En moderne Hammershøi: Unik kunstner du kan investere i
Der er en stigende interesse for værker af den danske samtidskunstner Anette Harboe Flensburg. Værket her, Room with a Bay Window 1, er solgt ved Bruun Rasmussen for et hammerslag på 62.000 kroner.

En moderne Hammershøi: Unik kunstner du kan investere i

Anette Harboe Flensburg er en af Danmarks mest markante samtidskunstnere og sammenlignes med Vilhelm Hammershøi. Fascinationen skyldes både hendes tekniske overlegenhed og evnen til at male det frem, vi ikke kan sætte ord på.

Hun maler rum, rum og rum. Farverne er klare og kraftige, og motivvalget er yderst konsekvent. På én gang skildrer Anette Harboe Flensburg (1961) det synlige og det usynlige. Værkerne er enkle interiørskildringer, der ofte er mennesketomme og i stedet befolkes af helt anonyme objekter som en stol eller et gardin. Gerne med en form for vindue ud mod verden, der skaber et nyt rum i rummet og balancerer mellem virkelighed og konstruktion.

Netop dét fascinerer os som beskuere, og giver Anette Harboe Flensburg en helt unik position på den danske kunstscene, hvor hun betegnes som en af de mest markante samtidskunstnere.

Men hvorfor er der en stigende interesse for hendes værker netop nu, og hvad er nøglen til at forstå dem?

Det har vi spurgt vurderingsekspert og specialist i moderne kunst hos Bruun Rasmussen Niels Boe-Hauggaard om. Auktionshuset har på det seneste mærket en stigende interesse for Anette Harboe Flensburgs værker.

Her får du derfor tre indsigter, der kan åbne hendes fascinerende univers for dig.

1. Rum, tid og sansning

Anette Harboe Flensburgs projekt er at udforske måden, vi som mennesker ser på og opfatter virkeligheden på. Hendes værker forestiller ofte mennesketomme rum, og spiller på den ene side på den traditionelle, centralperspektiviske opbygning af et maleri, hvor maleriet er et vindue ind i en illuderet verden. På den anden side reflekterer de også hele den abstrakte, non-figurative tradition, hvor et maleri 'blot' er farver på en flade.

"Det kan godt være, hendes værker forestiller noget konkret – et rum – men er det egentlig dét, de handler om? Det tror jeg ikke. Det er nærmere mellemrummet mellem tingene og rumfornemmelsen, der er det interessante. Der er en dobbelthed mellem virkelighed og konstruktion, og man stiller som beskuer spørgsmålet: Hvad er det egentlig, jeg kigger på? Der er en fornemmelse af, at noget ulmer lige under overfladen," forklarer Niels Boe-Hauggaard.

 
Anette Harboe Flensburg: Uden titel. 2011. Olie på lærred. 75 x 110. Solgt ved Bruun Rasmussen. Vurdering: 60.000 - 75.000 kroner. Hammerslag: 86.000 kroner.

I værkerne ses det helt konkret ved, at der i rummene kan være en vinduesåbning ud mod noget, der ved første øjekast ligner den verden, vi kender, men som ved nærmere eftersyn er abstrakt eller uhåndgribeligt. Værkerne rummer altså en dobbelthed, fordi de både er ekstremt stringente i opbygningen, men når lys og skygger flyder sammen, bliver det hele mere usikkert.

"Når man kigger på billeder, tror jeg altid, man leder efter en mening, forklaring eller betydning. Men den forklarer sig ikke rigtig i hendes værker. Der er en fornemmelse af, at du kigger på noget, hvor der også er en ukendt dimension," forklarer Niels Boe-Hauggaard.


2. Som et dukkehus

Anette Harboe Flensburgs arbejde med perspektiv og rumfølelse afspejler sig også i den kreative proces omkring tilblivelsen af værket. Hun starter nemlig med at lave en fysisk model af rummet, et dukkehus, hvor vægge og interiør kan flyttes rundt for at skabe det helt rigtige motiv.

Derefter tager hun et fotografi af den rumlige model og eksperimenterer med forskellige indstillinger og belysninger for at få den helt rigtige balance mellem skarpt og sløret. Efterfølgende maler hun værket på baggrund af fotografiet.

Men hvorfor tage netop skridtet videre fra fotografi til olie på lærred?

"Det er noget grundlæggende fascinerende ved det særlige nærvær og den intensitet, der ligger i maleprocessen. Maleriet har en anden tyngde og stoflighed, når du står overfor det, end fotografiet. Du kan virkelig se, at det har været en proces for kunstneren at nå frem til, og det tiltrækker os, at et menneske har formået at fremmane den illusion, som værket jo er. Anette Harboe Flensburg har et ekstremt højt niveau af teknisk færdighed, som har en stor appel hos mange," forklarer Niels Boe-Hauggaard.

Netop rummet som motiv er interessant, fordi det er noget ekstremt relaterbart, noget vi alle sammen bevæger os rundt i. Når vi ser et billede af rum, læser vi derfor vores egne følelser, tanker og oplevelser ind i det, og ser nærmest os selv gå ind i rummet.

"Hendes billeder er meget åbne. Hun lægger ikke en klar betydning ned over dem. De er åbninger for, at vi selv kan reflektere. Jeg synes, det er en stor kvalitet i værkerne, at de har en åbenhed og uudgrundelighed," siger Niels Boe-Hauggaard.


3. Lyset fra Hammershøi

Anette Harboe Flensburgs kunst er en slags grundforskning i rum og lys. Det er ikke bare selve motivet men især lys- og skyggespillene, der taler i værkerne. Derfor bliver hun ofte sammenlignet med en anden dansk kunstner, der mestrede netop dét – Vilhelm Hammershøi (1864-1916).

"Ligesom Hammershøi evner hun at dvæle ved og fastholde lysindfald, som i vores virkelige verden er enormt flygtige. Dem forstærker og intensiverer hun i værkerne. Ligesom Hammershøi er hun god til at drible udenom de detaljer eller rekvisitter, der gør, at værkerne bliver for tidsbundne. Det, der står stærkest, er det rumlige mellemrum, der omslutter væggene og tingene. Fornemmelsen af noget immaterielt," siger Niels Boe-Hauggaard.

 
Vilhelm Hammershøi: Interiør fra Strandgade 30. Sign. V. H. 1900. Olie på lærred. 52 x 45. Er på auktion ved Bruun Rasmussen november 2019. Vurdering: 20-30 millioner kroner.

Selv om Hammershøis værker er over 100 år gamle, er de mere end nogensinde relevante i dag – og måske af de samme årsager. Der er nemlig en trend i tiden, hvor vi rent æstetisk længes efter det rene, klare udtryk og det rolige og stringente.

"Vi lever i en kompleks verden, og derfor tror jeg, mange længes efter kontemplativ ro som modvægt. Værkerne maner til eftertanke, og det bliver tiltagende vigtigt, fordi vi hele tiden bliver bombarderet med billeder og forbruger billeder på en måde, der har tendens til at blive overfladisk. De her malerier kræver, at du giver dig tid til dem. De er rum for refleksion, som ikke udtømmer sig selv bare ved én betragtning. Du kan genbesøge malerierne igen og igen og læse din egen historie, dit humør og dine følelser ind i dem," siger Niels Boe-Hauggaard.

Er du blevet interesseret i samtidskunst? Bruun Rasmussen afholder ugentlige Netauktioner over moderne kunst og samtidskunst, hvor du kan byde med på et varieret udvalg af kvalitetsværker. Du kan også være med, når auktionshuset svinger hammeren over Vilhelm Hammershøis værk 'Interiør fra Strandgade 30', der er vurderet til 20-30 millioner kroner, ved den Traditionelle Auktion i Bredgade 33 i november.

Se udvalget og byd med på den næste auktion på bruun-rasmussen.dk.

Du kan også læse artiklen i Børsens digitale magasin om kunst, Atelier, her.

Annoncen er produceret 11.11.2019 af Børsen Creative i samarbejde med Bruun Rasmussen til Børsen Atelier.

Anbefalet



Forsiden lige nu


Exitpoll: Boris Johnsons konservative parti står til stort flertal

Familiedrama skaber ledelseskaos i Harboes Bryggeri

Medie: USA og Kina har nået en aftale - afventer Trumps godkendelse

Lego-arving og Magnus Kjøller investerer millioner i bilvask: "På den lange bane vil en bilvask altid være aktuelt"

Hverken Lego-pengetank eller FSN vil udtale sig om pris: Britisk kæde betaler 3,1 mia for Fitness World

Lagarde: Klima, tech og ulighed får ny rolle

Webshop trækker kunder ind i Bog & idé-butikker

Genmab-aktien har mistet pusten efter sidste uges kursrekord

Arla øger salg af laktosefrie varer 40 pct på ét år: "Vores nuværende salg kan blive fire-fem gange større"