Chr. Hansens CFO gør bæredygtighed til en kerneprioritet

Chr. Hansens CFO gør bæredygtighed til en kerneprioritet

Verdensmålene indeholder store potentialer, men kun få danske CFO'er arbejder aktivt med dem, viser ny undersøgelse fra Deloitte. Chr. Hansens CFO viser vejen med bæredygtig satsning.

Chr. Hansens CFO, Søren Westh Lonning, har god grund til at være stolt. For få måneder siden blev bioscience-virksomheden kåret som verdens mest bæredygtige virksomhed under World Economic Forum i Davos. Dette var kulminationen på flere års arbejde med bæredygtig forretningsstrategi, der startede tilbage i 2015, da Søren Westh Lonning satte sig i CFO-stolen. Dengang så han et kæmpe potentiale i bæredygtig vækst, og siden da har det stået øverst på CFO'ens dagsorden.

"Fra et investeringsperspektiv kan vi se, at bæredygtighed giver adgang til mange attraktive kapitalmuligheder, både blandt vores aktionærer, men også indenfor bæredygtig gældsfinansiering," siger han.

For at kunne måle den effekt, Chr. Hansens forretning har på samfundet, har virksomheden udvalgt tre af FN's 17 Verdensmål som løftestang for det bæredygtige arbejde: Ingen sult, høj sundhed og trivsel, samt ansvarligt forbrug og produktion.

I dag understøtter 82 procent af selskabets omsætning direkte disse tre Verdensmål. Chr. Hansen følger løbende op på fremskridtene, og rapporteringen bliver gennemtjekket i forbindelse med den eksterne revision, fortæller Søren Westh Lonning.

"Det skaber en høj grad af troværdighed for investorer og kunder," siger han.

Få kender til Verdensmålene

Men det er de færreste danske CFO'er, der følger Chr. Hansens eksempel. I Deloittes nye undersøgelse blandt 128 CFO'er fra større danske virksomheder svarer mere end hver anden, at de ikke er bekendt med FN's Verdensmål.

"Alle vores analyser viser, at FN's Verdensmål rummer store potentialer for vækst og et mere bæredygtigt aftryk for stort set alle virksomheder. Der er således rigtigt gode grunde til, at CFO'erne sætter yderligere fokus på dette område."
- Kim Tegner

Disse virksomheder går glip af et enormt potentiale, mener Kim Tegner, der er leder af CFO Services hos Deloitte.

"Alle vores analyser viser, at FN's Verdensmål rummer store potentialer for vækst og et mere bæredygtigt aftryk for stort set alle virksomheder. Der er således rigtigt gode grunde til, at CFO'er sætter yderligere fokus på dette område," siger han.

Kim Tegner anbefaler, at danske CFO'er starter med at sætte sig grundigt ind i Verdensmålene og involverer sig tidligt i arbejdet med at finde frem til de rette bæredygtige fokusområder for netop deres virksomhed. Herefter bør fokus rettes mod at måle den værdi, som investeringerne skaber - ikke bare økonomisk, men også samfundsmæssigt.

"De fleste virksomheder vil erfare, at deres måling af værdiskabelse skal revideres, så den bæredygtige effekt rapporteres pålideligt. F.eks. ved at monitorere virksomhedens effekt på de 169 udfordringer, som FN's 17 Verdensmål indeholder," siger Kim Tegner og tilføjer:

"På længere sigt må det forventes, at beslutningsgovernance og incitamentsstrukturer også skal justeres, for at bæredygtighedsagendaen fremmes tilstrækkeligt. Det er alt sammen tilpasninger, som CFO'en skal sikre sker på rette vis og i rette tempo."
 

Vækstmål drevet af Verdensmål

Chr. Hansens CFO er ikke i tvivl om, at de bæredygtige investeringer betaler sig. Ikke kun på grund af det potentielle afkast de kan give på sigt. I høj grad også på grund af den positive effekt de skaber for samfundet. Det er vigtigt, både for medarbejdere og kunder, fortæller Søren Westh Lonning.

"Selv om investeringer, der har til formål at fremme bæredygtighed, ikke nødvendigvis resulterer i en hurtig pay-back, som normalt berettiger sådanne investeringer, vælger vi ofte at foretage dem alligevel på grund af den effekt, de skaber."

Chr. Hansens nuværende mål er at vokse organisk med otte til ti procent om året. Og en del af denne vækst vil højst sandsynligt stamme fra bæredygtige investeringer i samspil med digitale investeringer og opkøb, fortæller CFO'en:

"Vi kommer formentlig til at kigge ind i flere af FN's Verdensmål som led i vores bæredygtige rejse. Bæredygtighed er dybt integreret i vores strategiske planlægning og vores kultur i Chr. Hansen. Her har jeg en vigtig rolle at spille som CFO," siger han og tilføjer:

"Blandt andet i forhold til at finde ud af, hvordan alt det, vi sælger, kan være med til at dokumentere en positiv samfundseffekt, og i forhold til at linke dette til en fælles referenceramme som FN's Verdensmål. Det har været ekstremt vigtigt for vores rejse, identitet og formål som virksomhed."

Dyk ned i Deloittes CFO Survey 2019 her

Annoncen er produceret den 04.06.2019 af Deloitte i samarbejde med Børsen Creative
Cxense Display

Anbefalet



Forsiden lige nu


Nyt børsflop: Markedet for danske noteringer er dødt

Aktieluk i USA: S&P 500 igen i rekord - men holdt nede af Cisco og Apple

Helle Ib: Sjældent en statsminister sidder så sikkert i sadlen

Rangvid: Tysk showstopper for bankunion

Udflytning forringer vismænds klimaarbejde

Le Mans-film lykkes med at gengive rivaliseringen mellem Ford og Ferrari

Powell: USA's økonomi er en stjerne - opsvinget vil fortsætte

Her er den bedste og værste bankapp ifølge brugerne

Fransk kommissærkandidat klarede skærene - Ungarns kandidat skal svare på flere spørgsmål