Nemlig.com: Big data skal skabe kundeoplevelser og reducere madspild

Nemlig.com: Big data skal skabe kundeoplevelser og reducere madspild

Big data skal give kunderne en personlig oplevelse, når de køber ind i online-supermarkedet Nemlig.com. Samtidig skal teknologien også spare penge i indkøb og logistik. Nemlig.com vedtog i sommeren 2017 en treårig strategiplan, og her er big data et af de vigtigste strategipunkter, der skal understøtte og udvikle forretningen på en række områder.

Hvor mange agurker skal der købes ind til på mandag? Hvordan ser vejret ud på ruten til kunderne? Det er blot et par af de spørgsmål, som Nemlig.com vil anvende big data til at finde svar på. Ikke alene kan disse teknologier anvendes til at trimme online supermarkedets logistikkæde, det kan også give kunderne en personlig oplevelse.

"Big data står øverst på vores agenda de næste tre år," siger Stefan Plenge, administrerende direktør i Nemlig.com.

Allerede i nogen år har big data fyldt en del i forretningen, især i forhold til kunderne. Umiddelbart skulle man tro, at en online forretning kan have svært ved at skabe en oplevelse på samme måde, som en fysisk forretning. Ikke desto mindre er netop kundeoplevelsen målet for Stefan Plenge og hans medarbejdere.

I dag er Nemlig.com derfor godt på vej til at gøre kommunikationen mod kunderne langt mere individuel. Ved hjælp af data kan online-forretningen indrette sig efter kundernes præferencer for mad og gøre mailsene langt mere personlige, end før. 
"Vi skal skifte væk fra massekommunikation, hvor alle modtager de samme tilbud."
Dir. Stefan Plenge, Nemlig.com


"Vi skal væk fra massekommunikation, hvor alle modtager de samme tilbud, uanset om de er småbørnsforældre eller børnene er flyttet hjemmefra. Vi vil gerne derhen, hvor vi kan lave 100 procent personaliseret kommunikation med relevante tilbud for den enkelte. Blandt andet fordi, vi tror på, at det er én af de faktorer, der skal til for at kundeoplevelsen online bliver sjovere og mere relevant sammenlignet med kundeoplevelsen i de fysiske butikker," siger han.


Reducerer spild


Men det er blot den ene del af den ligning, hvor big data skal gøre en forskel i forretningen. Den skal også gøre Nemlig.coms håndtering af varer mere strømlinet, så madspild reduceres, og kunderne ikke oplever udsolgte varer.

"Vi har over 11.500 varer i sortimentet. Mange af dem er friskvarer, som vi får ind på lageret 365 dage om året. De har kort holdbarhed. Med brug af big data og med krydsning af mange forskellige parametre som vejr, vind og kundetyper kan vi blive mere og mere præcise i at vide, hvor mange agurker vi fx sælger om mandagen kontra resten af ugens dage," siger han.


Blev du inspireret?
Kom og hør en række lignende cases, når Børsen afholder konference om vækst på en fundament af digitalisering. Det er den 10. oktober.


Dette er en annonce for Børsen Konference produceret af Børsen Creative 02.10.2018.


Cxense Display

Anbefalet



Forsiden lige nu


Her er de tre vigtigste personer, der skal køre Lars Larsens livsværk videre

Grundfos-ikon kom aldrig helt tæt på dynekongen: "Lars Larsen og jeg er forholdsvis reserverede"

Analyse: Trumps folk indikerer nye skattelettelser – markedet vender 180 grader

Jakob Riis gør klar til at angribe "et af de sværere områder" i sin milliardplan for effektiviseringer

Tilbageblik: Udvalgte billeder af Lars Larsen

Slut med Norwegians bank: Flyselskab fokuserer på kerneforretningen

Boligejere kan nu få penge for at låne penge: "Det markerer en absurditet"

Obligationer giver aktier kraftigt baghjul på afkastet

Lars Larsen er gået bort - 71 år gammel