Legendarisk panter i diamanter kaster glans over København
Fra venstre ses Dominique Galliot, Retail Director i Cartier for Skandinavien og Benelux, Valérie Ahner Boudier, direktør for Cartier i Skandinavien og Benelux og Josephine Jarlby, butiksbestyrer i Cartier i København. Foto: Lasse Bak Mejlvang

Legendarisk panter i diamanter kaster glans over København

Cartier er kendt for ekstravagante ure og smykker med diamanter og farverige ædelstene, og nu åbner det legendariske smykkehus sin første butik i Danmark. Det er et helt særligt smykke, med tilknytning til det danske kongehus, der har inspireret en del af udsmykningen i den unikke butik i hjertet af København.

Prinsesse Ingrid medbragte flere værdifulde smykker fra Sverige, da hun giftede sig ind i det danske kongehus i 1935. Blandt skattene var et smukt diadem i platin med diamanter sat i et sirligt bølgemønster.

Diademet, der blev designet af Cartier i 1904, kaldes i dag bryllupsdiademet, da Dronning Ingrids tre døtre – og deres døtre – alle har båret det ved deres bryllupper.

Historien om diademet får nu nyt liv i Cartiers butik, der netop er åbnet i København.

 
Cartier blev grundlagt i Paris i 1847 af Louis-Francois Cartier.

Butikken er i sig selv et besøg værd, da indretningen er designet med øje for at skabe en æstetisk bro mellem Cartier og Danmark. Farveskalaen er lys og nordisk, med strøg af kongeblå, bronze og Cartiers røde farve. Danske møbelklassikere, lysekroner og grafiske tapeter understreger den smagfulde indretning, som designeren Marie-Eve Bidard står bag.

"Med en harmonisk blanding af modernitet og tradition er København den perfekte by til både at demonstrere og dele Cartiers levende arv, kreativitet og fremragende kreationer. Denne dynamiske kultur- og kunsthovedstad passer perfekt til Cartiers værdier," siger Valérie Ahner Boudier, direktør for Cartier i Skandinavien og Benelux.

"Cartiers kreationer er kendt for at være tidløse i deres kreative design og tekniske virtuositet, og det passer perfekt til de danske værdier omkring enkelhed og elegance," siger Valérie Ahner Boudier, direktør for Cartier i Skandinavien og Benelux.

"Cartiers kreationer er kendt for at være tidløse i deres kreative design og tekniske virtuositet, og det passer perfekt til de danske værdier omkring enkelhed og elegance. Vi tilbyder smykker, ure og tilbehør i butikken i København, der har reference til moderne design, og der vil være forskellige kollektioner for alle," tilføjer hun.

 
Butikken er indrettet med øje for at skabe en æstetisk bro mellem Cartier og Danmark. Farveskalaen er lys og nordisk, med strøg af kongeblå, bronze og Cartiers røde farve. 

Panter i diamanter

Cartier blev grundlagt i Paris i 1847 af Louis-Francois Cartier. To generationer senere overtog hans børnebørn, brødrene Louis, Pierre og Jacques dynastiet, der allerede på det tidspunkt havde Europas konger og dronninger som kunder. I 1918 hyrede Cartier-brødrene Jeanne Toussaint, og i 1933 blev hun smykkehusets kreative direktør. En stilling hun holdt fast i frem til 1960'erne.

Jeanne Toussaint var selv kendt som "la panthère", panteren, og det store kattedyr er blevet et ikonisk kendetegn for Cartier. Panteren var det første dyr, som blev fortolket i et Cartier-smykke. Den første kvinde, der bar det majestætiske dyr i smykkeudgave, var den amerikanske jetsetter Wallis Simpson i 1914. Hun fik et diamantbesat panter-armbånd af sin mand, Edward den 8. af Storbritannien, der som bekendt abdicerede. Men det er en helt anden historie.

I dag ses panteren og en række andre dyr i Cartiers halskæder, armbånd, ringe og brocher i ædelmetaller besat med diamanter og farverige ædelsten.

 
Cartiers panter er afbilledet i butikken i et værk i lakeret træ.

Den danske forbindelse

Historien om Cartier fører vi tilbage til København, hvor en helt særlig udsmykning af den nye butik viser forbindelsen mellem smykkehuset og Danmark. Cartiers panter er afbilledet i butikken i et værk i lakeret træ. Cartier har fremhævet symboler, stjerner og bølger, fra det traditionelle danske billedsprog i udsmykningen, der stilistisk er en hilsen til Danmark som søfartsnation.

Mønstret fra den danske kongefamilies Cartier-diadem er gengivet øverst i kunstværket, der på den måde får Cartiers historie og sans for håndværk til at smelte sammen med Danmarks fælles arv.

"Cartier har altid været passioneret omkring enestående og fint håndværk. Vi samarbejder med anerkendte kunsthåndværkere i forbindelse med udførelsen af værker, der er specielt bestilt til vores butikker over hele kloden. På den måde bidrager Cartier aktivt til bevarelse af håndværk. Gennem disse kunstværker hylder vi det forhold og den historie, vi deler med landet. Cartiers forhold til Danmark stammer fra 1935 med ægteskabet mellem prinsesse Ingrid fra Sverige og prins Frederik, den kommende konge. Med det særlige kunstværk, der er udført til København, hylder vi den kærlighedshistorie," siger Valérie Ahner Boudier, der tilføjer, at kunstværket er udført over flere måneder i Paris af Atelier Midavaine.

 
Bagerst ses et udvalg af de diademer, Cartier har designet.

Gå på opdagelse i Cartiers forunderlige kollektioner og læs mere om det franske smykkehus her.

Denne annonce er produceret 12.12.19 af Børsen Creative i samarbejde med Cartier. 

Anbefalet



Forsiden lige nu


Mærsk-formand og Lego-topchef: Vi klarer den grønne omstilling uden Trump

Hagemann Snabe: "Der har været kritik af, om det ikke er eliten der mødes hernede. Jo, det er det, men det er også dem, der kan flytte noget"

Stor udskiftning i bestyrelsestoppen for andet år i træk

Regnskab har kostet Topdanmark 3 mia kr - analytikere vender tommelfingeren nedad

Enhedslistens statsrevisor er langt fra enig med sine kolleger om skatteforlig i udbyttesag: "Det er himmelråbende"

Arla satser 300 mio kr på nyt innovationscenter til sin allermest lønsomme mia-forretning

Rapport: Politiet frabad sig oplysninger om nye store hvidvasksager

Alm. Brand Bank efter påbud og kritik fra Finanstilsynet: Vi er ikke i krise

Statsrevisorer i hård kritik af tre ministerier og politiets hvidvaskindsats