Saxo: Sådan fik vi succes med data

Saxo: Sådan fik vi succes med data

Jovist hedder det big data, men det kan betale sig at starte småt. "Alliér dig med nørderne og vær beredt på en lang rejse", lyder det fra internetboghandlen Saxo's Chief Data Officer, Claus Kenberg. Saxo har selv haft stor succes med en datadrevet forretningsstrategi og kan, som Claus Kenberg siger det; "forudsige kundernes præferencer med stor elegance."

Vi skriver 2018, men det er stadig som om, der er en del mystik omkring fænomenet "data" i erhvervslivet. Det dækker over en myriade af oplysninger og informationer, som kan være ganske uoverskuelige og svære at forstå meningen i, hvis man ikke helt har knækket koden til, hvordan de kan udnyttes bedst.

Som at sidde med ingredienser og råvarer til en Michelin-værdig middag, men uden at ane, hvordan man skal lave den.

Det har de dog rigtig godt styr på i Danmarks største online boghandel, Saxo.dk, som sælger cirka 2 millioner bøger om året og sidder på over 80 pct. af markedsandelen for online bogsalg i Danmark.

Her har data, nærmest fra fænomenet så dagens lys, haft stor betydning for forretningen i Saxo, og udbyttet er til at tage at føle på. Siden dataspecialisten Claus Kenberg trådte til i 2015, er det datadrevne fokus intensiveret og præger hele virksomhedens kultur og strategi.

Vær ærekær med din data
Saxo har enormt mange oplysninger om sine kunder. I begyndelsen var det blot transaktionel data, der fortalte dem, hvem der købte hvad og hvornår. I dag er der i højere grad tale om adfærdsdata – man kan altså læse en kundes adfærd ud fra dataet og ud fra hvad kunden klikker på og dermed ligner – og det kan i sidste ende oversættes til såkaldte "litterære præferencer".

Derudover er der masser af data på produktet også, hvilket gør det muligt for Saxo med stor præcision at vurdere, om én bestemt af sortimentets 20 millioner bøger er interessant for den enkelte kunde.

"Vi gør et stort arbejde for at være ærekære omkring det data også, forstået på den måde at for os er det ikke bare produkter. Vi ved alt om bøgerne ned til mindste detalje, og derfor kan vi forudsige de her præferencer med stor elegance," siger Claus Kenberg.

Han fortæller mere om, hvordan Saxo er nået så langt med data, på Børsens Data Business-konference den 6. februar.

Start nemt og italesæt de små succeser
Saxo har i dag designet og bygget sine egne algoritmer og gør brug af machine learning for at afkode og udnytte data. Det er en del mere komplekst, end de mange plug n'play-systemer, der findes til formålet, og som egentlig er fine nok – til en start, mener Claus Kenberg.

For hvis man som mange andre er i tvivl om, hvordan man allerbedst kommer i gang med at kapitalisere på sine store datamængder, så kan det betale sig at starte småt.

"Jeg starter altid med det, der er nemmest. Det skurrer måske ørerne for mange, for vi kender det dér med, at hvis man skal have et projekt igennem hos ledelsen, så skal man vise, at det har værdi. Men man behøver ikke lave den helt store forretningsplan fra start," siger Claus Kenberg.

I stedet for at have den helt store business case parat og bede om en million kr. til et data warehouse, så begynd i stedet med 100.000 kr. til bare at få det mest basale op at køre. Og så arbejd derfra hen imod en større vision.


"Man skal erkende, at man ikke selv kan magte opgaven med de ressourcer, man har. Kunne man det, havde man allerede gjort det."


"Det gælder om at italesætte succeserne og konkludere, at man nu er rykket et lille skridt nærmere visionen. Man skal kortlægge, hvad man konkret har gjort med hvilke data, og hvordan det har skabt værdi," forklarer Claus Kenberg.

På den måde opnår man løbende troværdighed og organisatorisk opbakning.

Gør klar til en lang rejse
Vil man godt i gang med sin data-rejse, har man brug for nye medarbejderkompetencer og værktøjer.

"Man bør alliere sig med folk, der er klogere end én selv på ting, man ikke ved nok om. Det er et spørgsmål om at erkende, at man ikke selv kan magte opgaven med de ressourcer, man har. For hvis man kunne, så havde man allerede gjort det," siger Claus Kenberg.

Selvom man starter småt, så kan rejsen til "data-nirvana" ende med at blive lang. Til gengæld ligger der rigtig meget guld for enden af regnbuen ifølge Claus Kenberg.

Saxo tog første gang tog sine egne algoritmer i brug med det formål at blive bedre til at anbefale bøger til kunder ud fra data i de ugentlige nyhedsbreve. Og det blev en succes. Omsætningen på baggrund af nyhedsbrevene voksede med hele 40 pct, og i dag er forudsigelserne omkring, hvilke bøger den enkelte kundeprofil har interesse i, korrekt i over 60 pct. af tilfældene.

På Børsens Datakonference den 6. februar kan du høre mere om, hvordan du etablerer forretningsområder på baggrund af algoritmer, machine learning og data management, som både komplementerer og forandrer den eksisterende forretningsmodel, men uden at miste kundefokus., Tilmeld dig her. Cxense Display

Anbefalet



Forsiden lige nu


Et europæisk skæbnevalg - her er fire af de vigtigste emner for erhvervslivet de næste fem år

Aktiechef skuffet over danske C25-selskaber efter "uimponerende" regnskabssæson

Bauhaus blæser til krig og varsler butiksåbninger - samtidig fosser millionerne ud af Silvan

Venstre vil hæve prisen på en pakke cigaretter med 20 kroner

Thulesen Dahl kræver klart løfte fra S: Danmark skal kun gå med i bankunion efter folkeafstemning

Gennem hele sin tid som premierminister ofrede Theresa May sig for partiets splittede fløje - fredag ofrede partiet så Theresa May

Verdens dyreste medicin godkendt - 14 mio kr for en behandling

Tobaksbranche vender tomlen ned til neutrale cigaretpakker uden logo: En krænkelse af os