Erhvervsfolk rev en dag ud af kalenderen og ringede en million kroner ind til julehjælp

Erhvervsfolk rev en dag ud af kalenderen og ringede en million kroner ind til julehjælp

En række erhvervsfolk havde ryddet deres kalender en eftermiddag i slutningen af november for at ringe julehjælp ind til udsatte børnefamilier i Danmark. Julehjælp er en god måde at komme i kontakt med familierne og hjælpe dem resten af året, forklarer Anders Ladekarl, der er generalsekretær i Røde Kors i Danmark.

Ringeindsamlingen tirsdag den 27. november fra Røde Kors' landskontor på Østerbro i København var knap sat i gang, før de første 75.000 kr. var samlet ind. I løbet af eftermiddagen kunne de 18 indsamlere følge med i udviklingen på flere storskærme, og konkurrencementaliteten fejlede ikke noget blandt erhvervsfolkene, der i dagens anledning var delt ind i to hold, der dystede om at samle mest julehjælp ind til trængte familier i Danmark.

Blodsukkeret blev holdt oppe med kaffe og macarons, og julemusikken spillede i baggrunden, mens indsamlerne ringede rundt i deres netværk i tre timer. Anledningen til den heftige aktivitet ved telefonerne er dog langt fra hyggelig. Indsamlingen er en del af Røde Kors' julehjælp 2018, der skal sikre, at de mest udsatte børn i Danmark får en god jul. Tusindvis af danske børn lider afsavn i hverdagen. Og ved juletid mærker børnene ekstra tydeligt, at deres forældre har svært ved at få enderne til at mødes.

Målet er at hjælpe mindst 11.000 børnefamilier

Det er ottende år i træk, Røde Kors samler ind til julehjælp – og tredje år, ringeindsamlingen er en del af kampagnen. Anders Ladekarl, der er generalsekretær i Røde Kors i Danmark, er taknemmelig for erhvervsfolkenes dedikation.

"Det er super dejligt, at folk er villige til at bruge tre timer af deres tirsdag eftermiddag på at motivere deres eget netværk, det er en kæmpe tillidserklæring til Røde Kors. Det er for os meget mere værd end en check," sagde han, da han havde sat indsamlingen i gang.

Ringeindsamlingen er starten på en større kampagne, der løber frem til juleaften, og Røde Kors har et mål om at hjælpe mindst 11.000 børnefamilier i år.

"Der er et kolossalt behov for at hjælpe børnefamilier, der har svært ved at få tingene til at hænge sammen. At tilbyde dem en julekurv, giver børnene mulighed for at kunne tale med deres klassekammerater efter juleferien og fortælle, at de også har haft en god jul. Og så er julehjælpen en anledning til at tilbyde familierne et længere forløb, hvor vi forhåbentligt kan være med til at bryde den onde cirkel, de er endt i. Vores 207 afdelinger i hele landet står klar til at samle folk op. Julehjælpen har vist sig at være et rigtig godt redskab til at invitere de trængte børnefamilier ind i et fællesskab - også resten af året," sagde Anders Ladekarl, inden han snuppede et stykke smørrebrød og drønede tilbage på sit kontor.
 
Anders Ladekarl bød velkommen, inden ringeindsamlingen gik i gang.  

Det er aldrig børnenes skyld


Team 1 med holdkaptajn Mikkel Westfall, der er kreativ direktør i og tidligere ejer af Årstidernes Arkitekter, i spidsen lagde stærkt fra start.

"Jeg er konkurrencemenneske, så jeg vil faktisk gerne vinde, og jeg gerne vil yde en stor indsats for, at mit team samler flest penge ind. Så der er et konkurrenceelement i det, men det vigtigste er, hvor mange penge, vi får ind i alt. Jeg kan godt lide, at vi hjælper så direkte. Vi samler ind i slutningen af november, og pengene bliver med det samme brugt i en god sags tjeneste," sagde Mikkel Westfall, der også var med til at ringe julehjælp ind sidste år.

"Det er aldrig børnenes skyld, og det gør mig trist at tænke på, at så mange børn i Danmark ikke har udsigt til en god jul. Specielt i en tid, hvor der er mange, der har nok," tilføjede han.

Brian Sørensen, der er grundlægger af Cult, gjorde også en stor indsats for Team 1. Inden ringeindsamlingen havde han blandt andet oprettet en fundraiser på Facebook, der også talte med i det endelige beløb. På selve dagen slog hans konkurrencegen så stærkt igennem, at han ikke gav sig selv en pause til hverken kaffe eller småkager

 
Brian Sørensen, grundlægger af Cult, (t.v.) og resten af Team 1 havde fart over feltet.

"Jeg gik all in," sagde han efterfølgende.

"I forhold til børn, så gælder det om at skabe lysglimt i deres hverdag og varige minder. Og hvis jeg kan være med til at give udsatte børn nogle bedre minder, så synes jeg, det er stort. Det er også med til at vise mine egne børn, at når vi som familie har muligheder, som andre ikke har, så skal vi hjælpe andre. Og mine to børn har selv doneret 500 kr. til julehjælpen – og det er altså mange penge for dem, for de får 25. kr. om ugen i lommepenge," fortæller Brian Sørensen.

Det er ikke tilfældigt, at årets ringeindsamling i forbindelse med julehjælpen lå en tirsdag i slutningen af november. Den første tirsdag efter Black Friday er internationalt kendt som Giving Tuesday - en velgørenhedsdag, der er et modsvar til forbrugsfesten fredagen inden. Særligt i USA er Giving Tuesday et stort fænomen, og Røde Kors vil gerne markere dagen i Danmark.

Fattigdom er forbundet med skam


"Du kører med klatten i dag," bemærkede Jens Veggerby, ejer af Veggerby Sport og Kultur, til Ulrik Hartmann, der er juveler og ejer af Hartmann's.

Ulrik Hartmann havde, udover sine retoriske evner, medbragt et tennisarmbånd med diamanter til en værdi af 50.000 kr., som han donerede til en konkurrence mellem bidragydere, der havde givet mere end 1.000 kr. i julehjælp.

"Jeg lever af at sælge diamanter, der er en luksus. Derfor mener jeg, at man har en forpligtigelse til at give noget igen, når man arbejder i det segment, som jeg gør," forklarede han og fortsatte:

"Fattigdom er forbundet med meget skam, og derfor kommer det måske ikke rigtig op til overfladen i vores samfund. Men der er mange børnefamilier, der ikke har råd til at gå til fritidsaktiviteter, ikke har råd til at tage med til børnefødselsdage eller fejre jul. Og det er smaddersynd. Det her er med til at give dem muligheden for at nyd Ulrik Hartmann og Anders Ladekarl fejrer det gode resultat for indsamlingen.
e helt almindelige goder. Og kan man bakke op omkring det her, så skal man gøre det."

 
Ulrik Hartmann og Anders Ladekarl fejrer det gode resultat for indsamlingen. 

Indsamlingen rundede den magiske million

Kenari Løvgren Darweesh, der er markedsføringskoordinator ved ÅF A/S, havde taget turen fra Aalborg for at bruge en eftermiddag på at aktivere sit netværk. Da hun fik muligheden for at samle julehjælp ind, var hun ikke i tvivl om, at hun ville hjælpe.

"Da jeg indså, hvor mange børn der har brug for hjælp herhjemme, ville jeg gerne gøre en forskel. Før jeg selv fik børn, var jeg mere bevidst om nød uden for Danmark. Men nu er jeg begyndt at lægge mærke til, hvordan andre børn har det, og det rører mig meget, hvis de mangler helt basale ting," forklarede hun i en kort pause mellem opkaldene.

Da deadline for indsamlingen nærmede sig sin afslutning efter tre timers heftig aktivitet, kunne Anders Berggreen, der ejer by Acre, smide en stor donation fra en bekendt i sit netværk på bordet.

"Jeg synes, det er sjovt at ringe fuldstændig ublu til alle mine rige venner. Åh nej, er det nu dig igen, siger de. Ja, det er mig, kom nu til lommerne! Svarer jeg. Men de fleste er meget positive. Umiddelbart samler vi jo bare ind til en masse julekurve. Men det er inspirerende, at julehjælpen gør en forskel hele året. Røde Kors' lokalafdelinger står klar til at hjælpe de børnefamilier, der er røget igennem vores sociale sikkerhedsnet herhjemme. Der er tale om familier, der ikke har ressourcerne til selv at række ud efter hjælp, og derfor er det så vigtigt, at Røde Kors inviterer dem ind i et fællesskab," sagde Anders Berggreen, der også hjalp med indsamlingen sidste år.

Både Kenari Løvgren Darweesh og Anders Berggreen var med på Team 2, der måtte se sig slået med et mulehår, da ringeindsamlingen sluttede. I alt blev der samlet 1.086.277 kr. ind.

Resultatet blev fejret med store smil og et glas velfortjente bobler. Det indsamlede beløb betyder, at 1.358 børnefamilier, ud af 11.000, er sikret et gavekort til Coop eller en julekurv til en værdi af 800 kr.


Giving Tuesday hos Røde Kors er sponsoreret af Kalles Kaffe, Aamanns, La Glace og Svaneke Bryghus.
Cxense Display

Anbefalet



Forsiden lige nu


Pape går med rød blok på 2030-klimamål: "Vores hovedkrav bliver, at klimaaftalen ikke skal koste arbejdspladser og vækst"

Analyse: Storbanker kan grine hele vejen til banken

234 mio kan være tabt på frikort i udbyttesag

Niels Lunde: Ti råd fra Kinas største iværksætter

Skat: Tab på udbytteskat bliver ikke opklaret

Skattestyrelsen kræver 900 mio kr fra Nordea i udbyttesag

DI-topchef: Tredobling af arveskat rammer yderområder

Trump presser centralbank inden rentemøde

Efter angreb: Verdens største olieselskab vil forsinke børsnotering