Her samler robotter Mercedes-Benz i uhørt tempo
Virksomheden Valmet Automotive erhvervede den første robot i begyndelsen af 1980'erne, men det er først i de senere år, at brugen af robotterne virkelig er eksploderet. Foto: Didrik M. Skodje

Her samler robotter Mercedes-Benz i uhørt tempo

Ti pct. af alle robotter i Finlands industriproduktion arbejder med at samle luksusbiler på en gigantisk fabrik, der ligger tre timer vest for Helsinki. Robotterne er med til at sikre, at fabrikken har en af verdens mest effektive bilproduktioner.

Den vestfinske havneby Uusikaupunki har kun omkring 16.000 indbyggere. Alligevel er den berømt for sin industri. Lidt uden for byen ruller mere end 90.000 Mercedes-Benz årligt ud af en gigantisk hvid bygning - i et tempo, som kun få fabrikker kan matche.

"Som du kan se, ligner det ikke helt en bil endnu," siger Timo Karhu, projektleder på bilfabrikken Valmet Automotives.

Projektlederen står på gulvet i den ene ende af Valmet Automotives fabrikslokale. Foran ham arbejder lange, mekaniske robotarme ihærdigt med at fremstille Mercedes-Benz GLC. Lyden af metal mod metal skaber konstant et rungende ekko i det store lokale, hvor godt 300 robotter er på arbejde.

Et andet sted på fabrikken har mere end 200 robotter travlt med at fremstille Mercedes-Benz A-klasse. De 600 robotter, der i alt arbejder på fabrikken, udgør næsten ti pct. af alle robotter i hele Finlands industriproduktion.

Timo Karhu forklarer, at robotterne kan klare en kapacitet på alt fra 16 kg til hele 550 kg.

"Antallet af robotter er ikke så vigtigt. Det er niveauet af automatisering, der tæller. Vi er nødt til at være klogere, hurtigere og udnytte robotterne mere effektivt end vores konkurrenter. Hvis vi ikke gjorde det, hvorfor i alverden skulle vores kunder så vælge os?" siger Timo Karhu, mens han viser vej længere ind i fabrikken.

 
Timo Karhu er projektleder på bilfabrikken Valmet Automotives, hvor ti pct. af alle Finlands robotter i industriproduktionen arbejder. Foto: Didrik M. Skodje

Uofficiel verdensrekord

Valmet Automotive erhvervede virksomhedens første robot i begyndelsen af 1980'erne, men det er først i de senere år, at brugen af robotterne virkelig er eksploderet.

Arto Iivanainen, der er salgschef i Siemens Digital Industries, har arbejdet tæt sammen med Valmet Automotive i forbindelse med leverancer af blandt andet styresystemer. Han mener, at Valmet Automotives succes blandt andet hænger sammen med, hvordan virksomheden udnytter digitaliseringen.

"Jeg vil faktisk sige, at de flere gange har sat verdensrekord i, hvor hurtigt de kan starte produktionen op fra nul", siger Arto Iivanainen.

Hvad er det, Valmet Automative gør, som skaber så gode resultater?

"For det første har de vist, at de er i stand til at imødekomme markedets behov. Deres produktion er unik, fordi den er mere modulopbygget og fleksibel, end jeg har set andre steder, og virksomheden er i stand til at udnytte digitaliseringen bedre. Derudover leverer de også god kvalitet, som selvfølgelig er noget af det allervigtigste," siger Arto Iivanainen.

 
Hele produktionsprocessen på en Mercedes-Benz GLC, fra underskrevet ordreaftale til produktionen er i gang, tager omkring 13 måneder. Foto: Didrik M. Skodje

Tid er penge

På trods af et marked med stor international konkurrence har den nordiske fabrik mærker som Porsche, Opel og Mercedes-Benz på kundelisten. Og selvom robotterne klarer meget af arbejdet, vidner de 4500 medarbejdere af kød og blod om, at der også er stort behov for menneskelige hænder og hoveder.

Mens mange bilfabrikker kun består af produktion, har Valmet Automotive også et stort antal ingeniører ansat. Dette, sammenholdt med over 50 års erfaring i branchen, mener Timo Karhu giver virksomheden en større forståelse for de udfordringer, der kan opstå undervejs i produktionen, og derfor kan problemer løses hurtigere.

Hvordan klarer I at producere så effektivt i et højprisland som Finland?

"Vi har sandsynligvis lige så mange ansatte som andre fabrikker i verden, så svaret ligger nok i summen af god logistik, digitalisering, automatisering og hurtig opstart af produktionen," siger Timo Karhu.

Han stopper ved operatørpanelets brugerflade, som er baseret på Siemens' TIA-portal. Portalen integrerer alle nøglekomponenterne i automatiseringsprojektet: Alt fra processtyring, brugergrænseflade og drift til motorstyring og decentraliserede eksterne enheder. Derudover øger det produktiviteten af anlægget gennem flere diagnose- og energimanagement-funktioner.

 
Operatørpanelets brugerflade er baseret på Siemens' TIA-portal. Portalen integrerer alle nøglekomponenterne i automatiseringsprojektet. Valmet Automotive har brugt systemet siden 2013. Foto: Didrik M. Skodje

"God overvågning er meget vigtigt. Hvis bare en lille del af produktionen stopper, kan der opstå store flaskehalse. Det er afgørende at få løst sådan noget hurtigt, ellers begynder tiden at løbe. Og tid er penge," siger Timo Karhu.

Hele produktionsprocessen på en Mercedes-Benz GLC, fra underskrevet ordreaftale til produktionen er i gang, tager omkring 13 måneder. Valmet Automotive begyndte at bruge automationskonceptet fra Siemens som den gennemgående automationsplatform i den højteknologiske produktionslinje helt tilbage i 2013.

"Vi ser det som et værktøj, der forkorter den tid, vi bruger i design-, engineering- og idriftsættelsesfaserne," forklarer han.

Inspiration at hente for danske virksomheder

Selvom produktion af luksusbiler ikke er udbredt i Danmark, kan danske produktionsvirksomheder lære af Valmet Automotives brug af robotteknologi og moderne digitale automationsplatforme. Det mener Henrik Ruff, der er Digital Enterprise Manager i Siemens Danmark. Han forklarer:

"Casen er et godt eksempel på, at bilindustrien typisk er first mover, når det kommer til anvendelse af ny teknologi. For at være med i den globale konkurrence gælder det for Finland såvel som Danmark at få bragt lønandele ned – altså at få automatiseret og digitaliseret produktionen – og samtidig få kvaliteten skudt i top. Derfor ser jeg, at mange danske produktionsvirksomheder med fordel kan hente inspiration herfra."

 
Hos Valmet Automotive er hver enkelt bil skræddersyet efter kundens individuelle ønsker, så der er aldrig to identiske biler i produktion. Foto: Didrik M. Skodje

Menneskehænder sikrer den sidste kontrol

Lange robotarme sprayer en bil i den rigtige farve, motoren sættes i, og snart ruller bilen ud til kontrol. Men der må ægte menneskehænder til for at sikre, at alt er, som det skal være.

"Mennesker er særligt nyttige, når der skal træffes vigtige beslutninger. Uanset hvor gode robotterne bliver, er jeg overbevist om, at der altid vil være opgaver, hvor mennesker vil gøre både det bedste og det mest effektive arbejde," konkluderer Timo Karhu.

Læs mere om fremtidens digitale industri og hvilke løsninger, der kan være relevante for din virksomhed.

Annoncen er produceret 25.04.2019 af Børsen Creative i samarbejde med Siemens.

Cxense Display

Anbefalet



Forsiden lige nu


Mette F vil banke udgifterne op med 37 mia kr i 2025

Auktioner over flekslån i gang: F5 står til at lande i minus for første gang

DI om Socialdemokratiets masterplan: For lidt fokus på vækst og virksomheder

Helikopterkvinde fra Esbjerg indkasserer nyt milliontab og tilfører friske millioner til Bel Air Aviation

Dagens måling: Kristendemokraterne står til at komme i Folketinget

Nykredit ser større risiko for hårdt brexit: Pund vil dykke

Forsikringscheferne sikrer det bedste afkast til aktionærerne

Amerikanske læger om Ambus væksthåb: Det skal gennemtestes inden vi vil bruge det

Teknisk analyse: Hold dig fra Ambu og Pandora