Tidligere topchef i Disney:

Tidligere topchef i Disney: "Barrieren for innovation er manglen på tid til at tænke"

Alle taler om det. Få ved, hvad det reelt drejer sig om, og hvordan man kommer i gang. Men ét er ganske sikkert – er man ikke i forandring, så er man i forfald. Så hvordan transformerer man i praksis?

Da Duncan Wardle blev udpeget som Head of Innovation i The Walt Disney Company i 2009, virkede det som en uoverskuelig opgave at forandre arbejdsgangene hos den historierige gigant.

Problemet var, at hele konceptet omkring "transformation" blev til et buzzword og umuligt for den enkelte at forholde sig til.

Men Disney var nødt til at forandre sig. Det er alle større virksomheder nødt til, hvis de skal overleve i en virkelighed, hvor usikkerheden dominerer, hvor konkurrenter dukker op, når man mindst venter det, og ingen helt kan regne med, hvordan verden ser ud et år frem i tiden.

"Vi bevæger os fra en verden, hvor vi har været vant til at skulle risikovurdere til en virkelighed, hvor opskriften på den succes, der har bragt os til, hvor vi er i dag, ikke vil tage os ind i fremtiden. Problemet er bare, at risiko er målbart og kan håndteres – det kan usikkerhed ikke. Derfor kan vi ikke længere bruge den gamle model, der går ud på at indsamle data om alt og analysere det nøgternt som baggrund for enhver stor beslutning, der skal tages," siger Geoff Tuff, forfatter og strategikonsulent hos Deloitte i Boston.

Mangel på tænketid er innovationens barriere

Men Duncan Wardle havde et problem. For det var svært at finde den rigtige løsning.

Han udarbejdede derfor selv en værktøjskasse, som alle medarbejdere kunne bruge i deres specifikke funktion og egen dagligdag. Og langt de fleste af værktøjerne i kassen relaterer sig udelukkende til et mindset.


"Hvis man giver folk tid til at tænke, så udfordrer de helt automatisk selv den måde, de altid har gjort tingene på. Det gælder om at give dem konkrete værktøjer, som de har lyst til at bruge." - Duncan Wardle



For som han siger:

"Den allerstørste barriere for innovation er manglen på tid til at tænke."

Og den tid er der ikke mange virksomheder, der hverken har eller tillader sig selv at bruge. De fleste vil gerne være kreative og innovative, men vil på ingen måde lade det gå ud over resultaterne. Det er en svær balance, mener Duncan Wardle, der i dag ikke længere er en del af Disney – i stedet er han blevet selvstændig og anerkendt foredragsholder og innovationskonsulent.

"Grunden til at Google er så innovative er, at tænketid er en firmapolitik. Det samme indførte vi i Disney. Jeg vil anbefale alle virksomheder at forsøge at gøre den første fredag i hver måned totalt fri for møder, PowerPoint-præsentationer og emails. Prøv det. Se hvordan det virker. Man får et chok," siger han.

Prøv med "what if-teknikken"

For det vigtigste er nemlig, at man kommer ud af sin vante tankebane. Alle fra topledelsen til medarbejderen på gulvet. Stil flere spørgsmål, spørg dig selv, hvorfor du gør det, du gør. Et af værktøjerne i Duncan Wardle's kasse er "what if"-teknikken, som går ud på at bryde de regler, der præger din branche.

Først opremser man alle de regler, der definerer ens arbejde. Derefter siger man, "hvad nu hvis" – og spørgsmålene må gerne være helt hen i vejret – for det gælder udelukkende om at komme væk fra den stålsatte vanetænkning, som de fleste er låst i til hverdag.

"Hvis man giver folk tid til at tænke, så udfordrer de helt automatisk selv den måde, de altid har gjort tingene på. Det gælder om at give dem konkrete værktøjer, som de har lyst til at bruge," siger Duncan Wardle.

Alene denne tænketid ændrede totalt måden, hvorpå medarbejderne samarbejdede hos Disney og har hjulpet med at forbedre mange aspekter af Disneys forlystelsesparker.

Smid den gamle drejebog ud

At tænke anderledes er måske den vigtigste katalysator for forandring, hvis man spørger Geoff Tuff. Ifølge ham er det ligeledes mindsettet, der danner grobunden for alle transformationer, og her er der fire ting, der gør sig gældende, som han ligeledes beskriver i sin bog Detonate: Fokus på menneskelig adfærd, en start-up-tilgang, accepten af alt er flygtigt og at søsætte selv de allermindste idéer hurtigst muligt.

Kigger man på den menneskelige adfærd, mener Geoff Tuff, at den bliver overset.

"De fleste virksomheder har faktisk mistet fornemmelsen for, at den måde, de egentlig skaber økonomisk værdi på, handler om, hvordan et menneske gør visse ting på et eller andet punkt i værdikæden. Det er ikke bare kunder og forbrugere, det er også leverandører, partnere og medarbejdere. Alle disse aktører har en adfærd, og den skal der fokus på," siger Geoff Tuff.

Og her betyder det ikke noget, hvor digitalt funderet eller automatiseret, man er – det er stadig mennesker, der står bag.

Tilbage til udgangspunktet

Derudover er det vigtigt, at man går til opgaverne med et begynder-mindset. Som Duncan Wardle pointerer: Med tid til at tænke, får man også tid til at se hele forretningen og organisationen fra en ny vinkel.

"Hvis man overvejer, hvad de fleste disruptive virksomheder gør i dag, så er det aldrig at gå ind på et marked med en nedarvet og forældet forretningsmodel, de er nødt til at klamre sig til, eller krav og resultater, de skal opnå på en alt for kort bane. De kommer med et begynder-mindset," pointerer Geoff Tuff.

For at understøtte den tankegang, kan man med fordel også acceptere, at man som virksomhed ikke kommer til at eksistere i evigheder. Det kan hjælpe, når det kommer til at værdsætte evnen til at lære og være fleksibel.

"Vi ser i højere og højere grad, at den gennemsnitlige 'levetid' for en virksomhed i f.eks. S&P 500-indekset er markant lavere nu end for 50 år siden. Den gang var gennemsnittet næsten 65 år, hvor det i dag er 15 år og nedadgående. Store virksomheder er bare ikke store på samme måde, som de plejede at være," siger Geoff Tuff.

Og alligevel agerer mange virksomheder, som om de kan gå ud fra, at de samme stillinger og opgaver eksisterer 20 år ud i fremtiden.

Kobler man disse værktøjer sammen med Geoff Tuff's sidste budskab, står man med en fremtidssikret cocktail: At få testet sine idéer og eventuelle produkter så hurtigt som overhovedet muligt i markedet.

"Selv de mindste hypoteser bør altid blive testet. Og de her helt simple værktøjer kan tages i brug fra den ene dag til den anden. Det eneste det kræver er, at vi tænker lidt anderledes. Der er ingen, der bliver bedt om at rive deres organisation ned – bare få folk til at tænke og stille flere spørgsmål. Det er processen. Og så skal vi nok se nogle rigtig markante skift," konkluderer han.

Du kan se hele speakerprogrammet for Deloitte's Digital Agenda lige her.

Annoncen er produceret den 23.01.2019 af Børsen Creative i samarbejde med Deloitte

Anbefalet



Forsiden lige nu


Europæerne vender ryggen til danske job: Kan blive "en meget alvorlig maveplasker for dansk økonomi"

Nets forventer tab på 750 mio i rejsekonkurs

Medierne på grillen: Serien om Alva er iskold kalkule

EU svækker egen valuta med politisk uro og vækststagnation

Finanskrisens skræk er her stadig og giver investorerne flere fordele, men de danske investorer holder sig fra derivater

Britta Nielsen idømmes 6,5 års fængsel for svindel

Aktieanalytiker: Sparekasses aktie kan blive det næste mål for opkøb fra en konkurrent

Ny strategi skal få udlandet til at investere i Danmark

Spar Nord og Nykredits lommepenge-teknologi skal sælges til banker i ind-og udland