Danske Spil har ramt jackpot med data og analytics

Danske Spil har ramt jackpot med data og analytics

Den danske spiludbyder Danske Spil har for alvor accelereret deres brug af data og advanced analytics. Det giver virksomheden nye indsigter, der i stigende grad styrer såvel vækstinitiativer og produktudvikling som lanceringen af marketingindsatser.

Danske Spil har i løbet af de sidste få år taget kvantespring mod at blive en indsigtsdrevet organisation. Virksomheden har således bygget en effektiv og moderne dataplatform og samlet et team af analytikere med stærke forretningskompetencer med bemærkelsesværdige resultater.

Bevæbnet med en række moderne teknologier som machine learning og advanced analytics-algoritmer leverer analytikerne i afdelingen Business Insights nye værdiskabende indsigter til forretningsenhedernes beslutningstagere. CFO i Danske Spil, Allan Auning-Hansen, siger:

"Vores analyser klæder forretningen på til at træffe de rigtige beslutninger. Mens vi tidligere i højere grad agerede efter intuition og instinkt, er vi nu blevet langt mere data- og indsigtsdrevne og kan nu også sige noget om fremtiden. Det øger vores evne til hurtigt at tilpasse os markedet og jagte nye muligheder for værdiskabelse."

"Jo større indsigt, des større chance for at slå konkurrenterne." Allan Auning-Hansen - CFO i Danske Spil

Han understreger, at Danske Spils markedsandele er stigende og tilskriver en del af succesen det strategiske rykind mod øget brug af data og advanced analytics.

"Vi træffer i højere grad de rigtige valg i forretningen. Er det på grund af vores indsigter? Det er helt klart en medvirkende faktor. Jo større indsigt, des større chance for at slå konkurrenterne," siger Allan Auning-Hansen.

Stor efterspørgsel

Danske Spils Business Insights har i løbet af de seneste otte måneder udviklet en række efterspurgte analyser og modeller. Blandt andet har analytikerne, ved hjælp af data og AI, leveret indsigter, der har til formål at reducere opsigelsesraten af virksomhedens PLUS-abonnement, øget Danske Spils indtjening og omsætning på digitale og fysiske spillekuponer og sat strøm til en løsning, hvor machine learning-algoritmer hjælper virksomheden med at segmentere deres over 700.000 online-kunder i seks grupper alt efter præferencer.

Business Insights, der er en integreret del af finansfunktionen i Danske Spil, og som arbejder tæt sammen med virksomhedens øvrige forretningsenheder, ledes af Head of Business Insights Frederik Nordentoft. Han påpeger, at segmenteringen muliggør en langt mere slagkraftig lancering af nye kampagner og marketinginitiativer.

 

"Vi kan skræddersy kampagner til spillernes præferencer og derved være langt mere relevante. Dataflowet muliggør segmenteringen og ændrer måden, vi lancerer kampagner, og hvordan vi efterfølgende måler effekten af dem," siger Frederik Nordentoft.

Analytikerne i Business Insights sidder tæt på ledelseslaget i virksomhedens forretningsenheder for at kunne supportere bedst muligt, forklarer Frederik Nordentoft:

"Der er stor efterspørgsel på vores ydelser, og rækken af nye initiativer er lang. Derfor er det essentielt, at vi prioriterer projekterne efter, hvor stor en værdi de skaber, og formår at præsentere indsigterne i det rette format til de rette beslutningstagere."

Modenhed i forretningen

Partner i Deloitte Morten Amdi Frederiksen er ekspert i implementering og rådgivning inden for big data og analytics. Han står i spidsen for data- og analyticspartnerskabet med Danske Spil, hvor sidstnævnte kan trække på specialiserede konsulenter efter behov. Morten Amdi Frederiksens team har hjulpet Danske Spil med udviklingen af dataplatformen, der er fundamentet for de nye indsigter.

"Enhver virksomhed med ambitioner om at levere værdiskabende indsigter via et moderne data og analytics-center, har brug for en effektiv dataplatform. Det er hemmeligheden til succes. Det er som at bygge en motorvej igennem sit datalandskab. Når infrastrukturen forbedres, muliggør det en række nye vækstmuligheder," siger han.

Han vurderer, at Danske Spils succes kan tilskrives finansfunktionens og it-afdelingens organisering, modenhed og samarbejdsevne.

"Business Insights og it, som ejer dataplatformen, er gensidigt afhængige af hinanden, og begge har formået at levere, så de rigtige værdiskabende indsigter er nået frem til beslutningstagerne," siger Morten Amdi Frederiksen og spår, at data får endnu større betydning i fremtiden:

"I de kommende år vil data og advanced analytics spille en stadig større rolle for både Danske Spils og mange andre danske virksomheders vækst."

Hør mere om digital transformation på topledelsens fortrukne digitale konference: digitalagenda.dk

Få 10% i rabat med promokoden: borsen

Produceret 12.11.18 af Deloitte i samarbejde med Børsen Creative
Cxense Display

Anbefalet



Forsiden lige nu


Hvem sikrer flertal? Stormer EU-skeptikerne frem? Disse fem EU-dramaer skal du følge i aften

Grundfos' topchef i klimaopråb: "Ambitionsniveauet kan simpelthen ikke blive for højt"

CMP Nedrivning kæmper for at undgå konkurs efter millionbøde i konkurrencesag

Et europæisk skæbnevalg - her er fire af de vigtigste emner for erhvervslivet de næste fem år

Tid til salg? Usikker fremtid for lejlighedsejere forude

Ved du, hvem du vil stemme på til EP-valget? Se grupper og spidskandidater her

Det firehjulede Mercedes-sommerhus er klar til ferien

Macron øjner hårdt opgør mod franske EU-skeptikere

Nets frifundet i sag mod tidligere direktør