Kig mod øst – Asien og Mellemøsten efterspørger danske kompetencer som aldrig før

Kig mod øst – Asien og Mellemøsten efterspørger danske kompetencer som aldrig før

Der er stort potentiale for danske virksomheder østpå, hvor befolkningstallet er voksende og danske leverandører inden for sektorerne fødevarer, grøn energi og sundhed er i høj kurs. Det kræver dog muskler at komme ind på disse markeder, mener ekspert i DI.

Vækstpotentialet i Mellemøsten og Asien er ikke lige så flittigt omtalt, som det måske burde være.

For det er ganske stort – særligt for meget af det, danske virksomheder tilbyder og er stærke i. Det vurderer Ejvind Vøgg, der er International Market Advisor i DI med speciale i MENA-regionen (Mellemøsten og Nordafrika).

"Markedet er der helt klart, og der er efterspørgsel på danske kompetencer. Primært på de tre sektorer fødevarer, sundhed og grøn energi. Nogle af landene har befolkninger på over 80 mio. mennesker og en voksende middelklasse. Alene størrelsen på disse lande gør, at de er interessante, og deres storbyer har brug for løsninger, der kan leveres fra dansk side," fortæller han.

Danmark er leveringsdygtigt

Men hvad er det, Danmark kan, som vi er anerkendt for på forhånd ude i verden inden for de tre sektorer?

På energiområdet, er vi allerede stærke inden for vedvarende energi og energieffektivitet. Og det er noget, som særligt de olieeksporterende lande skæver til i disse tider, hvor udsigten for olieforbruget i hjemlandene vil komme til at overstige eksporten inden for de kommende ti år.

"På den front har vi i Danmark kernekompetencer, og vi har udviklet løsninger på området siden oliekrisen i 70'erne. Vi har arkitekter, der kan bygge og tegne grønne og bæredygtige bygninger, som har det rigtige design. Vi har rådgivende ingeniører, som kan lave løsningerne og sætte det hele sammen. Og blandt de store virksomheder, har vi klassikerne som Vestas og Grundfos og Danfoss," forklarer Ejvind Vøgg.

Også på fødevarer er danske virksomheder kendte. Uanset hvor meget vi gerne vil være kendte for alt muligt andet, mener Ejvind Vøgg.

"Vi er kendt for gode fødevarer - både færdige fødevarer, men også fødevareingredienser, fødevareemballage og fødevarekontrol. Vi er også gode til halal. På kryds og tværs af hele sektoren."

På sundhedsområdet er der også stor efterspørgsel i mellemøstlige og asiatiske lande efter diverse ydelser – og her er Danmark i front inden for både genoptræning, forbrugsvarer til bl.a. hospitaler samt både diagnostik og e-health.

Det kræver ressourcer at gå ind på de fjerne markeder

Selvom markederne i Mellemøsten og Asien er spændende og åbne for danske produkter og løsninger, så er det ikke nødvendigvis nogle af de nemmeste, man kan bevæge sig ind på. Derfor giver det dog stadig mening at se nærmere på dem.

"Det er selvfølgelig ikke det samme som at lave business på vores nærmarkeder. Kulturforskellene er endnu større i Asien og Mellemøsten. Det tager længere tid at opbygge relationerne, før man får en ordre," forklarer Ejvind Vøgg.

Til gengæld gør Udenrigsministeriet i Danmark en hel del for at styrke relationerne til markederne.

The Trade Council, som det hedder, tilbyder en lang række ydelser, herunder både markedsanalyser, partnersøgning og generel rådgivning. Målet med disse indsatser er at sikre, at Danmark og de danske virksomheder får maksimalt udbytte af de spændende muligheder i Mellemøsten.

Danskerne er gode til at tænke ud af boksen

Men potentialet er der i hvert fald. Og det kan udnyttes.

To ting, der har påvirket erhvervslivet markant, er, at man kan google alting nu. Derfor kan ens virksomhed findes hurtigt, og man kan som virksomhed også i et snuptag besøge sine kunder i ude i verden, konkluderer Ejvind Vøgg.

"Danske SMV'er er jo gode til at tænke ud af boksen og i løsninger. Men det er ressourcetungt at kaste sig ud i. Det giver bedst mening for de fleste at starte stille og roligt herhjemme og i nærmarkederne," pointerer han.

Qatar Airways har en lang række forbindelser til de vækstende østlige markeder. Du kan se mere om mulighederne for at rejse på business class lige her.

Annoncen er produceret den 06.05.2019 af Børsen Creative i samarbejde med Qatar Airways

Anbefalet



Forsiden lige nu


Analyse: Viruseffekten gør nu for alvor ondt – "lykkelig uvidenhed" afløst af frygt for det ukendte

Coronafrygt sender boligejernes yndlingslån mod lukkekurs

Danske Bank om aktiefald på 3 pct til C25-indekset: "Glasset er stadigvæk halvfyldt"

Se de ti danske aktier som falder mest lige nu

Sydbank: Virusspredning kan stoppe aktiernes rekordridt - men er ikke startskud til en lang nedtur

Tradeshifts værdi er eksploderet på få år: "Vores plan er at gå på børsen i 2021"

Falck-topchef: "Vi er langt fra, hvor vi vil være, for vi er afsindigt ambitiøse i Falck"

Thailandske og malaysiske aktier falder: Er dykket 20 pct siden rekorden i 2018