Tre trin gearer din virksomhed til vækst

Tre trin gearer din virksomhed til vækst

Forventningen om en mulig afmatning i dansk økonomi får danske erhvervsledere til bl.a. at se på, hvordan de kan tilpasse deres omkostninger. Her er tre gode råd til, hvordan man som topleder frigør midler til at forfølge nye forretningsmuligheder.

Den senere tids stigende internationale uro påvirker de danske erhvervslederes tro på dansk økonomi, som de, ifølge PwC´s CXO Survey 2019, forventer går imod en lavkonjunktur inden for de kommende to år. Samtidig er deres tro på vækst i egen virksomhed faldet til det laveste niveau i seks år, selvom andelen af virksomheder, der forventer vækst, stadig er høj.

Har plan i skuffen for at tilpasse omkostningerne

Ifølge CXO Survey har en tredjedel af de danske virksomheder en plan klar i skuffen for, hvordan de vil tilpasse omkostningerne i virksomheden til en periode med mere beskeden vækst.

"Vi ser tegn på en global afmatning, og det reagerer mange virksomheder på, blandt andet ved at undersøge, hvordan de kan skære i omkostningerne, så de også kan være profitable i en periode med dalende vækst. Her er det vores erfaring, at man med fordel kan tænke sine omkostninger i et bredt perspektiv, blandt andet ved at geninvestere midler i de nøgleområder, hvor virksomhedens fremtidige vækst skal komme fra," siger Joachim Rotering, global leder af PwC´s konsulenthus Strategy&.

Michael Szczepanski, leder af Strategy& i Danmark, peger på, at danske virksomheder generelt er dygtige til at tilpasse sig den globale økonomi:

"Danske virksomheder har naturligt fokus på, hvordan de skaber lønsom vækst. Vælger de i den proces at se på omkostningssiden, råder vi dem til at træffe bevidste valg om, hvordan de transformerer omkostningerne, så de derigennem kan sikre vedvarende vækst."
 
Michael Szczepanski er leder af Strategy& i Danmark.

Tre trin der toptrimmer virksomheden

I sit arbejde med globale virksomheder inden for blandt andet consumer goods, detailhandel, produktion og industri har Strategy& identificeret tre ting, som virksomheder, der er særligt dygtige til at skabe vækst og stærke afkast til sine stakeholders, gør rigtigt: De afdækker deres få og vigtige styrker, de transformerer deres omkostninger, så de udvikler styrkerne, og så designer de organisationens struktur og adfærd til at understøtte vækst.

"Det er en tilgang, som kræver, at man tør træffe hårde beslutninger undervejs, f.eks. om helt at forlade et forretningsområde eller en produktlinje, som ikke er i tråd med virksomhedens styrker, eller at man udsætter eller stopper projekter inden for et område for at kunne investere i højt prioriterede områder. Men vores erfaringer viser, at det lønner sig, fordi man i sidste ende står med en stærk og veltrimmet organisation," siger Michael Szczepanski.

1. Identificer virksomhedens 3-6 vigtigste styrker

Afdæk virksomhedens 3-6 vigtigste kapabiliteter, som er virksomhedens vigtigste styrker, dvs. dem, der gør en afgørende forskel for kunderne og differentierer virksomheden fra konkurrenterne på markedet. For Apple er det f.eks. intuitive brugerflader, forbrugerindsigt og banebrydende innovation, mens Amazons kapabiliteter er styring af kunderelationen, back-end supply management og retail interfacedesign. Kapabiliteterne bør danne udgangspunkt for transformationen af omkostningsbasen.

2. Transformer omkostningerne, så de understøtter styrkerne

Næste skridt er at transformere sin omkostningsbase. Her bør man skelne mellem de gode omkostninger, der understøtter udviklingen af virksomhedens styrker, og som man derfor bør investere i, og de dårlige omkostninger, som ikke bidrager til virksomhedens succes.

For at skabe overblik over, hvor virksomheden bruger pengene i dag, kan man opdele virksomhedens udgifter i fire kategorier: Omkostninger, som man bør investere i, fordi de går til at understøtte kapabiliteterne og dermed udviklingen af virksomhedens styrker. Omkostninger, som går til at kunne konkurrere i virksomhedens sektor og opretholde en fornuftig kvalitet. Omkostninger til at opretholde et basalt niveau, og som man kan skære i eller outsource for at blive mere effektiv. Og endelig omkostninger, der ikke er nødvendige for strategien, og som bør udfases.

Fordelingen af virksomhedens omkostninger ud fra de fire typer bør altid afhænge af virksomhedens industri, marked og specifikke situation. Men som udgangspunkt bør omkostningerne fordeles, så man allokerer ca. 30 pct. til differentierende styrker, ca. 45 pct. til de omkostninger, der kræves for at kunne konkurrere, og de resterende 25 pct. til basal drift. I flere tilfælde vil der også være omkostninger, man så vidt som muligt bør eliminere, da de ikke er værdiskabende eller på anden måde kan begrundes.
 

3. Understøt væksten med den rette struktur og adfærd
Det tredje punkt handler om at organisere sig rigtigt, så virksomheden er klar til at realisere strategien på de interne linjer. Det kræver, at man ser på sin organisationsstruktur og operating model inden for de nøgleområder, der skal understøttes og tilpasser dem, så processer og kompetencer er på plads til at understøtte fremtidig vækst.

En anden vigtig ingrediens er at sikre, at man fremmer den adfærd i organisationen, der støtter op om strategien. Hvilken adfærd vil man fremme for at lykkes med transformationen? Hvilke nøglepersoner går foran med at forankre de forandringer, som strategien fører med sig?

Læs mere om Fit for Growth og hvordan Strategy& arbejder med at geare virksomheder til vækst.

Eller tag testen og find ud af, om jeres virksomhed er forberedt på vækst med Strategy&´s Growth Index Profiler.

Annoncen er produceret den 17.06.2019 af PwC i samarbejde med Børsen Creative
Cxense Display

Anbefalet



Forsiden lige nu


Analyse: Viruseffekten gør nu for alvor ondt – "lykkelig uvidenhed" afløst af frygt for det ukendte

Coronafrygt sender boligejernes yndlingslån mod lukkekurs

Danske Bank om aktiefald på 3 pct til C25-indekset: "Glasset er stadigvæk halvfyldt"

Se de ti danske aktier som falder mest lige nu

Sydbank: Virusspredning kan stoppe aktiernes rekordridt - men er ikke startskud til en lang nedtur

Tradeshifts værdi er eksploderet på få år: "Vores plan er at gå på børsen i 2021"

Falck-topchef: "Vi er langt fra, hvor vi vil være, for vi er afsindigt ambitiøse i Falck"

Thailandske og malaysiske aktier falder: Er dykket 20 pct siden rekorden i 2018