Fire gode råd: Sådan arbejder du med kulturen i organisationen
Michael Szczepanski er partner i det globale strategikonsulenthus Strategy&. Foto: Jacob Nielsen

Fire gode råd: Sådan arbejder du med kulturen i organisationen

Virksomhedskulturen er en vigtig brik i toplederens strategi, hvis man skal lykkes med større strategiske forandringer. Fokusér på de få, men kritiske elementer, der gør hele forskellen i strategiarbejdet, f.eks. den adfærd, man ønsker at fremme, og de nøglepersoner, der kan få adfærden til at gå viralt i organisationen, lyder rådet fra Michael Szczepanski, partner i PwC's globale strategikonsulenthus Strategy&.

Enhver topleder kan med fordel spørge sig selv: "Hvordan understøtter vores nuværende kultur egentlig de mål og intentioner, vi har, og hvordan får vi kulturen til at arbejde for strategien?"

Det er et vigtigt spørgsmål, for den underliggende kultur betyder overraskende meget for organisationens udvikling. Og det handler egentlig ikke om, hvorvidt ens kultur er god eller dårlig, men om den hænger sammen med den strategi, virksomheden retter sig efter.

Kulturen får organisationen op i gear

Kulturen er de adfærdsmønstre, overbevisninger, tanker og følelser i en organisation, der gentager sig selv og tilsammen afgør, "hvordan vi gør tingene her hos os". Og den er en uhåndgribelig størrelse, som kan være svær at definere eller lave om på.

Derfor bliver den ofte ikke adresseret af ledelsen som en del af den strategiske diskussion. Derved går man glip af meget. For der ligger stor værdi for topledelsen i at bruge kulturen i strategiarbejdet til at skabe de strategiske forandringer, man ønsker, lyder det fra Michael Szczepanski, strategiekspert og partner i det globale strategikonsulenthus Strategy&, der hører under PwC.

"Ledelsen i større virksomheder ved i dag godt, hvordan de skal udvikle en strategi og en operating model. Kulturen er sværere at tage fat på, og så ender man tit med blot at fokusere på change management og kommunikation. Det har bestemt også sin berettigelse, men hvis man vil skabe større strategiske forandringer, er der mere at vinde ved at fokusere på at skabe sammenhæng mellem strategi, operating model og kultur."

Tydelig effekt på resultaterne

I Strategy& har man bred erfaring med selve strategiarbejdet, og arbejdet med den underliggende kultur er blevet en integreret del af strategiudviklingen og eksekveringen. Netop fordi det er blevet tydeligere, hvilken effekt, den rigtige kultur kan have på resultaterne.

 

"Kulturen er et kraftfuldt værktøj, når man mere aktivt tænker den ind i sin strategi og får den til at arbejde for sig. Vores erfaringer viser, at virksomheder, der lykkes med at etablere en stærk kultur, får nogle konkurrencefordele, blandt andet fordi de kan eksekvere hurtigere. Og det afspejler sig i sidste ende på resultatsiden," forklarer Michael Szczepanski.

Uformelle ledere får adfærd til at gå viralt

Men hvordan får man kulturen til at understøtte den ønskede strategiske forandring? Ideelt set er der altid en lang række ting, enhver virksomhed burde gøre, men det er umuligt at stile efter at imødekomme dem alle.

I stedet skal man gå mere enkelt til værks.

"Det handler om at arbejde med de få, men kritiske fokusområder, der gør hele forskellen i strategiarbejdet – det, som vi i Strategy& kalder "the critical few". Altså de få, afgørende egenskaber I besidder i organisationen, de vigtigste adfærdsmønstre I ønsker at fremme, og de nøglepersoner, der kan få adfærden til at leve," siger Michael Szczepanski.

Man kan med fordel plante nogle frø de rigtige steder og få effekten af ny adfærd til at "gå viralt" og over tid sprede den ønskede adfærd i organisationen. Det gør man særligt ved at identificere de medarbejdere, der er "kulturbærere" i virksomheden. Det er ikke nødvendigvis dem, man i første omgang tror, det er.

"Det er de mennesker, der er en slags uformelle ledere, som ikke nødvendigvis har en lederstilling eller er på top 50-listen for bedste performance. De har en vis energi, et stort socialt netværk i organisationen, og de går i front med at efterleve virksomhedens generelle adfærdsmønstre. Det er ofte dem, der lyttes til, og dem der ved, hvordan arbejdsprocesser og beslutningsgange egentlig er i organisationen," forklarer Michael Szczepanski.

Kan man identificere og involvere de medarbejdere, så de understøtter den adfærd, er man allerede kommet langt i processen med at styre sin kultur i en ny og forbedret retning. Resten tager tid – det er ikke noget, der sker over natten.

Fire råd til at accelerere strategiforandringer med kulturen

Michael Szczepanski har følgende fire råd til at arbejde med kulturen:

1. Find ud af, hvad der karakteriserer virksomheden, som den er i dag. Artikulér de egenskaber der karakteriserer virksomheden, som f.eks. at være konsensusdrevet, procesorienteret eller have fokus på relationer.

2. Find ud af, hvad det er for en specifik adfærd, der kan understøtte den retning, organisationen ønsker at bevæge sig i. Skal adfærden f.eks. understøtte, at organisationen undersøger, hvilken effekt beslutninger har på tværs af værdikæden, inden beslutningen tages? At medarbejderne får større beslutningskraft decentralt i organisationen? Eller at man bruger mere tid sammen med kunder, så de også involveres i beslutninger?

3. Identificér hvem der er de egentlige, uformelle ledere, som virksomheden kan involvere i at få de rigtige adfærdsmønstre til at gå viralt. Det er ikke nødvendigvis de samme som virksomhedens bedste performere.

4. Udpeg de punkter og KPI'er, der er allervigtigst at måle på i disse sammenhænge, og som kan stå frem som de bedste remindere om hele tiden at holde fokus på de ideelle adfærdsmønstre.

Læs mere om Strategy&-bogen "The Critical Few" og om, hvordan Strategy& hjælper ledende danske virksomheder med at udvikle strategier, der skaber resultater og transformerer deres forretning.

Annoncen er produceret den 08.04.2019 af Børsen Creative i samarbejde med PwC

Cxense Display

Anbefalet



Forsiden lige nu


International nethandel presser Legos kamp mod kopierne

Socialdemokratiet vil bruge mindst 6 mia mere på velfærd end Venstre

Det kan vi lære: Den store test af raketten Abacus

S vil finde 10 mia kr i nye skatter og besparelser: Se her, hvem der skal betale

Tesfaye om nyt regneprincip for skattelettelser: "Vi gør det ikke for at genere Anders Samuelsen"

Sanjay Shah skyder tilbage mod Skattestyrelsen i udbyttesag

Dansk Folkepartis vælgerflugt tager til: Får laveste opbakning i syv år i ny måling

Analyse: USAs kolde techkrig mod Kina nærmer sig kogepunktet