Kort eller kontant? Disse ting afgør, hvordan du betaler i udlandet
I Kina er de gået direkte fra kontanter til mobilbetaling. Foto: Istock

Kort eller kontant? Disse ting afgør, hvordan du betaler i udlandet

De betaler med mobiltelefonen i de fjerneste afkroge af Kina og Afrika. Men i Tyskland kan du blive låst inde i en parkeringskælder, hvis du har glemt at tage kontanter med. Betalinger handler lige så meget om historie og kultur som om ny teknologi.

Der er en del rutiner, vi godt kunne undvære, når vi er ude og spise: Vi skal have tjenerens opmærksomhed for at få menukortet og for at bestille. Vi skal have fat i personalet igen, når vi skal betale, og så skal de finde en kortterminal.

Det burde man kunne gøre smartere i fremtiden. Kristian T. Sørensen, som er founding partner i Norfico, der er konsulenter inden for fintech, sad ved siden af fremtiden, da han for nylig var på restaurant i Kina.

"Mens jeg gennemgik hele den rutine, vi kender på restauranter derhjemme, havde den kinesiske familie ved bordet ved siden af scannet QR-koden på bordet, fået menukortet i WeChat, bestilt i WeChat og betalt i WeChat. Så da de fik deres mad, prøvede vi stadig at afgive vores bestilling. Da vi fik vores mad, rejste de sig og gik. De havde jo allerede betalt," fortæller han.

Men selvom vi sagtens kan forestille os fordelene ved at ordne alt på restauranten i én app, er det ikke en selvfølge, at vi kommer til at gøre det samme i Danmark lige med det samme. For kineserne er WeChat både MobilePay, Facebook, YouTube og handelsplatform. De kalder det en "super-app". De fleste danskere ville nok kalde det "lige i overkanten".

"Kineserne har hverken kulturelt eller lovgivningsmæssigt haft en adskillelse af merkantile og finansielle services. Det er derfor, at de har giganter som WeChat eller Alibaba Group, der har Ant Financial, verdens største fintech-selskab. De har ingen kvababbelser over, at det er samme firma, der har alle deres data. Der er vi trods alt nok lidt mere skeptiske i Europa," siger Kristian T. Sørensen.

 
Kristian T. Sørensen er founding partner i Norfico, der er konsulenter inden for fintech.

Professor i digitalisering på CBS Jonas Hedman supplerer med endnu en grund til, at kineserne er foran: De har simpelthen sprunget nogle led over i historien.

"Mange af dem er gået direkte fra kontanter til mobilbetaling. De har aldrig haft kreditkort. Og de har heller ikke alle de indkøbscentre, som vi har i Europa. De er gået direkte på online-handel. Mange af de forskelle, der er i betalinger ude i verden, handler mere om historie og kultur end om teknik. Det er ekstremt kontekstuelt, " siger Jonas Hedman.

Starbucks som finansiel gigant

Men kineserne er ikke de eneste, som er gået direkte fra kontanter til mobilbetaling. I store dele af Afrika bliver mikrobetalingsplatformen M-Pesa brugt af millioner af mennesker, der aldrig har haft en bankkonto.

"M-Pesa er måske den vigtigste app inden for mobilbetaling, selvom den er ret simpel. Men den har givet en masse mennesker i Afrika en konto for første gang i deres liv. Det kunne først lade sig gøre at give dem en digital identitet, da de fik en mobiltelefon," forklarer Jonas Hedman.

I Afrika er det ikke bankerne, men teleselskaberne, som har drevet udviklingen.

"De har ikke et veletableret banksystem, derfor er det teleselskaberne, der præger udviklingen. I USA er det techgiganterne, som sætter dagsordenen. Men du har f.eks. også et firma som Starbucks, der har et fordelskort, hvor man kan forudbetale 10 kopper kaffe og få 11. Det er blevet så stort, at Starbucks i dag er en kæmpe finansiel spiller. Det afspejler, hvilke typer af firmaer, der er meget konsoliderede, og hvem man har tillid til," siger Kristian T Sørensen.

Norden er godt med

Men selv i lande, der kulturelt ligner os meget, kan man opleve forskelle. Man skal ikke mange kilometer syd for den dansk-tyske grænse, før man kan opleve at være spærret inde i et parkeringshus, hvis man ikke har kontanter på lommen.

I sammenligning med mange andre steder i Europa er vi godt med i Norden, når det handler om at gøre betalinger nemmere og mere mobile, og bruge de betalingsmuligheder, der er mest smarte afhængigt af købet. Det mener chef for betalinger i Danske Bank, Katrine Mitens.

"Rundt omkring i Europa ser de Norden som et forbillede. Vi har f.eks. 4,1 mio. brugere af MobilePay, som ligger på ni ud af ti smartphones i Danmark," siger Katrine Mitens, chef for betalinger i Danske Bank. 

"Hvis vi tager eksemplet med Tyskland, så er de slet ikke så langt fremme med digitalisering af hele samfundet. Og der er ikke den samme tillid til systemerne, som er nødvendig for at skubbe den digitale modenhed frem. Rundt omkring i Europa ser de Norden som et forbillede. Vi har f.eks. 4,1 mio. brugere af MobilePay, som ligger på ni ud af ti smartphones i Danmark," siger hun.

Men selv i de nordiske søsterlande er der forholdsvis store forskelle, der også bunder i kultur og historie. F.eks. hedder en af de største betalings-apps i Sverige Klarna, en slags digital faktura, som gør det muligt først at betale en netbutik, når man modtager pakken. Modellen minder lidt om PayPal, men giver altså mulighed for at betale senere eller i afdrag. Den model er ikke for alvor slået igennem uden for Sverige. Det har også en historisk forklaring, fortæller Jonas Hedman, der selv er svensker.

 
Jonas Hedman er professor i digitalisering på CBS.

"I Sverige har vi en helt anden tradition for postordre med fakturabetaling. Det er jo et stort land, og man ville gerne se varen, før man betalte. Omkring årtusindskiftet var der desuden en fornemmelse af, at det var lidt farligt at bruge kreditkort på nettet. Klarna har lavet en effektiv måde at lave digitale fakturaer på. Men deres forretningsmodel er lidt en anden. Det, de tjener penge på, er alle dem, der ikke betaler til tiden," forklarer Jonas Hedman, som ikke tror, at de små kulturelle og historiske forskelle i betaling er på vej væk.

"For bare fem år siden havde jeg sagt, at hele verden snart ville betale med MasterCard. Det tror jeg ikke mere. Nu har de indført betaling med ansigtsgenkendelse i Kina. Og jeg tror, at der kommer til at gå meget, meget lang tid, før vi europæere er parate til at betale med ansigtet. Det handler om kultur," slutter Jonas Hedman. 

Læs mere om Danske Banks smarte og personlige løsninger, der kan give dig overblik over din økonomi.

Denne annonce er produceret 02.12.19 af Børsen Creative i samarbejde med Danske Bank.

Anbefalet



Forsiden lige nu


Holbæk-projekt til 2,5 milliarder kroner skal gennemføres af kendt developer fra Grønttorvet

Tillykke med sejren, Boris, nu kommer de store bakker

Af frygt for spionage lægger danske politikere telefoner udenfor døren ved møder på Christiansborg

Ti vindkraftparker og elkabler planlægges langs Skånes kyst fra Øresund til Bornholm

Danmarks hemmelige filmmager: "Jeg har kæmpet i 20 år for at få lov til at lave den film"

Hvid røg i handelskrigen – Trump og Kina bekræfter første fase af en aftale

EU-ledere gør klar til at tale fremtid med Johnson: "Vi er klar til at forsvare de europæiske interesser"

Tyskland taber eksporttronen til USA

Tonny Thierry Andersen godkendt af Finanstilsynet efter ni måneder