Arla: Bæredygtigt fokus kan ses på bundlinjen og fejer konkurrenter af banen
Langt størstedelen af Arlas CO2-udledning stammer fra de biologiske processer på gårdene, og derfor vil Arla samarbejde endnu mere med mælkeproducenter, universiteter og leverandører for at skabe løsninger, der kan nedsætte udledningen. Foto: Arla Foods

Arla: Bæredygtigt fokus kan ses på bundlinjen og fejer konkurrenter af banen

Bæredygtighed bør være en del af alle virksomheders strategi, mener Natalie Knight, CFO i Arla. For forbrugerne belønner de virksomheder, der tager ansvar, har store ambitioner – og kan vise resultater. Og på den måde kan et bæredygtigt fokus faktisk skabe værdi på bundlinjen og feje konkurrenter af banen. Arla måler løbende på forbrugernes opfattelse af brandet, da virksomhedens bæredygtige strategi skal imødekomme forbrugernes ønsker.

I 2050 vil Arla være en CO2-neutral virksomhed. Planen er ambitiøs med tanke på, at landbruget står for 20 pct. af Danmarks totale CO2-udledning. Men det er bydende nødvendigt med ambitiøse virksomheder, hvis Danmark skal leve op til Paris-aftalen. Og forbrugerne belønner de virksomheder, der tager ansvar for vores klima og miljø. Det mener Natalie Knight, der er CFO i Arla.

"Vi kan se, at forbrugerne er meget interesserede i bæredygtighed. De leder efter virksomheder, der konstant leverer på det her område, og de belønner bæredygtighed med deres købsadfærd. Så for Arla handler det ikke bare om at have store ambitioner, men om at indfri dem. Det er en vigtig måde hvorpå, vi kan opbygge troværdighed," siger hun.

FN's 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, også kaldet Sustainable Development Goals eller SDG'er, er en rettesnor for virksomheders ansvarlige udvikling. Men ansvarlig udvikling og den grønne agenda kan også være en kilde til vækst og er allerede en vigtig faktor i konkurrencen mellem virksomheder – især i FMCG-branchen.

"Bæredygtighed er det vigtigste konkurrenceparameter i dag. Helt konkret kan vi se det med lanceringen af vores brune genbrugskartoner, som har øget vores salg og givet os mere troværdighed blandt forbrugerne end mange af de tiltag, vi konstant arbejder på i baggrunden. For mig som CFO viser det, at det er den rigtige vej at gå. Der er virkelig en økonomisk gevinst for virksomheder ved at forfølge den grønne dagsorden," siger Natalie Knight.

 
"Danmark er et vigtigt marked. Og det er her, vi har skudt hele vores bæredygtighedsagenda i gang. Og det er ikke kun, fordi det er vores hjemmemarked, men fordi, vi kan se, at disse tiltag er nødvendige og har værdi for danske forbrugere," siger Natalie Knight, der er CFO i Arla. Foto: Arla Foods

Konkrete mål og resultater er vejen frem

For Arla handler bæredygtighed dog ikke kun om brune mælkekartoner af genbrugsmaterialer. Virksomheden har fokus på fem grønne områder, hvor der løbende måles på, om fremskridtene følger planerne – og så arbejder Arla på, at den bæredygtige agenda gennemsyrer hele virksomheden og indtænkes i nye projekter allerede fra starten. Arla har derfor nedsat et Sustainability Board med topledere fra hele organisationen.

"Det er ikke nyt for Arla at have fokus på bæredygtige løsninger og investere i dem. Vi har været på den her vej siden 2008, hvor vi første gang meldte ud, at vi ville reducere vores CO2-aftryk. Og siden dengang har vi reduceret udledningen med 25 pct. Vores mælkeproduktion er i dag så effektiv, at udledningen er omkring 1,15 kg CO2 pr. kg mælk. Det er halvdelen af det globale gennemsnit i branchen og i toppen af den europæiske mælkeindustri. Så vores 2050-mål om nul-udledning er aggressivt, men vi starter ud fra en styrkeposition," siger Natalie Knight.

Hun tilføjer: "Verden står over for store udfordringer med at producere den rigtige mad til en voksende befolkning, og vi ser os selv som en del af løsningen fremadrettet og vil arbejde målrettet henimod denne."

Langt størstedelen af Arlas CO2-udledning stammer fra de biologiske processer på gårdene, og derfor vil Arla samarbejde endnu mere med mælkeproducenterne, universiteterne og leverandørerne for at skabe løsninger, der kan nedsætte CO2-udledningen.

Arlas fem bæredygtige fokusområder er:
  • Klimatjek på gårdene: Reduktion af emissionerne fra mælkeproduktion på gårdene med 30% frem mod 2030 og netto nul i 2050, samt yderligere forbedring af dyrevelfærd og biodiversitet gennem et tættere samarbejde med mælkeproducenterne.
  • Forsyningskæden: Reduktion af emissionerne fra mejeriets egen produktion med 30% frem mod 2030 og netto nul i 2050, samt reduktion af madspild med 50% frem mod 2030.
  • Emballage: Reduktion i emissionerne fra emballage med 30% frem mod 2030 og en ambition om at have 100% genanvendelig emballage i 2025.
  • Udvikling i mejeribranchen: 90 pct. af væksten vil i de næste år komme fra lande uden for Europa. Arla ønsker at bidrage til at mælkeproducenter på nogle af disse markeder i Afrika og Asien i højere grad bliver selvforsynende med mælk produceret på en bæredygtig måde.
  • Inspiration og ernæring: Arla vil hjælpe forbrugerne til at træffe sundere valg ved løbende at lancere naturlige, ernæringsrigtige produkter og ved at sikre transparens i værdikæden og inspirere med opskrifter, arrangementer og undervisning.
Arla har gennemgået en længere proces i samarbejde med universiteter og NGO'er for at analysere, hvordan virksomheden bedst når de bæredygtige målsætninger.

Forbrugerne vil gerne betale lidt mere for grønne produkter

For Arla er det helt oplagt at inddrage bæredygtighed i strategien, da den grønne omstilling rammer helt ind i kernen af virksomhedens forretning, mener Natalie Knight.

"Vi ejer hele værdikæden fra landmand til forbruger, og det giver os en unik mulighed for – måske mere end i andre brancher – at gøre en forskel. Vi har stor indflydelse på at kunne gøre verden grønnere. Og samtidig kan vi se, at et stigende antal forbrugere gerne vil støtte bæredygtigt landbrug og betale lidt mere for produkter, der ikke sætter så store klimaaftryk," siger hun.

Det er dog ikke kun via det direkte salg, at Arla konkluderer, at forbrugerne er med på den bæredygtige agenda. Mejerigiganten samarbejder med analysevirksomheden Millward Brown omkring månedlige forbrugerpaneler, så virksomheden er sikker på, arbejdet med bæredygtighed resonerer med forbrugerne.

"Vi holder tæt øje med, hvordan forbrugerne evaluerer vores indsats og fokus på miljø og bæredygtighed. Hvor bæredygtige synes forbrugerne, Arla er? Hvordan synes de, vi udvikler os? Det er vigtigt, at vi fokuserer på de områder, der også har deres interesse, men vi skal selvfølgelig fokusere der, hvor vi gør den største forskel. Som en FMCG-virksomhed er det vigtigt for at møde forbrugernes behov, så vi fortsat er relevante for dem," siger Natalie Knight.

Vil du møde Natalie Knight og høre uddybende om Arlas arbejde med den bæredygtige agenda? Så kom til Børsen Bæredygtighed og bliv klogere på, hvordan udvalgte virksomheder anvender verdensmålene som konkurrenceparameter for at skabe vækst.  

Artiklen er skrevet 02.08.19 i anledning af Børsen Bæredygtighedskonference.

Anbefalet



Forsiden lige nu


Skippers finanslovsudspil: 8 mia kr mere i skat

Finansdirektørs aktiekøb for millioner smitter af på investorerne: Pandora i ny vild kursoptur

Statsministeren indkalder pressen efter Trumps aflysning

Analyse: Spørgsmålet er, om der er nogen skadevirkninger af den pludselige aflysning fra Trump?

Statsministeren indkalder pressen efter Trumps aflysning

Danske politikere om Trumps aflysning: "Virkeligheden overgår fantasien"

To nordjyske sparekasser fusionerer

Lars Seier forsvarer Trumps aflysning: "Vores politikere opfører sig som en flok provinsielle klaphatte"

Pandora-aktien i ny massiv optur - få forklaringen her