Du kan bevæge dig til bedre hukommelse og nye nerveceller
Den norske hjerneforsker Ole Petter Hjelle har skrevet bogen "Stærk hjerne med aktiv krop", der forklarer sammenhængen mellem fysisk aktivitet og hjernens formåen. Foto: SATS

Du kan bevæge dig til bedre hukommelse og nye nerveceller

Fire minutters fysisk aktivitet giver dig øget opmærksomhed i den efterfølgende time. Almindelig, fysisk aktivitet har en positiv effekt på læring, hukommelse, kreativitet, koncentration og nok så vigtigt, din evne til at håndtere stress – og resultaterne fra fysisk aktivitet kommer med det samme, siger læge.

Hjernen er sandsynligvis det organ, som påvirkes mest ved fysisk aktivitet. Det kommer dig til gavn, når du sidder i et job, hvor der er tryk på og ikke meget tid tilbage til træning efter fyraften.

Den norske hjerneforsker Ole Petter Hjelle har skrevet bogen "Stærk hjerne med aktiv krop". Han fortæller, at fysisk aktivitet giver os øget opmærksomhed, bedre hukommelse og gør os bedre til at håndtere stress i jobbet:

"Når du træner, udskilles en række kemiske stoffer og disse stoffer har vist sig at styrke alle dele af vores hjerne," siger han og fortsætter.


"Fysisk aktivitet har en positiv effekt på håndtering af stress, læring, hukommelse, kreativitet, koncentration og intelligens" - Ole Petter Hjelle, læge og forfatter til bogen "Stærk hjerne med aktiv krop"


"Fysisk aktivitet har en positiv effekt på håndtering af stress, læring, hukommelse, kreativitet, koncentration og intelligens. Oveni det så vil et aktivt liv beskytte dig mod depression og angst, og give dig en betydelig reduceret risiko for demens."

Nerve- og hjerneceller vedligeholdes
For tredive år siden var hjerneforskere sikre på, at nerveceller i hjernen ikke kunne dannes på ny. Men i slutningen af 90'erne opdagede forskere i USA, at den del af hjernen som udgør hukommelsescentret (hippocampus) ville vokse hos rotter og mus, der frit havde adgang til et motionshjul i deres bur.

Ti år senere blev det bevist, at ikke kun rotter og mus kunne løbe sig til flere nerveceller og bedre hukommelse - det samme sker i menneskehjerner.

"Fysisk aktivitet er vigtigt for både vedligeholdelse af hjerneceller og hjernens funktioner, men også for dannelse af nye nerveceller. Én gåtur om dagen kan reducere risikoen for demens med op til 50 procent, og kun fire minutters fysisk aktivitet giver dig en øget opmærksomhed i den efterfølgende time," siger han.

Effekt ved kasse ét
Nu undrer du dig måske over, i hvor høj grad du skal være fysisk aktiv, før du bemærker en forbedring i hukommelsen. Skal du træne i månedsvis eller mærker du en effekt med det samme?

Også her har Hjelle gode nyheder.

"Det behøver ikke at tage lang tid. Fysisk aktivitet har både varige og umiddelbare effekter på din hukommelse. Et studie i USA viste, at selv personer med dårlig kondition som trænede lige før en hukommelsestest, scorede højere end personer med god kondition, som ikke havde trænet lige før testen," siger han.

Kom i gang nu og få umiddelbar effekt af træningen på fordelagtige vilkår

Uden at tale for manglende forberedelse, er effekten altså umiddelbart målbar.

Træning giver overskud
Fysisk aktivitet har også umiddelbar effekt på vores hjerne, ved at der frigives endorfiner og dopamin, som begge giver os en fornemmelse af lykke og øget energi.

Kan du eksempelvis nikke genkendende til, hvordan arbejdsopgaver eller oprydning, pludselig bliver mere overskuelig efter en træning? Det er endorfiner og dopamin, som giver dig en dosis overskud, der gør, at det hele bliver på en måde lidt nemmere.
 
Ole Petter Hjelle forklarer, hvordan man kan snyde hjernen til at elske træning.-Foto: SATS
Forskning viser også, at studerende får stor effekt af fysisk aktivitet i form af øget læring og bedre resultater.

I en undersøgelse i USA delte de en klasse i to og gav den ene halvdel en time med fysisk aktivitet i stedet for matematikundervisning én time om ugen. Den anden halvdel havde matematik og fik ikke den time med fysisk aktivitet. Efter en periode blev der afholdt en prøve i klassen og det viste sig, at den halvdel af klassen som havde fået fysisk aktivitet i stedet for matematik, og som altså havde én time mindre om ugen med matematik, alligevel klarede sig bedre til prøven end dem, som havde beholdt matematiktimen.

Hvilken træning er hurtigst?
Vi går ofte efter hurtige resultater og den korteste vej til måls. Derfor er det interessant at vide, om der er en form for træning, som er bedre end andet, når det gælder øget intelligens og hukommelse.

"Al træning bærer frugt, ikke mindst med tanke på endorfiner og dopamin som nævnt ovenfor. Men for optimal effekt er det nødvendigt at få pulsen op, og såkaldt højintensitetstræning giver den bedste effekt på din hjernes sundhed. Træner du på hold, som samtidig kombinerer det med motorik, udfordrer du virkelig hjernen og får bedst udbytte af din træning."

Selvom du skal lave højintensitetstræning, kan du snyde hjernen til at elske det. 

Annoncen er produceret den 03.02.2020 af Børsen Creative i samarbejde med SATS

Anbefalet



Forsiden lige nu


Analyse: Viruseffekten gør nu for alvor ondt – "lykkelig uvidenhed" afløst af frygt for det ukendte

Coronafrygt sender boligejernes yndlingslån mod lukkekurs

Danske Bank om aktiefald på 3 pct til C25-indekset: "Glasset er stadigvæk halvfyldt"

Se de ti danske aktier som falder mest lige nu

Sydbank: Virusspredning kan stoppe aktiernes rekordridt - men er ikke startskud til en lang nedtur

Tradeshifts værdi er eksploderet på få år: "Vores plan er at gå på børsen i 2021"

Falck-topchef: "Vi er langt fra, hvor vi vil være, for vi er afsindigt ambitiøse i Falck"

Thailandske og malaysiske aktier falder: Er dykket 20 pct siden rekorden i 2018