14 højtalere fra Skanderborg gør en Touareg til en intimkoncert
Vice-president i Dynaudio, Rene Rønning, viser et designstudie til en centerhøjtaler, der skulle sidde under forruden og kunne dreje sig mod publikum for den bedste lyd. Foto: Kasper Hornbæk

14 højtalere fra Skanderborg gør en Touareg til en intimkoncert

Kan et lydanlæg i en bil bygges så godt, at man bliver centrum for en intimkoncert bag rattet? Danske Dynaudio har gjort forsøget i Volkswagens nye Touareg, og vi har fået Vice-President René Rønning til at fortælle om, hvordan et lille firma fra Skanderborg skaber den intime lyd.

Sangerinden Adeles enestående klare vokal står helt alene i kabinen. Komplicerede trommer, ren vokal og fingerspil på guitaren lyder som en koncert foran 50 mennesker i et lille lokale, vel næsten på størrelse med en Volkswagen Touareg.

Adele, Touareg og jeg er på vej til Skanderborg. Vi skal besøge Dynaudio, hvor Vice-President René Rønning vil fortælle, hvordan man skaber en hifi-intimkoncert til den nye flagskibs-SUV fra Volkswagen, der kom på det danske marked i august i år.

(Teksten fortsætter under billedet, red.)
 
Med en fortid i GN Store Nord og Bang & Olufsen er den datalogi-uddannede René Rønning en erfaren lytter. Den første synthesizer kom ind på drengeværelset, da han var 12 år.-Kasper Hornbæk

Jeg har dog fået lektier for af René. Han har sendt mig et SD-kort med en række sange, jeg skal lytte til i bilen, som skal demonstrere, hvordan et på papiret svært projekt med at lave hifi-lyd i en bil, er endt med at lykkes, og Adele og The Eagles er de to første koncerter på instrumentbordet.

"Hvordan var det så?"
Vel fremme i Skanderborg tager Rønning imod.

"Hvordan var det?" spørger han i ivrig forventning om et svar, han er sikker på, han kender. Jeg forsøger at give ham det, han vil ha'.

"Fantastisk!" er det – for en, der arbejder med ord – lidt tarvelige svar. Men det var også svært at tage mere ind – lyden under køreturen fra København var bare...sublim.

René griner. Han er vant til afmægtigheden, når det kommer til at sætte ord på. Jeg får en rundvisning på udviklingscenteret og fabrikken, mens vi taler om, hvordan det er at lave lyd til en bil som Touaregen, der ifølge René er resultatet af en proces, hvor de fleste ting gik op i en højere enhed.


Vi kan stoppe bassen hurtigere, når vi har en større enhed og mere luft at arbejde med. På tysk har det sit helt eget fagudtryk: Trockenerbass - René Rønning, vice-president, Dynaudio


"En gang imellem får vi nej fra ingeniørerne, når vi kommer med forespørgsler, men med Touaregen har vi faktisk fået næste alle ønsker opfyldt," siger han.

Se flere billeder og detaljer om den nye Volswagen Toureg her

Sæt højtalere på tegning
Arbejdet med en model som Touareg starter typisk tre år før præsentation på en bilmesse. En CAD-tegning (Computer Aided Design - en arbejdstegning i 3D) af bilen bliver fremsendt, og Dynaudio bliver bedt om at komme med input.

Kan de bruge de højtalerplaceringer, som tyskerne har placeret ud fra en standardindstilling? Hvordan ser instrumentbrættet ud – kan der sidde en centerhøjtaler øverst? Hvordan er dørene indrettet i forhold til airbags, rudehejs og solgardiner, og er der plads til at sætte en tilpas stor højtalerenhed i? En højtalerenhed skal kunne tåle regnvand fra ruden, fugt og ikke gøre skade på passagererne, hvis en anden bil skulle køre ind i døren.
I princippet gælder det samtlige højtalerplaceringer: Højtalerne skal forhandle om pladsen med ingeniørerne i Wolfsburg, der skal afveje de forskellige behov, hvoraf sikkerheden (naturligvis) vejer tungest.

Glas er et lydmareridt
Det er også i denne fase, at man bliver opmærksom på, om der skal tages hensyn til et eventuelt panoramatag, der kræver særlige hensyn, når man designer lydbølgernes vej rundt i kabinen.

"Glas er et mareridt", fortæller René, der uddyber.

"Glas reflekterer lyd rigtigt godt, og det er netop problemet, for det giver en ekko-effekt, som vi bagefter skal kompensere for."

Dybest set kan hans udfordringer med lyden koges ned til et ord: Timing. Hans ingeniører skal sørge for, at når lyden har forladt de mange højtalere, reflekteret på de mange forskellige overflader, besteget høje nakkestøtter, reflekteret på glastaget og forruden, så rammer de det menneskelige øre på chaufføren nøjagtig samtidig.

(Teksten fortsætter under billedet, red.)
 
Jupiter hedder det store laboratorie på 13x13x13 meter. Her kan alle højtalere få målt ydeevnen, så der er en præcis reference at justere højtaleren undervejs i produktionen efter. Det hedder Jupiter, fordi det er stort, orange, og lige som den romerske gud Jupiter er defender of truth – ingen mislyde eller dårligt håndarbejde kan gemme sig, når de 31 mikrofoner forhører en højtaler.-Foto: Kasper Hornbæk

"Det er meget svært at lave lyd i biler, men jeg har den fordel, at jeg ved hvor lytteren sidder," siger han. Med computeren under førersædet sørger finmekaniske algoritmer for at time lydbølgerne, så de rammer øret samtidig. En proces – lydtuning hedder det – der tager et sted mellem 300 og 500 timer at gennemføre, hvad enten det er til en Golf eller en Touareg.

Hemmelige biler får lyd
Når Volkswagen sender den første, hemmelige prototype op fra udviklingslaboratoriet, bliver den lukket inde i et lokale, hvor kun få har adgang. De 3-printede dele til den håndsamlede bil inspiceres for akustiske muligheder. Er der plads til en større basenhed? Kan man få plads til to ekstra effekt-højtalere i d-søjlerne? Kan de spille? Alle disse inspektioner laves og der lyttes igennem, mens bilen stadig rasler og klaprer.

"Første gang handler det om at få justeret de fysiske placeringer for højtalerne. Ultimativt skal vi sikre os, at vi med vores enheder kan skabe vores lydbillede, der skal være så tæt på studiekvalitet som muligt", siger han.

(Teksten fortsætter under billedet, red.)
 
Limens sammensætning skal være kompatibel med luftfugtigheden i lokalet, når delene til højtalerenheden limes sammen.-Foto: Kasper Hornbæk

Dynaudio sælger ikke lydtuning uden også at sælge højtalere - de to er gensidigt afhængige, mener den danske producent. Studiekvalitet er Dynaudios reference og deres udgangspunkt. Deres berettigelse er højtalere til musikproducere og kunstnere, der skal bruge en nøjagtig reproduktion af det, der bliver indspillet. Det er derfor målsætningen, at det er den rene reproduktion af kunstnerens værk, man bliver udsat for som chauffør. Hvilket i min bog harmonerer fint med oplevelsen af at sidde midt i den intime fremførelse af Hotel California.

VW og Dynaudio battler
Tilbage til bilen. Selve subwooferen i Touaregen er kommet til på baggrund af interviews med ejere af den gamle Touareg-model. De blev spurgt til, hvad der manglede af lyd, og da et gennemgående svar var en subwoofer, kastede både Dynaudio og VW sig ud i at lave en subwoofer til bilen.

Hensynet til andre komponenter i bilen betyder, at subwooferen i reservehjulsbrønden ikke har særlig meget plads. Brønden skal rumme et litiumbatteri i en kommende hybrid-version, og der er også plads til et reservehjul.

På klassisk, tysk maner analyserede man sig frem til, hvem der havde udviklet den bedste løsning: Man stillede en bil med VW's mere firkantede løsning op ved siden af en bil med Dynaudios banan-formede subwoofer og lyttede sig igennem en række sange for at høre, hvad fungerede bedst.

Bananen vandt.

Mere bas i Touareg
Volkswagens samarbejde med Dynaudio er gået fra oprindeligt at handle om Passat-modellen til næsten hele modelprogrammet. De enkelte modeller har dog forskellige udfordringer.

"Forskellen ligger for eksempel i kabinen, der er større i Touareg, end i Golfen. Med den større kabine er der mere luft at arbejde med for basfrekvenserne. Selvom man måske skulle tro, at det handler om at kunne spille højere, så betyder det rent faktisk, at vi kan styre bassen mere præcist. Vi kan stoppe bassen hurtigere, når vi har en større enhed og mere luft at arbejde med. På tysk har det sit helt eget fagudtryk: "Trockenerbass"," siger René.

Da rundturen slutter i garagen, hvor vores lånte Touareg/Tourbus er parkeret, er det med tanken om dundrende basrytmer, at jeg sætter mig ind i bilen, parat til at køre hjem. På vej ud af det omkringliggende industrikvarter prøver fotografen og jeg forskellige settings af i anlægget.

(Teksten fortsætter under billedet, red.)
 
Med luftundervogn, og hvad der kunne lyde som privat orkester fra anlægget, behøver man ikke bekymre sig om vind- og dækstøj.-Foto: Kasper Hornbæk

I Speach-mode, der er designet til podcast-oplæsning, får Thomas Winding ikke højtalerne til at dirre brummende under oplæsningen af Peter Plys, på trods af sin nasale, melodiøse stemme, der ikke har travlt med at læse færdig. Adele synger, mens hun sidder på skødet af mig, og både fotograf og chauffør bliver lidt stille.

Da The Eagles i Authentic-indstillingen går på med Hotel California, der med sit komplekse, live-lydbillede bruges til at benchmarke højtalere med, kan jeg fornemme hvor på scenen, de enkelte musikere står.

Til gengæld kan jeg ikke fortælle dig, hvilke højtalere lyden kommer fra, og det er med René Rønnings ord hele pointen.
 
"Det vigtigste ved et godt anlæg er, at du ikke kan høre, hvor højtalerne sidder," indskærper han.

Jeg kan ikke høre en eneste.

Se hele bilen og ikke mindst dens finesser her

Denne annonce er produceret 01.10.18 af Børsen Creative i samarbejde med Volkswagen
Cxense Display

Anbefalet



Forsiden lige nu


Analytikere: Det skal være Danske Bank der tager det første skridt og kræver betaling fra private for at have penge stående i banken

Facebooks kryptovaluta i strid modvind: "Facebook har vist gennem skandale efter skandale, at selskabet ikke fortjener vores tillid"

Fire år efter udbytteskandale: Svindelsikker udbyttelov er stadig ikke fremsat

Tidligere topforhandler for USA: Kina sender hårde signaler i handelsforhandlinger – men de vil gerne have en aftale

Op mod 26 pct. af verdens bnp står på spil i takt med, at Kina bliver mindre afhængig af resten af verden

Trods streng kontrol efter udbytteskandale: Spekulation med udbytteskat gennem aktielån ser ud til at fortsætte i Danmark

Aktier: Trykket stemning i Asien efter nye trusler fra Trump

Nordea: Overflødigt med nye rentedyk fra Powell og Draghi