Vi rejser på nye måder: Her er 6 rejsetrends, der vil dominere i 2020
Der er ingen tvivl om, at vi kommer til at rejse – det bliver bare på en ny måde. Teknologien vil i højere grad spille ind, og vi er på jagt efter unikke oplevelser. Foto: Qatar Airways

Vi rejser på nye måder: Her er 6 rejsetrends, der vil dominere i 2020

Ændrede forbrugerkrav og nye vaner kommer til at påvirke rejsebranchen i 2020. Her er, hvad du skal vide for at blive klædt på til rejseåret, der venter lige forude.

Vi kommer til at søge væk fra andre turister, lade os guide af teknologi og selv stå for bookingen - og så er Mellemøsten stadig en højdespringer på listen over destinationer.

På kanten af ikke bare et nyt år men et nyt årti, er det interessant at se på, hvordan vi kommer til at rejse i 2020. For der er ingen tvivl om, at vi kommer til at rejse – bare på en ny måde.

I første halvår af 2019 ankom der ifølge World Tourism Organization 671 millioner turister til en af verdens mange feriedestinationer. Det er en stigning på 30 millioner i forhold til samme periode året forinden og et klart vidnesbyrd om, at verden er på farten. Og på jagt efter oplevelser.

Men hvad bliver det kommende års store bevægelser på rejseområdet? Her er seks bud på, hvilke rejsetrends vi vil komme til at opleve i 2020.


1. Mellemøsten og 'second city'

Mellemøsten er den hurtigst voksende region i verden, når det kommer til rejsedestinationer. Turismen målt på antallet af ankomster voksede med 10 pct. i 2018 og væksten er fortsat med otte pct. ind i første halvår af 2019. Det viser tal fra World Tourism Organization.

En række byer i Mellemøsten er skudt frem som nye, stærke destinationer de senere år. Det gælder eksempelvis Qatars hovedstad, Doha, der har gjort meget for at booste turismen og for at åbne sig mod omverdenen.

Moderne arkitektur, en spændende restaurantscene og interessante seværdigheder er kommet til. Det har givet pote, og Doha ventes frem mod 2025 at blive en af de byer i verden med størst fremgang i antallet af turister.

I det hele taget synes der verden rundt at være stor interesse for at prøve nyt.

"Jeg sporer en højere grad af lyst til at prøve alternative destinationer. I stedet for Thailand vælger man Cambodja, og i stedet for London prøver man Gdansk i Polen. Simpelthen for at prøve noget nyt, og noget som andre ikke har gjort," fortæller den danske rejseblogger Oliver Bruun, der driver rejsesitet Travelscoop og rejser 7-10 gange om året. 

 
Mellemøsten er den hurtigstvoksende region, når det kommer til turisme. Her får man varme, en afslappet kultur og anderledes oplevelse i moderne storbyer og sandfyldt ørken. Foto: Qatar Airways

Hotelportalen Booking.com har foretaget en stor undersøgelse af verdens rejsevaner, og af den fremgår det, at omkring halvdelen af de adspurgte er interesseret i at komme til destinationer, der ikke er præget af overturisme. I undersøgelsen beskrives den tendens som 'second city'-rejsende. Altså, en tendens, hvor man søger mod mindre kendte destinationer for at være lidt mere alene og efterlade et mindre aftryk på lokalområdet.

Det kunne også være Antarktis, der ifølge magasinet Forbes er en højdespringer på listen over eventyrdestinationer, mens Italien topper listen over de mest besøgte turistlande.


2. Selvbooking og hightech rejseguider

Vi skræddersyr i stigende grad selv vores rejser. Tendensen har været der længe, godt hjulpet på vej af online bookingmuligheder – og vil fortsætte i det kommende år.

Vi vil i højere grad booke rejserne på egen hånd udenom et rejsebureau, og det kan der være gode grunde til. Man kan i højere grad skræddersy turen og samtidig spare et ofte fordyrende mellemled.

Online har man direkte adgang til hoteller, attraktioner, restauranter, flyselskaber og andre dele af en rejse. Der kan eksempelvis være både penge og meget besvær at spare ved at booke flyet direkte hos flyselskabet og ikke gennem en tredjepart som en prisportal eller et rejsebureau.

Booker man direkte på flyselskabets hjemmeside, oplever man ofte et højt serviceniveau, mere gennemsigtige priser og bedre muligheder for at ombooke et fly.

"Det er bestemt ikke altid en fordel at booke gennem en tredjepart, hvis eksempelvis noget går galt, så kan man komme i store problemer. Jeg bestiller selv ofte direkte på flyselskabets hjemmeside, hvis der ikke er en stor besparelse at hente gennem en anden leverandør," siger Oliver Bruun.

Forbrugerrådet Tænk har i en analyse set på forskellen på at booke hos portaler og flyselskaber. Ifølge analysen er man som forbruger bedre stillet ved at booke direkte hos flyselskabet, fordi rejser lettere kan ændres hos flyselskaber, tilkøb af mad, ekstra benplads og ekstra bagage ofte kan være besværligt at booke gennem portaler samt at ændringer i fx afgangstider ikke altid når frem til dig gennem en portal.


3. Ny teknologi viser vej

Det er ikke kun i bookingsituationen, at teknologien vil spille ind i det kommende år. Når det kommer til valg af destination, attraktioner og overnatningssteder, vil teknologien i højere grad spille ind.

I Booking.com-undersøgelsen fortæller næsten 6 af 10 respondenter, at de ønsker at bruge teknologi til at introducere dem til noget nyt i det kommende år. Steder, attraktioner, oplevelser, som de ikke kendte på forhånd.

Tilsvarende ønsker 44 pct. en app eller tilsvarende tech-løsninger, som de kan bruge til at planlægge aktiviteterne på turen. 

Her ventes kunstig intelligens at blive mere udbredt i rejsebranchen i 2020 og frem, fordi den giver mulighed for at tilbyde kunder skræddersyede rejser ud fra de rejsemønstre, som de tidligere har vist interesse for.

Det kan for eksempel være teknologi, der kan bruges til at introducere nye destinationer, attraktioner og oplevelser, eller en app eller tilsvarende tech-løsninger som kan bruges til at planlægge aktiviteterne på turen. 


4. Nye rejseformer

Aktive rejser, hvor man er på farten sammen med ligesindede, ventes også at komme til at fylde mere. Det kan være yoga-ophold, kulinariske rejser, surfing-oplevelser, cykelrejser, litteraturrejser, skiferier eller måske vandreture.

"Grupperejser er vildt populære. Også blandt unge, men det er egentlig ikke nyt. Det sjove er, at singlerejser også vokser. Jeg har selv prøvet det, og det er virkelig en oplevelse, hvor man lærer meget om sig selv. Man lærer sig selv bedre at kende," siger Oliver Bruun.

Ferier, der indeholder et element af aktivitet, og hvor man måske samtidig kan benytte tiden til at dyrke en fritidsinteresse, som man deler med andre.


5. Kulinariske rejser


Michelin-stjerner, madkurser, middage i private hjem, jagt efter dyr, trøfler eller måske fisk og meget andet. Madrejser er blevet et kæmpe marked, og den tendens vil fortsætte.

Flybilletterne vil blive booket afhængig af, hvilken eftertragtet madoplevelse, man har været heldig at få fingre i. Og det er ikke kun være de store restauranter, der er interesse for. Også de ukendte, lokale oplevelser, hvor man kan sidde i fred fra andre turister vil være i høj kurs.

71 pct. af respondenterne i Booking.com-undersøgelsen svarer, at det er vigtigt for deres valg af destination og ferieform, at man kan spise lokale madretter.


6. Nyd rejsen i slowmotion

Rejsen begynder allerede, når du tager hjemmefra. I fremtiden vil rejsende have fokus på at nyde turen fra første øjeblik, at de tager hjemmefra.

 
Få det meste ud af din rejse - undersøg om flyselskabet tilbyder en luksuslounge, hvor du kan nyde tiden før rejsen og ved overlays. Det kan være en rigtig god idé at booke billetter direkte hos flyselskaberne. Priserne er mere gennemsigtige, og skal rejsen ombookes eller på anden vis ændres, kan det være svært gennem en prisportal.  Foto: Qatar Airways

Det kan være ved at betale for at undgå kø i lufthavnen, at blive frisket op i en af flyselskabernes eksklusive lounges i forbindelse med flytransfer eller på anden måde købe sig til forkælelse på rejsen.

'Slo-mo' ventes at afløse 'Fomo', der står for fear of missing out, altså frygten for at gå glip af noget. Et begreb, der blev introduceret med de sociale medier og always on-tankegangen.

Nu ser det altså ud til, at rejsende i stedet prioriterer at sætte farten ned på ferierne og slippe noget af bekymringen for at gå glip af noget – tage det langsomt og være tilstede i nu'et.

Hvor skal du hen næste gang? Se Qatar Airways' destinationer her

Annoncen er produceret den 20.01.2020 af Børsen Creative i samarbejde med Qatar Airways.

Anbefalet



Forsiden lige nu


Hummel udsætter åbning af sine første butikker i Kina på grund af Coronavirus

Analyse: Viruseffekten gør nu for alvor ondt – "lykkelig uvidenhed" afløst af frygt for det ukendte

Coronafrygt sender boligejernes yndlingslån mod lukkekurs

Danske Bank om aktiefald på 3 pct til C25-indekset: "Glasset er stadigvæk halvfyldt"

Myndigheder ser risiko for at coronavirus kommer til Danmark

Se de ti danske aktier som falder mest lige nu

Sydbank: Virusspredning kan stoppe aktiernes rekordridt - men er ikke startskud til en lang nedtur

Tradeshifts værdi er eksploderet på få år: "Vores plan er at gå på børsen i 2021"