E-handel: Disse lande kan du let eksportere til
I dag er det muligt som dansk netbutik at tilbyde levering direkte til hjemadresser i alle EU-lande samt Schweiz og Norge. Ikke mindst fordi, forbrugerne efterspørger det. Foto: Anders Bach

E-handel: Disse lande kan du let eksportere til

E-handlen vokser og ændrer sig hurtigt i hele verden – særligt i Europa. For danske virksomheder, som vil tage springet ud på eksportmarkederne, øger nye intelligente logistikløsninger muligheden for succes. Læs ekspertens bedste råd til netbutikker, som vil eksportere.

Eksport kan opleves som en jungle af regler, papirarbejde, toldsatser og kontakt til myndighederne. Men for danske virksomheder, der ønsker at kaste sig ud i Europæiske eksporteventyr, er vejen nu blevet kortere. Det kræver stadig, at man sætter sig godt ind i forholdene på de nye markeder og holder øje med krav og forventninger fra forbrugerne – men med hensyn til logistikløsninger er det blevet langt nemmere for selv mindre virksomheder at udvide markedet til andre dele af verden.

- En god forberedelse er en halv succes, og hvert land har sine egne regler, afgifter og handelsbetingelser. Det kan derfor være en god investering at søge sparring hos folk, der kender markedet, så alle forhold er afdækket, inden man går i gang. Til gengæld har vi i dag mulighed for at skabe nogle meget enkle og kundevenlige rammer for selve logistikken, fortæller Jørgen Fischer, e-handelsrådgiver hos PostNord.

Direkte til døren i EU, Schweiz og Norge

Blandt andet er det i dag muligt som dansk netbutik at tilbyde levering direkte til hjemadresser i alle EU-lande samt Schweiz og Norge. Og netop levering til døren vokser markant, ikke mindst fordi, forbrugerne efterspørger denne mulighed, når de køber varer på nettet.

For PostNord har det resulteret i udviklingen af tjenesten MyPack Home, som gør det muligt for nordiske netbutikker at tilbyde hjemme-levering til kunder på en stor del af det europæiske marked.

"Vi har via vores samarbejde med DPD
mere end 20.000 udleveringssteder i Europa,
hvorfra pakker også kan returneres"


- Som netbutik kan man i dag på vores kundeportal bruge de samme faciliteter, når man eksporterer til udlandet, som vi tilbyder i forhold til forsendelser i Danmark. Det gælder for eksempel når man vil spore sin pakke, så skal man bare ind ét sted, i stedet for at skulle ind på lokale landesider for at følge pakkerne. Det hele er tænkt sammen og brugervenligt transparent, fortæller Jørgen Fischer.

Rom eller Rudkøbing – det er det samme
Sammen med DPD Group har PostNord opbygget Europas største distributionsnetværk for e-handel, så netbutikkerne nu har mulighed for at tilbyde samme leverings-services i en lang række europæiske lande som herhjemme. Så reelt er der "ingen forskel på, om pakken skal leveres i Rom eller Rudkøbing", som Jørgen Fischer forklarer det.

Og selvom leverancen sker i udlandet, er der stadig styr på pakkens rejse hele vejen igennem. Når pakken er på vej med MyPack, får modtageren besked via sms eller mail. Derefter kan man via et link vælge imellem forskellige alternativer med hensyn til leveringsdag og -tidspunkt. Man kan også vælge levering til naboen, eller at pakken stilles ved døren. De modtagere, der hellere vil hente pakken på et udleveringssted, kan vælge MyPack Collect.

- Vi har via vores samarbejde med DPD mere end 20.000 udleveringssteder i Europa, hvorfra pakker også kan returneres. Distributionsnettet bliver mere og mere finmasket, og med vores løsning er det let for netbutikken at vise kunden alle vores udleveringssteder – også i udlandet, fortæller Jørgen Fischer.

Han tilføjer, at en let returmulighed er helt afgørende for at skabe tryghed om nethandlen for modtageren. Derfor er det tænkt ind i PostNords logistiktilbud til de danske netbutikker, der er klar til et europæisk eksporteventyr.

Dør-til-dør eller selvhenter? Læs mere om mulighederne her


Ud til kunder i hele Europa
En af de danske virksomheder, som har glæde af MyPack løsningerne, er Skandinaviens største skateshop. I en årrække har SkatePro oplevet tocifrede vækstrater, og en stor del af ordrerne kommer fra udlandet og handles bl.a. gennem SkatePros egne webshops i 18 lande.

- Det europæiske marked er meget vigtigt for SkatePro, og nu kan vi tilbyde vores kunder en meget fleksibel logistik-løsning i en lang række europæiske lande. Det er noget, som kunderne har taget rigtig godt i mod, fortæller Thomas Hornstrup, Logistics Manager hos SkatePro, der har vundet en række e-handelspriser siden etableringen i 1996.

 

Genvej til Kinas 350 mio købestærke forbrugere
Men ikke kun Europa er i søgelyset, når det gælder PostNords bestræbelser på at udvide service i forhold til e-handel i udlandet. PostNord har været med til at etablere - og er i dag medejer af Ehubnordic, der hjælper nordiske kunder med at få en fod inden for på det kinesiske marked. Det sker gennem etableringen af en nordisk webshop på eksempelvis den kinesiske Alibaba's e-handelsplatform. Derved skabes en genvej for nordiske virksomheder til 350 mio kinesiske forbrugere.


Ekspertens bedste råd til netbutikker, som vil eksportere
Jørgen Fischer, e-handelsrådgiver hos PostNord, guider uden om faldgruberne og giver gode råd om, hvordan du får succes med eksport.

1. Vælg dit marked med omhu
Det er vigtigt, at du har en ide om, hvor mange ressourcer du har til at starte et eksporteventyr. Nogle produkter egner sig bedst til markeder uden for EU. Men andre varer kan måske lige så godt sælges i fx Tyskland som USA. Og det er meget lettere at starte sin eksport op til nærmarkederne i EU med lavere fragtomkostninger og færre juridiske barrierer.

2. Få helt styr på markedet
Find ud af, hvordan det forholder sig i eksportlandet med adgang til og efterspørgsel på de produkter, du vil sælge. Kontrollér, hvilke myndigheder, der håndterer dine produkter, og hvordan konkurrence bliver modtaget. Når det drejer sig om varer, landet selv satser på, er det ofte sværere.

3. Sæt dig ind i regler og afgifter
International handel er omfattet af en række reguleringer og begrænsninger. Det kan være alt lige fra told, kvoter og licenser til interne skatter, regler om oprindelse, udligningstold og miljøkrav. Find ud af, hvilke regler der gælder for netop dine produkter på det marked, du vil eksportere til, og tilpas din logistik og dit salg til de gældende regel- og afgiftssystemer.

4. Indsend ansøgninger om tilladelser i god tid
Sørg for at have toldmyndighederne i SKAT med dig fra begyndelsen, så tilladelser og rutiner er på plads. Et andet område, mange overser, er ansøgning om tilladelse i forbindelse med restriktionsvarer.

5. Håndtér returneringer strategisk
En god returhåndtering giver konkurrencefordele. For at kunne genimportere varer til EU uden at skulle betale eventuel told og moms, skal man ved gen-importering kunne dokumentere den oprindelige eksport. PostNord tilbyder både returneringstjenester og et nordisk retursystem til håndtering af returneringer fra lande uden for EU, som gør det nemmere for kunderne at holde styr på̊̊ returneringer og håndtere dem.

6. Vær opmærksom på politiske forhold

Storbritannien, som er Danmarks 4. vigtigste eksportmarked, er på vej ud af EU. Selv hvis forhandlingerne ender med en frihandelsaftale eller en toldunion med Storbritannien, som reducerer toldsatserne, vil det sandsynligvis medføre mere administration og flere toldformaliteter ved grænseovergangene.

Alle kunder er forskellige. Læs mere om alle PostNords leveringsmulighede
 
Vi kan tilbyde samme leverings-services i en lang række europæiske lande som herhjemme. Så der er ingen forskel på, om pakken skal leveres i Rom eller Rudkøbing, siger Jørgen Fischer. Foto: PostNord/Colourbox

Annoncen er produceret 06.03.18 for PostNord af Børsen Creative i samarbejde med Spoon.

Cxense Display

Anbefalet



Forsiden lige nu


ISS-boss om milliardsalg: "Vi træffer modige valg"

Først faldt de amerikanske aktier dybt - så kom de godt igen: Apple endte 0,7 pct. oppe

Analytiker: Investorerne tager fejl når de sælger massivt ud af teknologiaktier

Analyse: Beroligende ord fra EU redder ikke May

Finansminister Kristian Jensen er frustreret: Vi har brugt tid på de forkerte reformer

MHI Vestas bekræfter: Med i planer om gigantisk offshorepark i Vietnam

Storbank: Læger aner firdobling af Novos vækstmarked

Mange uenige med Jarlov: Massiv kritik af rapport om revisionspligt

Analyse: Hvem skal være topchef, Dybvad?