Kunstig intelligens skal stoppe forsikringssvindel for millioner
Bo Søvsø Nielsen er Director Global Offerings i Shift Technology, der har udviklet løsninger med kunstig intelligens, der kan afsløre forsikringssvindlere og automatisere skadesanmeldelser. Han er en af talerne ved Børsen Forsikringskonference.

Kunstig intelligens skal stoppe forsikringssvindel for millioner

Digitale løsninger i forsikringsbranchen gør sagsbehandlingen hurtigere og lettere, men digitaliseringen åbner samtidig døren for mere forsikringssvindel. Kunstig intelligens kan forhindre svindlen, der hvert år koster forsikringsselskaberne millioner.

Forbrugerne handler på nettet, gør bankforretninger med mobilen og betaler for parkering lynhurtigt i en app. Og den digitale virkelighed er også kommet til forsikringsbranchen. Forsikringstagerne forventer nemlig et højt niveau af digitalisering af forsikringsselskaberne. De vil indberette skader online og have en hurtig sagsbehandling og udbetaling.

Forsikringsselskaber over hele verden imødekommer forbrugernes krav og laver digitale løsninger, der automatiserer indberetningen af skader. Det giver tilfredse kunder, men det åbner også en ladeport, der giver risiko for forsikringssvindel i et hidtil uset omfang.

Ifølge brancheorganisationen Forsikring & Pension sker der i disse år en stigning i svindelsager. I 2017 blev der afsløret forsikringssvindel herhjemme for samlet set 594 mio. kr., hvilket er en stigning på 12 procent i forhold til 2016. I 2017 var der 3.943 svindelsager.

Har ikke tid til at tjekke mistænkelige skader

Den digitale registrering af skader og forsikringstagernes krav om hurtig afklaring og udbetaling betyder, at de forsikringsselskaber, der ikke har sikret sig i forhold til de nye digitale processer, risikerer at blive udsat for øget svindel.

Det fortæller Bo Søvsø Nielsen, Director Global Offerings i Shift Technology, der har udviklet løsninger med kunstig intelligens, der kan afsløre forsikringssvindlere og automatisere skadesanmeldelser.

"I den traditionelle skadebehandling foregår der et regelbaseret tjek med en vis afhængighed af de medarbejdere, der behandler skaderne. Reglerne har grundlag i statistik og erfaringer hos skadebehandlerne. Men, ved anvendelsen af denne metode til svindelgenkendelse er der ofte et højt niveau af falske alarmer, der skal sorteres fra af forsikringsselskabets efterforskningsteam. Det er der dog ikke tid til i den digitale og automatiserede skadesbehandling," forklarer han.

Samtidig sidder der en forsikringstager og forventer en hurtig afklaring. Det betyder, at selskaberne ud fra et hensyn til kundetilfredshed til tider vælger at udbetale bestemte typer skader under et vist beløb uden at tjekke i de tilfælde, hvor man har mistanke om svindel.

"Efter en storm kommer der en skadesanmeldelse på 11.000 dollar på en husforsikring. Der er opstået et hul i taget, anmelder forsikringstageren. Men vores system sammenholder i real tid andre stormskader og vejrdata for stormen med hans adresse, og der kan man se, at huset ikke lå i stormens bane, og desuden viser en automatisk analyse af et satellitfoto, at hullet har været der længe. Det er meget konkret eksempel på, hvordan AI kan anvendes."


"Et problem er, at dem som svindler deler den slags viden", siger Bo Søvsø Nielsen, der fortæller, at man har påvist, at der ved lanceringen af en ny iPhone, ses en stigning i antallet af skader på de gamle modeller. Dette fik flere schweiziske forsikringsselskaber til, i stedet for at udbetale penge i erstatning, at erstatte kundernes telefoner med en model magen til. Det fik antallet af mistænkelige skader bragt væsentlig ned.

Fremtidens svindel stoppes digitalt

Når vejen ind til skadesbehandlingen er digital, bør forsikringsselskaberne også sætte digitale værn op mod svindel. Ellers risikerer forsikringsselskaberne at sakke bagud og miste store beløb til svindel. Shift Technology, som Bo Søvsø Nielsen repræsenterer, har udviklet en løsning, der baserer sig på forsikringsselskabernes egne data om kunderne og som i realtid vurderer, om der er en potentiel svindelsag, eller om kundens krav er legitimt, så skaden kan behandles hurtigt og fair.

"Vi har udviklet en løsning baseret på AI (kunstig intelligens red.)," siger Bo Søvsø Nielsen, der er en af talerne ved Børsen Forsikringskonference den 14.-15. maj i København.

"Efter en storm kommer der en skadesanmeldelse på 11.000 dollar på en husforsikring. Der er opstået et hul i taget, anmelder forsikringstageren. Men vores system sammenholder i real tid andre stormskader og vejrdata for stormen med hans adresse, og der kan man se, at huset ikke lå i stormens bane, og desuden viser en automatisk analyse af et satellitfoto, at hullet har været der længe. Det er meget konkret eksempel på, hvordan AI kan anvendes," siger han om eksemplet fra USA, der lige så godt kunne have fundet sted i Danmark.

De oplysninger, der førte til afsløringen, kunne en garvet efterforsker af forsikringssager selv have fundet, men når der opstår tusindvis af stormskader samtidig, har forsikringsselskabet ikke ressourcer til at håndtere alle henvendelser på en tilfredsstillende måde. Det ved svindlerne, og det udnytter de. Men det kan forhindres med AI til fordel for de gode kunder, forklarer Bo Søvsø Nielsen.

Kunstig intelligens simulerer skadebehandleres tankegang

For både kunderne og selskaber er det vigtigt, at de rigtige beslutninger bliver truffet i forsikringssagerne. Ved den klassiske sagsbehandling regner man med, at præcisionen er omkring 98,7 procent, når data indtastes af et menneske, fortæller Bo Søvsø Nielsen. Den kunstige intelligens, som Shift Technology har udviklet, skal kunne læse dokumenter bedre og ligge på mindst 99 procent.

"Vi har over 120 dataforskere ansat i virksomheden, og de assisterer i samarbejde med kunderne den kunstige intelligens til hele tiden at blive bedre. Den teknologi, som vi har udviklet, er trænet på over 200 millioner skader og er derfor god til at simulere en skadebehandlers tankegang, ligesom vores AI-svindeldetektion derfor har en højere præcision," siger han.

Præcisionen, og det at den kunstige intelligens virker i realtid, er en fordel i den nye digitale skadesbehandling. Det gælder om at forhindre fejl og sikre, at forsikringsselskabet ikke udbetaler forkerte beløb eller udbetaler til svindlere, der slet intet skulle have haft.

"Vores AI kan, som den måske eneste i verden, sige 'Det ved jeg ikke'. Hvis der opstår tvivl, sender systemet sagen videre til manuel behandling, og det giver endnu større sikkerhed mod fejl," siger Bo Søvsø Nielsen.

Klik her, hvis du vil opleve Bo Søvsø live og høre mere om brug af kunstig intelligens i forsikringsbranchen.

Artiklen er skrevet 25.04.19 af Børsen Creative i anledning af Børsen Forsikringskonference.

Cxense Display

Anbefalet



Forsiden lige nu


Her er de tre vigtigste personer, der skal køre Lars Larsens livsværk videre

Grundfos-ikon: Lars Larsen var ukuelig og reserveret

Analyse: Trumps folk indikerer nye skattelettelser – markedet vender 180 grader

Jakob Riis gør klar til at angribe "et af de sværere områder" i sin milliardplan for effektiviseringer

Tilbageblik: Udvalgte billeder af Lars Larsen

Slut med Norwegians bank: Flyselskab fokuserer på kerneforretningen

Boligejere kan nu få penge for at låne penge: "Det markerer en absurditet"

Obligationer giver aktier kraftigt baghjul på afkastet

Lars Larsen er gået bort - 71 år gammel