Logotøj på arbejdet: Kikset kultur eller genialt greb?

Logotøj på arbejdet: Kikset kultur eller genialt greb?

Hos ipnordic går enhver medarbejder rundt med firmalogoet på tøjet hver onsdag. Og de er vilde med det. Nogle endda så vilde, at de også tager det på i fritiden. Og det vidner om en stærk virksomhedskultur, mener ekspert.

Stine Strandgaard er 30 år og arbejder med marketing i det sønderjyske teleselskab ipnordic.

Før Stine tiltrådte hos teleselskabet i Gråsten, havde hun arbejdet ni år i en international boligvirksomhed på Fyn. Hun havde været vant til at have en stærk holdning til, hvordan tingene skulle se ud i en verden, hvor design og æstetik var altafgørende.

At hun for nylig skulle tage på familieweekend iklædt en ipnordic-jakke, var fuldstændig utænkeligt for hende for bare et år siden.

"Da jeg havde fået jobbet og i de dage inden jeg skulle starte, så jokede jeg lidt med min mand og vores naboer om, at jeg så skulle til at have logotøj på hver dag. Jeg vidste, at jeg ville komme til at savne mit gamle arbejde, hvor jeg kunne have mit eget tøj på – og jeg kan huske at jeg i starten på det nye arbejde havde lidt svært ved at drikke af firmakoppen med logo på. Jeg var vant til diskrete, håndlavede keramikkopper – og til at smide ucharmerende reklameartikler direkte i skraldespanden," fortæller Stine Strandgaard.

Men der gik ikke så længe, før hun blev grebet af en virkelig stærk virksomhedskultur. Så stærk, at hun skiftede mening på meget få måneder.

"Henover efteråret begyndte det grønne logo pludselig at symbolisere nogle ting, jeg holdt af og en virksomhed, som jeg rigtig gerne ville sættes i forbindelse med," siger hun.

Kulturen skaber både resultater og gode ambassadører

"Kultur spiser strategi til morgenmad", lyder en gammel læresætning. Men der er også noget om snakken mener Ditte Vigsø, der er partner i konsulentfirmaet Oxford Insight. Hun er specialist i kultur og ledelse.

Spørger man hende, skaber en stærk kultur et sammenhold, som vil afspejle sig i stort set alt, en virksomhed foretager sig. Det skaber glæde, der skaber ambassadører, der skaber resultater, der skaber vækst.

"Vi føler jo, at ipnordic ikke bare er en arbejdsplads, vi arbejder for. Det er et sted, vi arbejder sammen om. Og I ipnordic er der bare et langt større kollegialt sammenhold, end jeg nogensinde har oplevet før."

"Det her med logotøj går jo ud på at skabe en stolthed omkring virksomheden, men også lige så meget internt i den i forhold til at styrke sammenholdet og den teamfølelse, man gerne vil have. At alle er en del af stammen, at alle bidrager, og at alle er ligeværdige," forklarer Ditte Vigsø.

Den følelse genkender Stine Strandgaard godt selv.

"Sammenholdet gør, at vi arbejder som et fællesskab, og selvom ipnordic vækster og bliver en større virksomhed, så er vi jo stadigvæk ikke større, end at vi hjælper hinanden på kryds og tværs," fortæller hun.

Værdierne skal stemme overens

Sammenholdet kommer ud af en fladere organisationsstruktur og et stærkt fokus på det sociale aspekt af virksomheden, mener Stine Strandgaard. Og hvis medarbejderne er glade for at gå på arbejde, så yder de også altid det mest optimale af, hvad de kan.

"Vi føler jo, at ipnordic ikke bare er en arbejdsplads, vi arbejder for. Det er et sted, vi arbejder sammen om. Og I ipnordic er der bare et langt større kollegialt sammenhold, end jeg nogensinde har oplevet før," siger Stine Strandgaard.

Og den følelse er vigtig. Skal logotøjet have den rigtige effekt, så kræver det, at man som virksomhed har de rigtige værdier for at kunne komme i mål.

"Hvis du gerne vil bruge logotøj til at understøtte sammenholdet og fællesskabet, så er det ekstremt vigtigt, at det er de samme værdier, man som medarbejder møder i hverdagen. Ellers bliver det sådan noget med, at man bare tager tøjet på, fordi det forventes, og ikke fordi man har lyst," siger Ditte Vigsø.

Mange burde gøre mere for kulturen

Men når man har en kultur, der er så stærk, at medarbejderne ligefrem elsker at gå klædt i virksomhedens logo, så vil det også altid afspejle sig i performance, resultater og relationer udadtil.

"Der er stor sammenhæng mellem det at være glad og stolt over sit arbejde, at kunne identificere sig med det, og så den måde man skaber resultater og møder kunder på," forklarer Ditte Vigsø og tilføjer:

"Det handler om, at man som ledelse tager ansvar for at vise medarbejderne, hvad deres rolle er i puslespillet. Alle skal skabe værdi. Og hvis man har præcis den opfattelse, når man møder en kunde, så kan man også i langt højere grad give kunden en positiv oplevelse, fordi man ved, hvad der forventes og hvordan man bidrager til virksomhedens succes."

Derfor mener Ditte Vigsø også, at kulturen virkelig kan gøre en forskel for enhver virksomhed, der sætter den højt på dagsordenen.

"Der er mange steder stort potentiale i at tage mere ansvar for kulturen og blive mere bevidst om hvad det er for en kultur, man har brug for. Også i fremtiden for at skabe de bedste rammer for at medarbejderne kan præstere. For det er det det handler om, og det er dét en kultur kan," siger hun.

Læs mere om ipnordic som arbejdsplads

Annoncen er produceret af Børsen Creative i samarbejde med ipnordic. Cxense Display

Anbefalet



Forsiden lige nu


Analyse: USAs kolde techkrig mod Kina nærmer sig kogepunktet

Stark-topchef har forhandlet hele natten om milliardopkøb: "Vi kommer til at fordoble vores omsætning"

S sætter 0 kroner af til opgør med "fattigdomsydelser"

Ambu-aktie i u-vending: Stort fald trods forrygende start på dagen

Mette F vil banke udgifterne op med 37 mia kr i 2025

Aktieåbning i USA: Teleselskaber sprinter fra rød bølge på fusion

Conferize udskifter i bestyrelsen

Jyske Bank indberettede Operation Greed-kunde flere gange til SØIK

DI om Socialdemokratiets masterplan: For lidt fokus på vækst og virksomheder