Lær fra de bedste: Frequent flyers giver tips til de lange flyrejser

Lær fra de bedste: Frequent flyers giver tips til de lange flyrejser

Det behøver ikke være en stor udfordring at have en kalender fyldt med udlandsrejser i forbindelse med karrieren. Faktisk kan de fleste komplikationer ved lange rejser godt overkommes, og samtidig kan man lære at se på sin flyvetid som en god anledning til både at arbejde og slappe af.

"Man skal selvfølgelig huske at nyde turene. Hvis man ikke gør det, så har man sandsynligvis det forkerte job," siger finske Mia Lindström og griner.

Hun er direktør i selskabet Labquality, som arbejder med kvalitetssikring af laboratorieresultater.

"Jeg flyver rundt i stort set hele verden. Vi har et stort distributionsnetværk, som strækker sig over 38 lande og vi har kunder i 50 forskellige lande. Vi rejser derhen, hvor forretningsmulighederne er – og det er både Asien, Europa og Mellemøsten," forklarer Mia Lindström.

Hun har tidligere fløjet langt oftere, men nu bliver det som regel til to gange om måneden – og turene kan vare fra alt mellem to til 20 timer.

Optimale arbejdsrammer er vigtige

Situationen er lidt anderledes for norske Tore Karlstad, der er CEO i Advance Business Partner, som arbejder med forretningsudvikling. Han flyver sjældnere, men alle turene hører til i den lange ende – det er primært til lande som Indien, Sri Lanka og Vietnam – alle tager væsentligt mere end ti timer.

"Jeg flyver mest om natten for at få mest mulig hvile og minimalisere jetlag og også den tid, der ellers går til spilde. Men jeg kan også godt bruge tid på at læse og studere i forbindelse med arbejdet," forklarer Tore Karlstad.

For Mia Lindström er arbejdet også en væsentlig del af turene. Men det kræver, at man laver det rigtige arbejde, og at man har de optimale forudsætninger for det, hvis det skal nås.

"Det giver altid mening at forsøge at få lavet noget arbejde. Derfor foretrækker jeg også business class på de her ture, fordi faciliteterne er til det. Der er ikke crowdet, og man bliver ikke kigget over skulderen. Sædvanligvis er det bedst at fokusere på læsning eller ganske enkelt forberedelse til det møde, man er på vej til," siger hun.

Mellemlandinger er ikke en ulempe

En anden frequent flyer med knap 300 rejser om året er Thomas Eriksson. Han er eksport- og produktchef hos firmaet Mediroyal Nordic AB, og er på farten det meste af året. For ham er mellemlandinger en gave.

Thomas planlægger omhyggeligt sine stop navnlig i Doha for at kunne genoplade batterierne og justere sin cirkadiske rytme. Udover at sove bruger han sædvanligvis lufthavnens gymnastiksal mellem flyene for at reducere rejsens indvirkning så meget som muligt og undgå jetlag.

En flyrejse med et stop eller to er ikke noget, han er bleg for at vælge. Han beskriver et eksempel på en almindelig arbejdsdag i Hong Kong, hvor han normalt tager aftenflyvningen til Doha klokken 19 efter at have arbejdet hele dagen.

"Når jeg lander i Doha, tjekker jeg normalt ind på terminalhotellet og sover 6-7 timer. Så hopper jeg på morgenflyvningen fra Doha til Arlanda, der lander til frokost næste dag. Sådan kan jeg lande uden jetlag," siger han.

Det er ligeså vigtigt at hvile som at arbejde

Til gengæld mener Mia Lindström, at det at være udhvilet vægter højere end arbejdet – særligt når man flyver gennem forskellige tidszoner.

"Sædvanligvis har man ikke tid til at hvile sig, før man skal direkte fra lufthavnen og i møde, så jeg synes, det er langt mere vigtigt at have fokus på det under turen. Det gør virkelig en forskel i sidste ende – mere end arbejdet, som man nok ikke bør bruge mere end 30 pct. af rejsetiden på. Ellers prøver jeg at hvile så meget som muligt," siger hun.

For Tore Karlstad er rådet det samme: Hvile er faktisk vigtigere end arbejde.

"Det gælder om at være så oplagt som muligt ved ankomst – både ud og hjem. Det er derfor en god idé at være bevidst om det på forhånd og tilrettelægge sine rejser efter det. Hver times søvn du kan få hver vej vil hjælpe dig i sidste ende. Man skal være bevidst om de valg man tager – det er bedre at sove end at læse eller se film," siger han.

Beklædning har betydning – også i flyet

Selvom man skal til forretningsmøde, så skal man dog også være opmærksom på sin beklædning på lange rejser, pointerer Mia Lindström. Rejser man på business class, er der som regel også gode forhold for at også at skifte.

"Hvis turen er kort, kan man bare tage af sted i sit jakkesæt. Men på lange flyvninger er man bedre stillet ved at overveje meget nøje, hvad man tager på. Jeg ser mange, der ikke gør det, og jeg tror ikke, de nyder turen lige så meget, som jeg selv gør," siger Mia Lindström.

Nøgleordet er altså kort sagt forberedelse. Og det gælder både i forhold til timing af afgange, beklædning og energiniveau. Men faciliteterne betyder også noget.

"Det, jeg særligt godt kan lide ved Qatar Airways, er, at deres flåde er meget moderne sammenlignet med mange andre flyselskabers. Sæderne er perfekte og har rigtig god benplads," siger Mia Lindström.

Book din næste rejse med Qatar Airways, verdens bedste business class.

Annoncen er produceret 03.06.2019 af Børsen Creative i samarbejde med Qatar Airways

Anbefalet



Forsiden lige nu


Analyse: Viruseffekten gør nu for alvor ondt – "lykkelig uvidenhed" afløst af frygt for det ukendte

Myndigheder ser risiko for at coronavirus kommer til Danmark

Coronafrygt sender boligejernes yndlingslån mod lukkekurs

Danske Bank om aktiefald på 3 pct til C25-indekset: "Glasset er stadigvæk halvfyldt"

Se de ti danske aktier som falder mest lige nu

Sydbank: Virusspredning kan stoppe aktiernes rekordridt - men er ikke startskud til en lang nedtur

Tradeshifts værdi er eksploderet på få år: "Vores plan er at gå på børsen i 2021"

Falck-topchef: "Vi er langt fra, hvor vi vil være, for vi er afsindigt ambitiøse i Falck"