Av min arm der lærte jeg noget om hvad et brand er

Steffen Hedebrandt
Hvad er et brand? Og hvordan skaber man et godt brand? Det er noget jeg tænker en del over for tiden.

Dreamdata er en ny virksomhed og dermed en slags blankt lærred. Kunstnernes handlinger afventes.

Er vi nøgterne eller abstrakte? Provokerende eller forsonlige? Cobra-kunster, guldalder eller romantiker? Irma eller Netto?

Svaret er: Det ved vi faktisk ikke, endnu.

I virkeligheden skabes brandet nok som en slags omvendt puslespil. Du får en brik her. En brik der. Hver gang der kommer en yderlig brik til, så ændres billedet.

Det vigtige kundemøde

En af de brikker fik jeg i sidste uge. Av min arm, hvor jeg fik en brik.

Vi taler lige nu med en større dansk b2b virksomhed. Vi skal hjælpe dem med at skabe mere mening ud af den data de har til rådighed om deres kunders købsrejser, fra marketing henover kundeservice og frem til salg.

Deres omsætning er over en milliard kroner om året og vil selvsagt være et vigtigt skridt fremad for Dreamdata, skulle det lykkes at lande aftalen.

Torsdag havde vi det tredje møde med virksomheden.

Først havde jeg talt med marketingspecialisten. Han syns vores produkt var ret genialt og havde til møde to taget hans VP for marketing med. Også denne test bestod vi.

I torsdags lød mødebesætningen til det digitale møde derfor på alle de høje herrer. VP Marketing, VP Salg, CEO plus de to marketingspecialister som ville skulle sidde med vores produkt på daglig basis.

Forudsætningerne for god kommunikation var udfordrede fra starten af.

VP for salg var lige landet med fly fra Asien og kunne kun være med kort på telefonen. CEO blev forsinket af et andet vigtigt møde. Imens måtte vi fire marketingfolk holde snakken kørende.

Vi får startet mødet op. Jeg begynder at præsentere, hvad Dreamdata kan gøre for virksomheden. VP for salg må gå tidligt. CEO hænger ud, men virker ikke imponeret. De tre repræsentanter for marketing stiller nogle uddybende spørgsmål og har helt klart forstået fordelene ved vores produkt, det haltende kald til trods.

Den sunde, smertefulde, ærlige feedback

Nå, kaldet blev overstået. Efter nogle minutter fik jeg samlet lidt mod til mig og sendte min kontaktperson hos virksomheden en SMS.





Et kvarter efter ringede han tilbage og gav mig en omgang ærlig feedback. Tough-love om man vil.

Han fortalte det, som vi selv følte det.

Det digitale møde havde ikke været så skarpt og glidende som vores to tidligere møder.

Alle havde dog fanget pointen om, at det Dreamdata kan give deres B2B virksomhed var smart. Faktisk havde CEO'en spurgt: Hvorfor har vi ikke allerede dette?

Den større bekymring havde været al støjen og rodet omkring det digitale møde.

Vi brugte Google Hangout til at gennemføre kaldet. Det er et godt produkt til mindre virksomheder uden større enterprise-lignende-krav.

Hos denne større virksomhed brugte de Skype for Business, som mange større virksomheder gør. CEO'en havde syns det var irriterende at skulle ind i et system han ikke kendte.

Note to self: Husk at spørge virksomheden til hvordan de normalt foretrækker at gennemføre digitale møder.

Ligeledes havde jeg lettere lemfældigt haft en del faner åbne:





Samt noget rod på min computers skrivebord under skærmdelingen:



Helt normalt for mig, med mange jern i ilden.

Salg er et af dem. Marketing et andet. Indhold til Dreamdata's hjemmeside et tredje. Og deling af fodboldnyheder med vennerne og lignende er et fjerde.

Vi kunne vælge at ryste på skulderen af sådan en feedback.

Vores teknologi og produkt er jo virkelig godt. Meget bedre end de fleste kommercielledataværktøjer derude.

Faktum er dog, at disse amatør-fejl kan ende med at koste os en stor ordre for vores virksomhed.

Havde jeg ikke spurgt kunden ind til deres oplevelse af os, så havde jeg aldrig fået den lektie.

Husk at spørge dine kunder til hvordan de oplever dig.

Hvad er et brand?

Endvidere ville det i den grad vise, at det var tid til at genopfriske hvad jeg lærte, dengang jeg læste strategi, organisation og ledelse på CBS.

Her blev der terpet både Front- and Back Stage med Goffman og Taking brand initiative med Majken Schultz og Mary Jo Hatch for at blive klogere hvordan en virksomheds identitet og brand skabes.





Disse to ovenstående beskrivelser er lånt herfra.

Konsistens og kvalitet, hele vejen rundt, betyder noget.

Alle interaktioner potentielle kunder har med dit brand, påvirker deres opfattelse af dig. Alt måles og vejes. Særligt i en køb eller ikke-købs situation.

Forsimplet kan kunden komme til at tænke: Kan vi stole på at Dreamdata kan lave højteknologi for os med rod på computerskrivebordet og mange faner åbne?

Ja, det kan man godt ;)

Av min arm hvor vil jeg bare ikke tabe den aftale på elementære ting, som jeg selv er i kontrol over.

Alting påvirker opfattelsen af dit brand - Og det er sidste gang, at jeg risikere at mit brand skal lide under et rodet computerskrivebord.

Tak for feedback, Christian. Du ved hvem du er.

Har du lignende eksempler på små ting, som er med til at skabe opfattelsen af din virksomheds brand, så skriv endelig til mig.

Og så lige til sidst en hilsen fra mig inde i et Google Hangout møde :)



Profil

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt blogger om iværksætteri – især den slags, der handler om digitale løsninger. Han ser de muligheder, andre overser, hver gang en branche vendes på hovedet af nye idéer og teknologier.

Endvidere er han stor fortaler for datadrevne beslutninger, særligt når det kommer til marketing.

Som cand.merc. og nu medstifter af Dreamdata.io har Steffen selv hånden på kogepladen hver dag og vil videreformidle disse oplevelser med at etablere en teknologivirksomhed til Børsens læsere.
Steffen er tidligere marketingdirektør hos vækstvirksomheden Airtame og nordisk direktør hos Upwork.com, verdens største platform for freelancere.


Få Steffens indlæg
som RSS-feed her