Nu vil SAS flyve på skovaffald og kartoffelskræller
52 milliarder svenske kroner har SAS sat af til udskiftning af fly-flåden til de mindst CO2-udledende fly på markedet. Foto: iStock

Nu vil SAS flyve på skovaffald og kartoffelskræller

Som en del af den klima-udskældte flyindustri har SAS taget et større skridt I den bæredygtige retning, end de fleste flyselskaber. Og det har givet goodwill på den grønne konto. Men i kommunikationen kræver det fokus på både den overordnede strategi, de små skridt og på de ting, man ikke kan.

Bæredygtighed og grøn omstilling er blevet uundgåeligt at forholde sig til som virksomhed. Med FNs 17 Verdensmål og den nye regerings mål om at reducere CO2-udledningen med 70 pct. inden 2030, bliver det i højere grad en del af virksomhedernes strategi at tænke grønt.

Men hvad kræver det for at kunne gøre den grønne omstilling til et konkurrenceparameter? Ambitioner, ærlighed og transparens, hvis man spørger kommunikationschef i SAS Danmark, Mariam Skovfoged.

I SAS har de arbejdet med bæredygtighed i lang tid før, forbrugerne viste interesse for klimadagsordenen. Men med det øgede fokus fra forbrugerne, har de sat turbo på udviklingen og især kommunikationen omkring tiltagene.

"Klimadagsordenen er en af de vigtigste dagsordener i vores tid. Det tror jeg, at alle virksomheder kan mærke. Det optager både kunder, politikere og samfundet som helhed. Det optager også SAS. Derfor må vi som selskab se på, hvordan vi kan være med til at mindske vores aftryk på klimaet og samtidig også bruge det som konkurrenceparameter," fortæller Mariam Skovfoged.

Mindre CO2 - større goodwill

52 milliarder svenske kroner har SAS sat af til udskiftning af fly-flåden til de mindst CO2-udledende fly på markedet. Det er en del af den klimastrategi, som blev meldt ud i begyndelsen af året. I planen indgår blandt andet investeringer i biobrændstof, samarbejde med Airbus om hybrid- og elfly og en række forskningsprojekter.

"Det vigtigste er at fortælle, at man er i gang og tager klimadagsordenen seriøst. At man er klar til at handle for at nedbringe sit udslip. Men hvis man bliver ringet op af en journalist to måneder senere og der ikke er sket noget, så falder det til jorden," siger Mariam Skovfoged om den kommunikationsstrategi, der er lagt i forbindelse med omlægningen til en mere bæredygtig flyrejse.

"Vi vil gerne vise, at vi har en ambitiøs målsætning og arbejder seriøst med det her. Hvis vi ikke fortæller om det, ved kunderne ikke, hvad vi gør for at nedbringe vores udslip og så kan de ikke vælge flyselskab ud fra det," forklarer hun.

 
Kommunikationschef i SAS Danmark, Mariam Skovfoged.

Rejs på skovaffald og kartoffelskræller

Der kan blandt nogle virksomheder være en frygt for at fortælle om klimavenlige tiltag, fordi det kan lede til anklager om greenwashing. Men hos SAS har de ambitiøse udmeldinger givet goodwill hos kunderne og ikke mindst har det åbnet op for nye typer samarbejder på tværs af sektorer og med grønne organisationer. Senest i et samarbejde med Økologisk Råd under Folkemødet på Bornholm.

Sammen med Airbus er SAS i gang med at udvikle hybrid-fly, de er med i samarbejder om at udvikle bio-fuel på skovaffald, og med i flere forskningsprojekter blandt andet sammen med SDU og Nature Energy, hvor man ser på at udvikle alternative brændstoffer på affaldsprodukter fra landbruget. Løsninger som i fremtiden skal være med til at løse klimaudfordringerne på tværs af sektorer.

"Vi har været meget tydelige om, at vi skal samarbejde på tværs for at komme i mål. For at få mere gang i udviklingen af den grønne omstilling har vi f.eks. også sammen med den danske branche lagt op til et klimapartnerskab med regeringen. Der er nogle unikke kompetencer i dansk erhvervsliv, som vi alle kan gøre brug af," siger Mariam Skovfoged.

Ikke alt er muligt nu - og det er ok

I modsætning til klassisk kommunikation handler det om at fortælle både om processen og resultatet. For nogle af de klimatiltag, der arbejdes på nu, har lange udsigter. Ifølge Mariam Skovfoged handler det om at kommunikere ærligt, hvad der kan lade sig gøre, men også hvad der endnu ikke er muligt.

"Vi mener ikke, at løsningen er at stoppe med at flyve, at spise kød eller bygge bygninger i cement. Vi skal finde nye løsninger og vi skal gøre det ved at inspirere og samarbejde på tværs," siger Mariam Skovfoged.

"Vi fortæller vores kunder og samfundet omkring os, at vi er i gang, hvad vi selv kan gøre for at nedbringe vores udslip, og hvad vi har brug for hjælp til. Det skal være en troværdig kommunikation. Vi vil for eksempel rigtig gerne købe mere biofuel end der findes i Skandinavien. Vi har derfor brug for, at der er nogle der producerer det, og man kan tanke det i lufthavnene – det kan vi ikke selv gøre som flyselskab, eller når vi fortæller om vores nye samarbejde med Airbus – der går lang tid, før sådan et fly formentlig er på vingerne. Hvad gør vi indtil da? Vi mener ikke, at løsningen er at stoppe med at flyve, at spise kød eller bygge bygninger i cement. Vi skal finde nye løsninger og vi skal gøre det ved at inspirere og samarbejde på tværs," siger hun.

Tre tips om at kommunikere om processen

Ifølge kommunikationschef i SAS Danmark Mariam Skovfoged er der tre ting, man skal være opmærksom på, når man som virksomhed begynder at kommunikere sine klimatiltag til kunder og interessenter:

- Vær ambitiøs og konkret.
- Nuancerne og mellemregningerne skal også med, hvis kommunikationen skal være troværdig.
- Alle løsninger er der ikke endnu. Det skal man også turde at kommunikere.

Hør mere om Mariam Skovfogeds erfaringer med at sætte en ambitiøs klimadagsorden for SAS på konferencen Børsen Bæredygtighed den 1. oktober på Kragerup Gods.

Artiklen er skrevet 09.07.19 i anledning af Børsen Bæredygtighedskonference.

Anbefalet



Forsiden lige nu


Her er de tre vigtigste personer, der skal køre Lars Larsens livsværk videre

Grundfos-ikon: Lars Larsen var ukuelig og reserveret

Analyse: Trumps folk indikerer nye skattelettelser – markedet vender 180 grader

Jakob Riis gør klar til at angribe "et af de sværere områder" i sin milliardplan for effektiviseringer

Tilbageblik: Udvalgte billeder af Lars Larsen

Slut med Norwegians bank: Flyselskab fokuserer på kerneforretningen

Boligejere kan nu få penge for at låne penge: "Det markerer en absurditet"

Obligationer giver aktier kraftigt baghjul på afkastet

Lars Larsen er gået bort - 71 år gammel