Virksomhedseventyr: Fra erhvervstelefoni til hoteldrift
Direktør, Thorben Jensen, ser sig selv som iværksætter. Han har etableret en "ønskebrønd" i virksomheden, hvor medarbejderne kan lægge ideer i til nye løsninger, de synes skal udvikles. Foto: Thomas Juul

Virksomhedseventyr: Fra erhvervstelefoni til hoteldrift

Kan du leve af det kerneprodukt, din virksomhed leverer? Måske, men sandsynligvis ikke for evigt. I de fleste virksomheder er der brug for at tænke fremad og udvikle nye idéer for at sikre vækst og levedygtighed. En oplevelsesøkonom og en direktør fortæller her om at udvikle idekultur og kreative forretningsmodeller i 2018.

Digitalisering, globalisering, markedsmæssig udvikling og ændret brugeradfærd påvirker mange virksomheders forretningsmodeller i disse år. Det skaber udfordringer for virksomhederne i form af opbrud i de traditionelle værdikæder, nye kompetencebehov og et stigende behov for tiltrækning af talenter.

Tidligere i år udgav Erhvervsministeriet derfor en større rapport om vigtigheden af at tænke i nye forretningsmodeller, målrettet det netop nedsatte Vækstteam for kreative erhverv. Rapporten er særligt fokuseret på den kreative branche såsom medier, arkitektur, underholdning design og mode, men det er ikke kun i de kreative brancher, at der er behov for at tænke i nye forretningsmodeller, fortæller Anna Porse Nielsen, der er direktør i rådgiverhuset Seismonaut, og er en af hoveddrivkræfterne bag rapporten.


"For de, der leverer generiske produkter, er det bare
et "race to the bottom" på pris"


"Vi lever i en tid, hvor vi hele tiden skal flytte os. Særligt dem, der leverer et generisk produkt, for her er det bare et "race to the bottom" på pris. Den forretningsmodel er der jo en udløbsdato på, så man er nødt til at differentiere sig eller tænke nyt," fortæller Anna Porse Nielsen.

Hoteldrift skaber ny forretning for televirksomhed
En virksomhed, der i udgangspunktet leverer et temmelig generisk produkt, nemlig erhvervstelefoni, er ipnordic i Gråsten. Her har direktøren, Thorben Jensen allerede for år tilbage konkluderet, at dét produkt kan man ikke leve af alene. Derfor har han blandt andet skabt en lang række særlige services omkring produktet, der hjælper virksomhederne med ikke bare at kunne foretage og modtage opkald, men også med at arbejde mere effektivt og økonomisk optimalt.

Og så har han gjort noget helt andet - nemlig åbnet et hotel i det gamle rådhus i Gråstens hovedgade. Her har skriveborde og sagsmapper i dag veget pladsen for 21 hyggelige hotelværelser, en restaurant og selskabslokaler, der serverer traditionel dansk mad i hjertet af Gråsten under navnet, ja: DET GAMLE RÅDHUS.

Hvis man umiddelbart tænker, at det kunne lyde som en lidt aparte forretningsmodel for en virksomhed, der leverer løsninger til erhvervstelefoni, er det blot et eksempel på Thorben Jensens måde at udvikle sin forretning på: Indimellem skal man prøve noget (helt) nyt af og se, hvad der opstår. Det betyder blandt andet, at hotellets restaurant i dag også fungerer som ipnordics kantine, og derudover har hotelideen genereret endnu et helt nyt, lukrativt forretningsben for ipnordic:

"Jeg manglede ét intelligent booking og management system, som kunne styre hele hotellet. Og da jeg allerede har en række dygtige softwareudviklere ansat i ipnordic, var det oplagt, at vi selv udviklede det frem for at købe. Så det gjorde vi, og i dag har vi solgt systemet, OCTOPUS, til 100 andre hoteller, og jeg har ansat 20 mand til at drive den del af forretningen – som i øvrigt vokser rigtig fint," fortæller Thorben Jensen.


"Man kan lige så godt drive virksomhed med det udgangspunkt,
at man udvikler løsninger frem for bare at sælge et produkt"


Hvor OCTOPUS i begyndelsen var en del af ipnordic og benyttede sig af kompetencer og iderigdom i ipnordic er den lille ny virksomhed i dag blevet så stor, at den er blevet sin egen. Men medarbejderne i OCTOPUS sidder stadig i ipnordic og nyder godt af synergien.

"Som direktør ser jeg mig selv mere som iværksætter. Jeg kunne have holdt mig til ipnordic og til at udvikle telefoniløsninger. Men man kan lige så godt drive virksomhed med det udgangspunkt, at man "udvikler løsninger" - med alle de muligheder og kompetencer, man har," siger Thorben Jensen.

 

Alles ideer kan drives til noget
For Thorben Jensen er det vigtigt, at der i hans i dag tre virksomheder, ipnordic, OCTOPUS og DET GAMLE RÅDHUS, altid er plads til nye ideer. Uanset om det fx er input til udviklingen af erhvervstelefoni, gode idéer til bookingsoftwaren eller optimering på hotellet. Grundlæggende er hans holdning, at hvis det ser nogenlunde fornuftigt ud, så skal man prøve det af.

"Hvis nogen kommer med en ide – kunder som medarbejdere - så er det ofte, at vi prøver den af. Det er den måde, forretningen vokser på, og jeg oplever også, at det er en kultur, medarbejderne er glade for," forklarer Thorben Jensen.

"Man skal kunne begejstre sine medarbejdere.
Jeg tror blandt andet, man gør det, ved at sige at alles ideer kan være lige gode"

For at opfordre til mest mulig idekultur har han blandt andet etableret en såkaldt "ønskebrønd", hvor medarbejderne kan lægge ideer i til nye løsninger, de synes skal udvikles. Det kan være ideer til, hvordan deres eget arbejdsliv kan blive lettere, eller til hvordan kundernes liv kan blive lettere. Thorben Jensen udskriver også jævnligt konkurrencer i virksomheden om, hvem der kan komme med den bedste ide til at løse en udfordring.

Man skal kunne begejstre
"Jeg læste for nylig en artikel om Netcompanys børsnotering. Og der bed jeg mærke i, at det som direktøren, André Rogaczewski, fremhævede var, at man skal kunne begejstre sine medarbejdere. Det er jeg enig i. Og jeg tror blandt andet, man gør det, ved at sige at alles ideer kan være lige gode. At DU kan være den, der finder på noget helt nyt, som vi prøver af," siger Thorben Jensen.

Anna Porse Nielsen er enig:
"Det kan være en stor udfordring for virksomheder, særligt når de når en vis alder, at fastholde den entreprenørånd, der er så afgørende for at forretningsudvikle i dag. Så det at sørge for, at der er en etableret innovationskultur i virksomheden er et vigtigt greb for virksomhederne," siger hun. 

"En af de helt store udfordringer lige nu for virksomhederne er også at tiltrække talent og fastholde de talenter, der skal være med til at udvikle forretningen. Hvis man formår at skabe en innovativ kultur, bliver det både en mere tiltrækkende arbejdsplads for nye kompetencer, samtidig med at dine medarbejdere bliver dine ambassadører udadtil. Fordi, man synes, det er fedt at være der. "

Læs mere om ipnordic som arbejdsplads 

Annoncen er produceret af Børsen Creative i samarbejde med ipnordic.

Cxense Display

Anbefalet



Forsiden lige nu


Thulesen: DF redder ikke S fra løftebrud

Helle Ib: DF blokerer for Mette F's powershopping

Theresa May vil lade Underhuset stemme om ny folkeafstemning om brexit

Ny måling: Danskerne er splittet om højere skatter for ekstra velfærd

Cityring står foran voldgiftsag i milliardklassen

Lagkagehusets gæld vokser til 1,3 mia. kr.: Hæver kassekreditten for at vokse mere

Markedet lukker: Vestas og Genmab i top i positivt nyhedstyndt C25

Togselskabet SJ skal drive trafikken med Øresundstoget fra 2020

Corydon og Bocian sætter økonomisk spørgsmålstegn ved Løkke og Frederiksens klima-ambitioner: "Der er overhovedet ikke sat penge af til det"