Nu kan du snart betale med dit ansigt eller din stemme
Foto: Colourbox

Nu kan du snart betale med dit ansigt eller din stemme

Inden længe kan du betale helt uden at skulle hive tegnebogen eller telefonen op af lommen. Den avancerede data, der følger med usynlige betalinger, vil ifølge en ekspert kunne give butikkerne mulighed for at give en helt unik service til den enkelte kunde.

Din hjerterytme, stemme, ansigt eller måden, du bevæger dig på, kan i fremtiden identificere dig og være med til at betale for dine varer, når du skal ud at handle. Samtidig giver en intelligent registrering af dine varer dig mulighed for at spadsere ud af butikken, helt uden at tage varerne op af posen. 'Seamless Payments' eller 'usynlig betaling' kaldes det.

Synes du, at det lyder ret bekvemt, men også lidt utrygt? Så er du, som danskere er flest:

"Danskere er som regel først meget skeptiske over for nye teknologier, men tager dem alligevel ret hurtigt til sig og kan bagefter slet ikke leve uden," siger fremtidsforsker Liselotte Lyngsø, der er direktør i Future Navigator, og fortsætter:

"Tag fx dankortet. Da det blev introduceret, var der mange, der slet ikke kunne se ideen med det, men efter nogle år havde stort set alle taget det i brug. På samme måde har vi på ingen tid vænnet os til, at der ikke skal stikkes en chip i betalingsterminalen og synes, at det er mega bøvlet, når der skal," siger Liselotte Lyngsø.

Betal ved at vise dit ansigt
Hvor dankortet dengang havde brug for avancerede elektroniske terminaler, vil usynlige betalinger fx kunne genkende dit ansigt, når du én gang har registreret dig. Dit ansigt vil ikke blive gemt, men blive lagt i en form for matematisk nøgle.
"Både den yngre og ældre generation vil gerne handle her og nu. Usynlig betaling vil derfor også mindske den tøven, der ellers kan være forbundet med at bruge penge" - Liselotte Lyngsø, direktør. Future Navigator



Derfor vil dit ansigt heller ikke kunne blive "brugt" af andre, fortæller Jesper Kildegaard Poulsen, der er leder af Nets' Creation Lab på Østerbro i København, der afprøver og udvikler nye betalingsløsninger.

"Usynlig betaling vil til gengæld give mulighed for at give den handlende helt nye personificerede services undervejs. Hvis du som handlende bliver identificeret fra det øjeblik, du træder ind i butikken, vil du kunne få nogle tilbud tilpasset lige netop til dig. Køber du fx altid fire liter skummetmælk, kan det være, at butikken som en særlig service den dag tilbyder, at du kan få den fjerde gratis," siger Jesper Kildegaard Poulsen og fortsætter:

"Det vil dermed give butikkerne mulighed for at give kunden personlige tilbud og en langt bedre service, når de kan få indsigt i den enkeltes behov".

Jesper Kildegaard Poulsen fortæller mere om usynlig betaling på Børsen Betalingskonference 5. april

Tandbørstetest afgør teknologiers skæbne
Det har ifølge Liselotte Lyngsø altid ligget i menneskets natur at finde nemmere og hurtigere løsninger. Kommer der nye teknologier, der kan bestå den såkaldte 'tandbørstetest', bliver de derfor også hurtigt populære: Er der noget, mennesket skal udføre mere end to gange om dagen, der kan gøres nemmere, bliver det gjort.

"Både den yngre og ældre generation vil gerne handle her og nu. Usynlig betaling vil derfor også mindske den tøven, der ellers kan være forbundet med at bruge penge. Så hvor det på den ene side vil give en mere avanceret indsigt, så vil det også kunne medføre et merforbrug, fordi der vil blive truffet hurtigere valg i købsøjeblikket", siger Liselotte Lyngsø.

Samtidig understreger hun, at den hurtige accept af nye teknologier stiller store krav til sikkerheden bag de nye betalingsformer, fordi danskerne har det med at glemme deres skepsis over for eventuelt datamisbrug, hvis der er løsninger, der sparer dem tid.

Bekymring blev vendt til succes
I Nets' Creation Lab udvikler en god blanding af forretningsfolk, teknikere og user researchere de nye betalingsformer, der kan identificere en person ud fra specifikke biologiske kendetegn.

De begynder altid med en grundig analyse af kunder og butikkers behov og adfærd. Alligevel kom det også bag på dem, hvor hurtigt de studerende på CBS tog et forsøg med at betale for kantinemaden med deres pegefinger til sig, da det i april sidste år blev introduceret hos kantinefirmaet Spisestuerne, der driver kantinerne på CBS.

"Vores største bekymring var, om folk overhovedet var villige til at betale ved at få deres finger aflæst i en maskine, men vi endte med at få fire gange så mange tilmeldinger til forsøget end forventet, og på grund af successen har vi nu også udvidet betalingsformen til de øvrige kantiner på CBS", siger Jesper Kildegaard Poulsen og fortsætter:

"Vi er derfor også meget bevidste om vores ansvar for, at sikkerheden er i orden. Usynlig betaling handler i sidste ende om at gøre kunderejsen nemmere. I stedet for at placere betalingen som den kedelige del til sidst, sker den helt naturligt i baggrunden. Det giver mange nye muligheder for butikkerne og for kunderne, der blandt andet slipper for at stå i kø", siger Jesper Kildegaard Poulsen.

Hvor bevæger betalingsmarkedet sig hen? Følg Perspectives by Nets, der giver dig indsigt i fremtidens betalinger.

Denne annonce er produceret 11.03.19 af Børsen Creative i samarbejde med Nets.
Cxense Display Cxense Display

Anbefalet



Forsiden lige nu


Jyske Banks privatkunder bruger Apple Pay 25 pct mere til betaling i butikker end Mobilepay

Jysk milliardær dropper tanker om millionfond efter ny skattemur - flere eksperter advarer

Investor live: Delaftale i handelskrig lader vente på sig

Morgenbriefing: Statsfond vil satse 800 mio. på klimaløsninger, Pædagogernes Pension banker konkurrenterne

Mens du sov: Aktierne trodser kinesisk handels-pessimisme

Saudi Aramco opgiver internationalt roadshow inden børsnotering

Det kan vi lære: Stadil, synes du selv det er rimeligt?

Orphazyme tildeles særbehandling af FDA for behandlingsmiddel til livstruende sygdom

Det kan vi lære: Stadil, synes du selv det er rimeligt?