Asger Jorn-malerier: En unik investeringsmulighed i en usikker tid

Asger Jorn-malerier: En unik investeringsmulighed i en usikker tid


Børsen logo





Asger Jorn-malerier: En unik investeringsmulighed i en usikker tid

Af Stine Bjerre Herdel, Foto: Tue Fiig

ANNONCØRBETALT INDHOLD AF SECHER FINE ART & DESIGN

Topbilled mobil


topbillede

En samling på over 20 kunstværker af den globalt anerkendte danske kunstner, Asger Jorn, kan lige nu opleves hos Secher Fine Art & Design i Bredgade. Værkerne er møjsommeligt indsamlet over en årrække, og de udgør frem til december en helt særlig kunstoplevelse - og ikke mindst en unik investeringsmulighed.

Mens efterårets mørke lægger sig over de Københavnske gader, holder to elskende i strålende klare farver om hinanden og sender varme ud gennem vinduerne fra Secher Fine Art & Design i Bredgade. Farverne kommer fra Asger Jorns oliemaleri, Love Machine, som er et af de første billeder, man bliver mødt af, når man træder ind i galleriet.

Over de seneste tre år har galleriets ejere, ægteparret Alice og Anders Secher, samlet Asger Jorn-værkerne sammen for at kunne lave netop denne udstilling, "A Tribute to Jorn", som løber indtil den 7. December. Det er første gang i mange år, at så mange af Jorns oliemalerier er samlet uden for museerne, og endnu mere specielt er det, at de alle er til salg.

Kunstnerisk udgør udstillingen en bred repræsentation af de mange stilarter, Asger Jorn udtrykte sig i fra 1942-72. Udstillingen består af 20 unikke oliemalerier og spænder over landskabsmaleri, tegning og Cobra-kunst - de velkendte abstrakte, legende oliemalerier i stærke farver. Udstillingen viser også værker af andre malere fra Cobra-perioden, af bl.a. Pierre Alechinsky, Carl-Henning Pedersen m.fl.


Love MachineLove Machine

"Love Machine" kan godt kaldes en "signatur-Jorn". Farverne er typiske for Asger Jorn, der gerne brugte den klare blå, orange, rød og gul. Billedet forestiller efter sigende to elskende, der holder om hinanden.  Det er fra 1969 og er olie på lærred.

Til hvert enkelt af billederne knytter der sig en fortælling om Asger Jorn, som er en af Skandinaviens mest betydningsfulde kunstnere. Jorn levede som mange andre et liv med mange facetter, og et liv, der ikke altid var lige nemt. Samtidig var han en kunstner, der var præget af et meget varierende udtryk. Billederne på udstillingen afspejler således både faser og følelser i Jorns eget liv, og den afspejler forskellige tidsaldres stilarter, som han lod sig inspirere af. Malerierne viser også den såkaldte Cobra-kunst, idet Jorn var en central person i den europæiske kunstnersammenslutning Cobra, hvis formål var at genoplive ekspressionismen.

Tidstypiske værker med unikke fortællinger

Netop de mange fortællinger, der er i kunsten og i særdeleshed i Asger Jorn, er noget af det, der har optaget Anders Secher, i det meste hans liv. Oprindeligt var gået i gang med en ingeniøruddannelse, men interessen for jobbet i et auktionshus, som han havde ved siden af studierne, voksede sig hurtigt større, end interessen for ingeniørfaget. Anders Secher var og er stadig kunstelsker helt ind i knoglerne, og besluttede sig derfor for at gøre det til sin levevej at finde og formidle kunst.

Anders Secher viser rundt i galleriet og kender tydeligvis de detaljerede fortællinger om hvert enkelt værk. Fx fortællingen om dengang i 1946 lige efter 2. Verdenskrig, da Asger Jorn ingen penge havde, og derfor byttede sig til øl og mad med sine malerier. Et eksempel på det er et billede af et hus ved en sø, som Jorn malede til sin købmand for at betale regningen.

Det var dog afgjort ikke landskabsmalerierne, Jorn holdt mest af at male, og det er heller ikke dem, han er mest kendt for. Jorn var snarere aktivist og avantgardist og blandt en af verdens største inden for ekspressionistisk kunst.

Jorn havde gennem årene både mere mørke og dystre perioder og mere lyse og farvestrålende perioder, der afspejlede sig i hans kunst. I det smukke udvalg af hans malerier hos Secher Fine Art & Design, er det primært de farverige, legende sider, der kommer til udtryk.

Det er tydeligt at se, at Asger Jorn blandt andet var optaget af leg, familie, dyr og kærlighed. Det mindste maleri i udstillingen, "Giftige Tunger", er fra 1953 og forestiller Asger Jorn selv, der skælder ud på sine børn. Ved siden af hænger udstillingens største maleri og hovedværk, Les Enfants Pleurent Pleurent (Børnene græder og græder), fra 1958. Oliemaleriet er på 146 x 114 cm og har siden 1960'erne været udstillet både på museer og flere kunstudstillinger. Det er sjældent at finde Jorn-malerier af den størrelse til salg, fortæller Anders Secher.


marsfjälletmarsfjället

Maleriet "Marsfjället vid Kultsjön" er fra 1946, hvor Asger Jorn egentlig allerede havde kastet sig over den moderne, abstrakte malestil og havde lagt landskabsmaleriet på hylden. Men da han i en periode manglede penge, lavede han en aftale med den lokale købmand om at betale sin regning med et maleri. Købmanden var imidlertid ikke meget for Asger Jorns moderne stil og ville hellere have et billede, der forestillede hans sommerhus ved søen. Det malede Jorn derfor til ham.

Hvor Asger Jorns moderne, abstrakte, farveintense stil ikke faldt i alles smag for 80 år siden, så slog den igennem i løbet af 50'erne, og ser man på billederne i dag vil de for mange have et meget tidløst udtryk.

Et godt eksempel er maleriet Chaosmos, som er et af de mere sjældne "luxury paintings". Maleriet er fra 1961 og er i stil med værker malet af kunstneren Jackson Pollock. Begge kunstnere var i samme periode toneangivende indenfor abstrakt ekspressionistisk kunst, dog havde de aldrig nogen direkte kontakt til hinanden. Maleriet har kraftige farver og er domineret af farvedryp i et abstrakt, næsten myldrende og festligt udtryk (se billedet længere nede i artiklen).

I en anden boldgade kan man på udstillingen også finde oliemaleriet The Stubborn Bird fra 1951, som er holdt i mere få og enkle former, samt mere afdæmpende grønne farver, som giver maleriet et blødt udtryk.

På den måde appellerer Jorns værker til mange aldre og stilarter, vurderer Anders Secher. Hans eget yndlingsbillede er dog stadig Love Machine, fordi det for ham er en "signatur-Jorn".

"Love Machine indeholder netop de farver, som Jorn er mest kendt for: Den stærke blå, rød, orange og gul. Og så appellerer det til fantasien, som mange af hans malerier gør. Man kan jo lægge sine egne figurer og fortolkninger ind. Det kan godt være, at Jorn siger, det er to elskende, men andre ser måske en hest eller nogle papegøjer," siger Anders Secher med et smil.

Global interesse gør Jorn til en stabil (og smuk) investering

Anders Secher kender ikke blot kunstværkernes æstetiske værdi og historie. De mange år, han har arbejdet med kunst, har desuden givet ham en udpræget sans for kunsten som investeringsobjekt. Ligesom en dedikeret aktie-trader, der følger udviklingen i en virksomheds aktie for at vurdere dens potentiale og evne til at holde eller øge værdien, gør Anders Secher det med kunst.

Og netop Asger Jorns kunstværker er ifølge Secher en investering, som det er svært at tabe på. Værkerne er i høj kurs både blandt private og museer, og de sælges som minimum altid til prisen, forklarer Anders Secher.

"Historikken for Jorns værker viser en meget stabil udvikling. Han er anerkendt i hele verden, og blandt andet de værker, han lavede, som en del af den europæiske, kunstner-avantgardebevægelse Cobra-gruppen, går til en uhyre stabil pris. De viser også ofte en stigning over årene," forklarer Anders Secher. Han tilføjer, at selv under finanskrisen i 2008-11, blev Asger Jorns værker solgt til prisen.


ChaosmosChaosmos

"Chaosmos" er et meget unikt såkaldt "luxury painting", som er malet i 1961. I dette ene år var Asger Jorn stærkt inspireret af den amerikanske kunstner, Jackson Pollock, og Jorn malede ca. 30 værker med denne stil i løbet af det år - og vendte sidenhen aldrig tilbage til den. Værket er på den måde ikke en "klassisk Asger Jorn", men til gengæld et rigtig godt eksempel på Jorns evne til at bevæge sig ind i mange forskellige stilarter.

Hvad angår det at investere i kunst, er det for Anders Secher oplagt at se det som en investering, man kan nyde synet af hver dag.

"Hvis jeg havde købt et maleri af Asger Jorn, ville jeg personligt ikke gemme det væk. Ud over den åbenlyse forklaring, at det er smukt at se på, så er den slags malerier også ret sjældne at se i private hjem. Litografier og mindre værker er der en del af rundt i privateje, men der findes ikke ret mange af de her store oliemalerier, som er i privateje. De fleste af dem er på museum. Så det er virkelig noget unikt," fortæller Anders Secher.

Han udtrykker en slet skjult kærlighed til de farvestrålende malerier, som han indrømmer, at han kommer til at savne, når de bliver solgt. Men indtil videre hænger de i de smukke lokaler hos Secher Fine Art & Design indtil den 7. december. Se flere billeder og beskrivelser af udstillingen her.

Hvis man har lyst til at se endnu flere Asger Jorn værker end dem, der hænger hos Secher Fine Art & Design, efterlod Jorn selv sig en fantastisk kunstsamling, da han døde. Samlingen kan ses på Jorn-museet i Silkeborg, herunder hovedværket Stalingrad. Museet viser ikke kun værker af Asger Jorn selv, men også værker fra de mange kunstnere i ind og udland, som Jorn kendte, og derfor byttede værker med.

Derudover kan man også se udvalgte Asger Jorn-værker både på Louisiana Museum of Modern Art og Statens Museum for Kunst.

Annoncen er produceret 04.11.2019 af Børsen Creative i samarbejde med Secher Fine Art & Design.