Norsk leasingselskab vil få dig til at swipe din næste firmabil
Foto: Jacob Nielsen

Norsk leasingselskab vil få dig til at swipe din næste firmabil

Valget af leasingbil sker på telefonen om søndagen, i sofaen foran Netflix. Leasingselskabet Autolease indfører en rent digital forretningsmodel for at være på forkant med brugernes digitale sindelag. Det åbner samtidig for optimering af bilflåden hos kunderne.

"Allerede i dag vælger folk bil på nettet uden at se bilen i virkeligheden. Især de unge vil have mobilitet. De er opfostret med bare at gå på nettet frem for at prøve en bil og senere afhente den."

Ordene kommer fra Lars Bro-Rasmussen, der er salgschef i norske-ejede Autolease, der er Danmarks fjerdestørste leasingformidler inden for operationel leasing – den slags leasing, der fungerer som langtidsleje.

Ovenstående citat illustrerer med salgschefens øjne, hvordan moderne arbejdstagere vælger firmabil hos Autolease.
 
Autolease oplever, at det oftest er, når vi fordriver ventetiden, at vi surfer ny bil. Nu kan man så at sige også gå til kassen og gennemføre transaktionen på mobilen. Foto: Jacob Nielsen

"Tendensen går i retning af, at brugerne er meget mere agile og rigtig gerne vil gøre tingene selv, når det passer dem. På samme måde vil vi jo heller ikke vente, når vi bruger Netbank eller handler dagligvarer på nettet. Vi vil gøre det, når det passer os. Det er tydeligt hos en stigende del af de Fleet Managers, vi taler med," siger Lars Bro-Rasmussen.

Swipe dig til en bil
Autolease, der har norske DNB-bank i ryggen, er gået all-in på udviklingen af en digital platform, der bringer virksomheden i øjenhøjde med kommende og mere digitalt vante slutbrugere – og effektiviserer forretningsgangene for de virksomheder, der udstyrer deres medarbejdere med firmabil gennem en leasingordning.

Kort fortalt, bliver en medarbejder i en virksomhed af sin Fleet Manager udstyret med et log-in til Autoleases website, hvorefter vedkommende selv swiper biler og tjekker bokse af. Hvilke bokse, der kan tjekkes af, er forinden forhandlet på plads med Autolease af virksomhedens Fleet Manager i en rammeaftale.

Rammeaftalen sørger for, at medarbejderen kun bliver præsenteret for de tilvalg, der på forhånd er afstemt mellem virksomheden og Autolease, ud fra mål om eksempelvis emissioner, værdigrænse eller TCO (Total Cost of Ownership, red.).

Med det digitale set-up håber Autolease at tage markedsandele, for løsningen skaber en oplagt vinder ude i virksomhederne, hvor den fjerner en administrativ byrde fra Fleet Managers. Det er dem, der i mange tilfælde i dag er ankeret i dialogen mellem leasingudbyder, virksomhed og medarbejder.

Samtidig giver det brugerne total kontrol gennem en digital kontaktflade, som de er vant til i mange andre sammenhænge. Selvbetjening på telefonen erstatter den tidligere sagsgang, og den personlige rådgivning hos leasingudbyderen er erstattet af en række forklarende videoer, som hjælper brugeren til at forstå alle løsninger og tilvalg.

I princippet betyder den digitale satsning, at man som firmabilsbruger kan bestille alt digitalt og først blive ringet op, når man skal koordinere afhentning eller levering af bilen.

Marked for leasing
Markedet for leasing i Danmark ligger ifølge bilstatistik.dk nogenlunde konstant på cirka 112.000 biler om året, fordelt på både erhvervsleasing og privatleasing. Samtidig har tilgangen af personbiler med få afbrydelser været jævnt stigende i perioden 2015 til 2019, ifølge Danmarks Statistik.
 

Leasing var i en periode hårdt ramt af verserende politiske forhandlinger om registreringsafgiften i 2017. Men de langsigtede tal tyder på en nogenlunde konstant, måske en anelse tiltagende marked, for leasing i Danmark, som stadig ligger noget under store leasingmarkeder som Storbritannien og Holland.

Digital feedback
Flere steder i leasingbranchen er man på vej ud på den elektroniske boulevard, og digitale signaturer og NemID-validering som underskrift på leasingkontrakter er udbredt flere steder. Men ifølge Autolease er ingen så langt som dem med en rent digital løsning.

Og Autolease synes allerede nu at blive bekræftet i deres tanker om, at moderne leasingtagere gerne swiper bil på telefonen.

Af trafikken på deres site, kan Autolease for eksempel se at folk researcher bil om eftermiddagen og om aftenen foran Netflix, samt i løbet af søndag eftermiddag – måske foran fodboldkampen i sofaen. Men næsten altid på telefonen eller tablet.

Datagrundlag for optimering
Digitaliseringen har yderligere den fordel, at der opsamles realtidsdata op fra brugen af bilerne, og det er den, der kommer virksomhederne til gode. Når bilen er ude og køre, kan mængden af data gennem den digitale platform øjeblikkeligt bruges til at øjne nye muligheder for optimering. Og når dataen er "helt frisk", kan man reagere hurtigere.

"Det ændrer den måde, vi normalt optimerer på, som før var baseret på gamle, statiske data, der kunne være flere måneder gamle. Nu kan vi med det samme fange, hvis en virksomheds flåde forbrugsmæssigt har negativ udvikling, totaløkonomien skranter eller at omkostninger i flåden på anden måde stiger," siger Lars Bro-Rasmussen.

Udviklingen kan virksomhederne omsætte fra administration til optimering af bilflåden.

Den klassiske Fleet Managers job var at indhente priser på firmabiler. I dag bliver rollen mere strategisk i sin tilgang, og bliver i højere grad et spørgsmål om at analysere data og sikre, at flåden hele tiden lever op til målsætningerne for eksempelvis medarbejdertilfredshed, CSR-krav mm. og på den måde overvåge flåden, så den flugter med virksomhedens strategi.

Fleet Manageren kan gennem den digitale indhegning af brugerne sikre, at flåden er tilstrækkelig grøn, ved digitalt at ændre de parametre, der leases bil ud fra.

"Det gør flådeleasing til en meget mere dynamisk størrelse, der hele tiden kan bruges som en brik i virksomhedens strategi," siger Lars Bro-Rasmussen.

Hent white paper om fremtidens tendenser i fleet management, som Autolease står bag

Annoncen er produceret 13.01.2020 af Børsen Creative i samarbejde med Autolease.

Anbefalet



Forsiden lige nu


"Hvis der kommer afrikansk svinepest i Danmark, vil det få voldsomme konsekvenser for min forretning, indtil vi kommer tilbage til normalen"

"Verdens bedste fodboldrejse" er aflyst af Danske Spil

Glem Tesla, Ford og Volkswagen - her er elbilrevolutionens vinder

Kritisk rapport om hvidvaskkontrol på vej

Aktionærerne vedtager opsigtsvækkende forslag: Vil gøre indhug i bugnende pengebjerg hos nordjysk aktieraket

Shipping-bosser: Flere kvinder giver en bedre bundlinje

Wozniacki om planerne efter tilbagetrækning: Klar til samarbejde med virksomheder

Europæisk Huawei-boss efter massiv politisk modvind: "Der er stadig god forretning at gøre i Danmark"

Trump ruller Obamas vandmiljøplan for USA tilbage