Verdens topledere vægter bæredygtig vækst over bundlinje
Foto: Colourbox

Verdens topledere vægter bæredygtig vækst over bundlinje

Lederne i verdens største virksomheder har i stigende grad erkendt, at vinderne i det 21. århundrede skaber bæredygtig vækst, viser ny global undersøgelse fra Deloitte.

Toppen af verdens ledere vægter nu ansvarlighed og bæredygtig vækst højere end bundlinjen. Det viser en ny undersøgelse af mere end 2000 globale ledere fra 19 lande, herunder 140 nordiske topledere.

Hele 34 pct. af toplederne peger på, at positiv effekt på samfundet er den vigtigste faktor, når virksomheden skal måle, hvordan den har klaret sig det forgangne år. Til sammenligning peger kun 17 pct. på finansielle resultater, 17 pct. på medarbejdertilfredshed og 18 pct. på kundetilfredshed.

"Undersøgelsen understreger dermed, at toplederne i stigende grad erkender, at det 21. århundredes vindere går efter bæredygtig vækst, og at det kræver en ny tilgang at lykkes i den fjerde industrielle revolution. Det gør de ud fra tankegangen 'do well by doing good'," siger Anders Dons, Nordisk CEO i Deloitte og tilføjer:

"Vi kalder dem 'Social Supers'. Det er ledertyper, der ser samfundsrettede initiativer som fundamentale for deres forretningsmodel og mener, at det understøtter profit. De skaber nye indtjeningsmuligheder ved at udvikle bæredygtige løsninger eller produkter".

"Man kan sagtens tjene gode penge uden at tage ansvar for det omkringliggende samfund. Men kun på kort sigt" - Flemming Besenbacher, bestyrelsesformand i Carlsberg

Det er anden gang, at Deloitte undersøger globale toplederes indstilling til at drive virksomhed på tærsklen til den fjerde industrielle revolution, der er kendetegnet ved bl.a. automatisering, kunstig intelligens, digitalisering og 'internet of things'.

Hver anden tror på vækst
Flemming Besenbacher, bestyrelsesformand for Carlsberg og Carlsbergfondet, mener også, at bæredygtig produktion og fremgang er tæt forbundet i det 21. århundrede.

"Forbrugerne ønsker at købe produkter fra bæredygtige virksomheder, og unge talenter ønsker at arbejde for virksomheder, der arbejder for et større formål end profit. Man kan sagtens tjene gode penge uden at tage ansvar for det omkringliggende samfund. Men kun på kort sigt. På den lange bane vil man tabe, fordi ingen vil handle med eller købe virksomhedens produkter. Jeg er overbevist om, at vindervirksomhederne i det 21. århundrede tænker langsigtet og har fokus på bæredygtig vækst," siger Flemming Besenbacher.

Undersøgelsen viser da også tydeligt, at toplederne er styrkede i troen på, at ansvarlighed og bæredygtig vækst kan gavne bundlinjen. Når de skal pege på, hvorfor deres virksomhed igangsætter initiativer med positiv effekt på samfundet, så svarer næsten halvdelen (46 pct.), at motivet er nye omsætningsstrømme samt at bevare eller styrke forretningens vækst.

"Stadig flere topledere erkender i disse år, at samfundsansvar og bæredygtig vækst fremover kan gå hånd i hånd med profit" - Anders Dons, Nordisk CEO i Deloitte

Ifølge undersøgelsen arbejder tre ud af fire globale topledere allerede med at finde nye løsninger, services og produkter, der tager højde for at skabe positiv samfundspåvirkning. Og mere end halvdelen (53 pct.) svarer, at de nye produkter og services øger omsætningen.

 

Klima og millennials øger presset
"Stadig flere topledere erkender i disse år, at samfundsansvar og bæredygtig vækst kan gå hånd i hånd med profit. Det skyldes flere ting. Virksomhederne mærker presset fra medarbejderne og fra millennial-generationen. Desuden er de alvorlige klimaudfordringer ekstremt højt på agendaen sammen med den politiske uro og udfordrede sammenhængskraft i kølvandet på globaliseringen," siger Anders Dons.

Han peger på, at FN's verdensmål giver virksomhederne en fælles ramme, der gør det lettere at forretningsudvikle og dokumentere 'return on investment' i et sprog, deres omverden og medarbejdere forstår.

Flemming Besenbacher opfordrer til hurtigt at tænke bæredygtighed ind i produktionen. De virksomheder, der tidligt formår at arbejde efter et højere formål, der giver mening for medarbejdere og kunder og samtidig påtager sig et samfundsansvar ved eksempelvis at tænke nyt inden for bæredygtighed, vil på sigt få en konkurrence- og innovationsmæssig fordel," siger han. 

Vil du have mere indsigt? 
Hent rapport om Industry 4.0. her: 
industry4.deloitte.dk

Produceret af Deloitte 30.01.19 i samarbejde med Børsen Creative Cxense Display

Anbefalet



Forsiden lige nu


Hvem sikrer flertal? Stormer EU-skeptikerne frem? Disse fem EU-dramaer skal du følge i aften

Grundfos' topchef i klimaopråb: "Ambitionsniveauet kan simpelthen ikke blive for højt"

CMP Nedrivning kæmper for at undgå konkurs efter millionbøde i konkurrencesag

Et europæisk skæbnevalg - her er fire af de vigtigste emner for erhvervslivet de næste fem år

Tid til salg? Usikker fremtid for lejlighedsejere forude

Ved du, hvem du vil stemme på til EP-valget? Se grupper og spidskandidater her

Det firehjulede Mercedes-sommerhus er klar til ferien

Macron øjner hårdt opgør mod franske EU-skeptikere

Nets frifundet i sag mod tidligere direktør