, giver større skærme mere mening, men vi skal grundigt overveje deres placering," siger han.

Skærmen i Tuaregen løber vandret under instrumentbrættet (se billede længere nede, red.) og det er der en god grund til.

"Når skærmen sidder (lodret, som i en Tesla f. eks., red.) nede ved radio og navigationssystem, så skal dine øjne rejse længere væk fra vejen, når du skal se på skærmen og det var ikke det, vi ville. Det var derfor, vi valgte de horisontale skærme, som kom tættere på køreren," siger han.

(Teksten fortsætter under billedet, red.)
 
Nu bliver det digitalt. Der er kommet kassettebånd til, og selvom der stadig er 'skydere' til varme, er der kommet knapper til at trykke på de faste radiostationer.-Volkswagen

Ser du flere skærme i bilen i fremtiden?

"Vi kommer til at have skærme som HUD (Head-up-display) på forruden, så du vil opleve, at øjnene kigger på vejen, mens informationerne står på forruden. I næste MEB-platform (den elektriske VW-platform, der debuterer i 2019, red.), vil du se HUD med augmented reality, hvor der kommer flere informationer på forruden. Det er vigtigt for os, at fokus er på vejen, men du kan stadig se skærmen," siger han.

Knapper, no way
Vi bliver dog ved den touchskærm, vi kender, lidt endnu. Vejen til den store skærm i bilen gik over første generation af Touareg, hvor man tog bestik af fortidens fascination af knapper. Knapper til alt, også "tomme" knapper, hvis du ikke havde betalt for en given funktion.

"Når du ser på hvor mange knapper, der var i SUV'er førhen, så var flere knapper lig med bedre. Det var som boomboxen i 90'erne (en mammut ghettoblaster); flere knapper var bare federe," siger han og smiler som en, der selv mærkede fascinationen dengang.

"I dag vil vi have rene flader på tv'et og hader fjernbetjeningens mange knapper. Den skal faktisk helst være stemmestyret og uden knapper. I vores køkkener er fladerne helt blanke – clean to use - og alt er pakket væk. Når vi ser på de kommende generationer, er der meget få knapper i deres liv - næsten kun skærme."

"Vi har et stort ønske om at gøre bilen så intuitiv som muligt. Så vi talte knapperne i den gamle bil og besluttede, at det var alt for kompliceret, no way!"

Det blev til skærmen i Touaregen, hvor alle funktioner er samlet i lag og undermenuer i en specialdesignet grafik og et interface, der kan justeres ned til mindre modeller, som får gavn af teknikken i de kommende år.

Drejeknappen mellem sæderne, der justerer opsætning af undervognen, er dog beholdt som et nik til forgængeren, men ellers er det tanken, at resten af funktionerne skal linkes til de devices, vi bruger i vores liv.

Du kan se flere billeder og læse om alle features i den nye Volkswagen Tuareg her

(Teksten fortsætter under billedet, red.)
 
Så' der cd. Compact Disc. Og displayet er vokset, men betjenes på siden. Fokus er ikke længere bygget så tungt op om radioen.-Volkswagen

Hvordan skal man som forbruger vurdere den digitale ergonomi – digital brugervenlighed - i bilen?

"For 20 år siden var folk helt anderles og deres sociale liv var helt anderledes. De havde ingen telefoner, udover måske en dyr Nokia-mobil. Men folk forandrer sig meget og forventer hele tiden mere. Derfor er det vigtigt for os at se på de børn, der kommer og deres sociale liv, for at kunne designe til fremtiden," siger Tomasz Bachorski.

"En bil er typisk undervejs i fire år. Når designprocessen starter er en ung mand eller kvinde for eksempel 14 år gammel. Når bilen er på vejen, er vedkommende 18 år. Men på den tid ændrer alt i livet sig for den unge."

"Yngre mennesker vil have atmosfæren, de vil ikke lære et nyt sprog for at betjene en bil, de vil bare kontrollere den, det skal være nemt," siger han og referer tilbage til fortidens knapper og nutidens skærm-sprog.

"Måske vil de have, at musikken følger fra værelset med ud i bilen. At de kigger på et kort hjemmefra, og sender det til bilen og bare vil følge "denne rute". Bilen skal være no problems og have en lethed som en gadget, der kan køre og give dig mobilitet. Den skal være endnu en gadget i dit værelse" siger han og opsummerer den digitale brugervenlighed.

"Benchmark for digital ergonomi er, at man ikke skal savne noget fra skærmen eller hjemmet," siger han.

(Teksten fortsætter under billedet, red.)
 
Farver! GPS! På tidligere radioer har teksten defileret henover displayet, men med adgang til GPS er der nu basis for at vise informationerne i instrumentbrættet. Eksterne GPS-systemer rykker op i forruden med hjælp fra en sugekop.-Volkswagen

Skærm vs. knapper
Hvordan balancerer man knapper med skærme?

"Knoppen (Som er den eneste knap i Touaregen, red.) i Touareg var lidt en romantisk ting. Offroad er vigtigt for os, og vigtigt for vores flagskibsmodel. Det er en detalje, noget som stadig er håndgribeligt. Lige som Apple Watch har knoppen på siden. Måske er den ikke nødvendig, men den er nice," siger han, og taler derefter som en sand designer om balancen mellem det mekanisk grove, som måske er lidt bagudskuende, og det futuristiske, skærmen, som overføres til snart sagt hver en flade.

"Jeg synes, knoppen virker godt i kombination med den store skærm, for vi har stadig rattet, som er det ældste i bilen."

Er det som designer en gave at kunne designe med Augmented Reality i en bil? (Se faktaboks, red.)

"Ja, helt sikkert! Det er ikke et legetøj, men det viser en imponerende måde at stole på teknologien i bilen."

(Spørgsmålet og teksten fortsætter under billedet, red.)
 
Polo anno 2017. Skærmen har fravristet sig knapperne og har overtaget opgaven med at vise hastighed, omdrejninger med mere fra de analoge instrumenter foran føreren. Aircondition lever særskilt under skærmen.-Volkswagen

Hvordan det?


"Når man spiller (et computerspil, red.) med augmented reality, ved man, det er et fiktivt spil. Men i en bil er AR ægte og troværdigt. At du nu virkelig kan stole på det, er på en måde et meget følelsesladet skift," siger han og fortsætter.

"Vores indtryk er, at der er masser af brugsmuligheder for kunder: Du kan få færdselstavler hastighedsgrænser og navigationsanlæggets pile projiceret ned på vejen, hvor øjnene i forvejen har fokus. Når du kører om natten, kan systemet genkende is på kørebanen på vejen og vise det på skærmen," siger han.

"Nu er det første gang, vi ser HUD (Head-up-display), men vi fortsætter udviklingen. Når vi får niveau fire for selvkørende biler, får du lov at vælge, hvilke informationer du vil se på forruden, ud over hastighed og diverse kontrolsymboler, som er et spørgsmål om compliance. Men resten bliver op til dig og kommer til at afhænge af, om bilen er i selvkørende modus."

Min kollega vil gerne vide, hvornår I inddrager hele forruden til augmented reality?

"ASAP!" siger han muntert og fortsætter:

"Det kan jeg ikke sige. Vi vil gerne, og vi foreslår det også, men det er ikke os, der bremser det. Lande har meget forskellige love på området, og det tager vi os meget af. Lovgivningen skal tillade det først. Men vi leger med det, og vi har masser af idéer."

Læs mere om den nye Volkswagen Touareg her
 
Skærm? Teknologien har næsten sluppet de fysiske grænser i dette designstudie fra interiørafdelingen. Ifølge Volkswagen er det dog et gennemgående mantra, at deres biler skal være til at betale, hvilket også stiller krav til produktionsomkostninger.-Volkswagen

Denne annonce er produceret 26.11.18 af
Børsen Creative i samarbejde med Volkswagen Cxense Display

Anbefalet



Forsiden lige nu


Det britiske parlament tvinger Boris Johnson til at udsætte brexit

Boris Johnson afviser at "forhandle forlængelse" med EU

Afventende reaktioner i EU efter at britisk Underhus stemmer for ny brexit-forlængelse

Danskere blander sig i brexit-protest i Londons gader

It-direktøren advarer: Værdifuld viden går tabt - tænk ældrebyrden ind i it-strategien for det haster

Brexit-afstemning i London: Her er forslaget, der kan vælte Boris Johnsons plan

Robot skal disrupte markedet for foredragsholdere og specialister

Den bedste pinot noir blandt 56 blindsmagte

Det britiske parlament samles lørdag: Tre stemmer kan afgøre brexit-aftales skæbne