Ledere med fokus på bæredygtig vækst kickstarter digital transformation

Ledere med fokus på bæredygtig vækst kickstarter digital transformation

Ledere med en vision om at gøre en positiv forskel for samfundet omfavner hurtigere nye teknologier, viser ny Deloitte-undersøgelse. Grundfos og norske DNV GL viser vejen.

Nye teknologier og forretningsmodeller vender i øjeblikket op og ned på samfundet, som vi kender det, og over hele verden er ledere i fuld gang med at omstille deres virksomheder til den nye, digitale virkelighed.

Men særligt én ledergruppe er hurtigere end andre til at omfavne digitaliseringens mange muligheder. Nemlig dem, der er drevet af visionen om at gøre en positiv forskel for samfundet.

Sådan lyder én af konklusionerne i Deloittes globale Industri 4.0-undersøgelse blandt 2000 topledere fra 19 forskellige lande. I undersøgelsen svarer mindre end hver tredje leder, at de investerer i nye teknologier for at disrupte markedet. Men blandt ledere, som arbejder ud fra tankegangen 'do well by doing good' investerer hele 42 procent i nye teknologier som blockchain, machine learning og kunstig intelligens.

Grundfos og DNV GL går forrest

En af disse virksomheder er den danske pumpegigant Grundfos. For tre år siden satte CEO, Mads Nipper, sig i spidsen for en taskforce, der skulle sætte retningen for både et højere formål og en digital transformation af den gamle danske koncern.

"I dag er vi ikke bare en virksomhed, der sælger pumper. I dag er vi en virksomhed med et formål om at løse verdens vand- og klimaudfordringer som beskrevet i FN´s Verdensmål 6 og 13, og på den rejse spiller digitaliseringen en stor rolle," siger han.

Også den danske topleder Peter Bjerager er drevet af visionen om at gøre en forskel. Han er direktør i det norske selskab DNV GL, som arbejder med sikkerhed og bæredygtighed indenfor både det maritime område, vedvarende energi, olie og gas, elektrificering, fødevarer og sundhedssektoren.


"I dag er vi ikke bare en virksomhed, der sælger pumper. I dag er vi en virksomhed med et formål om at løse verdens vand- og klimaudfordringer som beskrevet i FN´s Verdensmål 6 og 13, og på den rejse spiller digitaliseringen en stor rolle." 


"Vores vision er at være med til at skabe en tryg og bæredygtig fremtid, og på sådan en rejse kommer man ikke uden om digitaliseringen og de mange muligheder, nye teknologier skaber," siger han.

Digitale investeringer

Begge virksomheder har investeret massivt i nye teknologier de seneste år. Som eksempel foregår 70 procent af Grundfos' interaktioner med kunderne digitalt, og hos DNV GL ser man f.eks. på, hvordan kunstig intelligens kan være med til at støtte og forbedre klassiske ingeniøropgaver.

"Kunstig intelligens rummer et hav af muligheder, og kombinationen af nye digitale metoder og god gammeldags ekspertise fra vores medarbejdere er det, der virkelig kommer til at gøre en forskel for vores kunder fremover," siger Peter Bjerager.

Derfor er det også vigtigt at sørge for hele tiden at udvikle medarbejdernes digitale kompetencer, mener begge direktører.

Deloittes undersøgelse viser, at verdens ledere generelt har faldende tiltro til, at virksomheden gør nok for at løfte kompetencerne. Kun 47 procent mener, at der gøres nok for at ruste arbejdsstyrken til en digital fremtid, sammenlignet med 86 procent sidste år. Og kun hver tredje mener, at deres medarbejdere allerede har de nødvendige kompetencer.
 

Men også her skiller de formålsdrevne ledere sig positivt ud. Hele 44 procent mener, at deres medarbejdere besidder de nødvendige kompetencer. Og på de områder, hvor der måske kan være et kompetencegap, er de i højere grad klar til at efteruddanne deres medarbejdere.

"Det med at få alle – eller næsten alle – med, kræver en meget stor indsats. Som leder skal man have stor respekt for det, virksomheden og medarbejderne allerede gør i dag, og så skubbe i retning af en kultur, hvor nye idéer er velkomne og hurtigt testes," siger Mads Nipper.

Og det er en illusion at tro, at den digitale transformation er overstået på et halvt eller et helt år, understreger han:

"Den direkte forretningsdrivende del af vores digitalisering har primært været forbundet med ekstraomkostninger for os indtil videre - det skal man bare acceptere. Det gælder jo også for bæredygtige investeringer. Hvis vi kun investerede i de aktiviteter, der gav kortsigtet, finansiel payback, så kunne vi ligeså godt lade være. Det tager tid at gøre en reel forskel."

Vil du vide mere?
Download Deloittes Industri 4.0-undersøgelse her.

Annoncen er produceret den 28.03.2019 af Deloitte i samarbejde med Børsen Creative Cxense Display

Anbefalet



Forsiden lige nu


Thulesen: DF redder ikke S fra løftebrud

Helle Ib: DF blokerer for Mette F's powershopping

Theresa May vil lade Underhuset stemme om ny folkeafstemning om brexit

Ny måling: Danskerne er splittet om højere skatter for ekstra velfærd

Cityring står foran voldgiftsag i milliardklassen

Lagkagehusets gæld vokser til 1,3 mia. kr.: Hæver kassekreditten for at vokse mere

Markedet lukker: Vestas og Genmab i top i positivt nyhedstyndt C25

Togselskabet SJ skal drive trafikken med Øresundstoget fra 2020

Corydon og Bocian sætter økonomisk spørgsmålstegn ved Løkke og Frederiksens klima-ambitioner: "Der er overhovedet ikke sat penge af til det"