IMD-budskab om læring er ikke management bull-shit

Annette Franck
BLOGS Af

Evnen til konstant at lære nyt bliver et kernekrav til ledere, udtaler IMD-præsident Jean-Francois Manzoni. Livslang læring har aldrig været vigtigere er hans budskab. Det lyder som en banal kliche. Men tag ikke fejl: Læring er især vanskeligt for ledere. 

Interviewet med IMD præsident Jean-Francois Manzoni kan umiddelbart forekomme som klicheer. Berlingske Business bringer d. 19 september Manzoni’s betragtninger over fire spalter: Forandringshastigheden er nådesløs, globaliseringens konsekvenser er komplekse, teknologisk disruption er historisk, transparens pga. sociale medier udfordrer ledelse. Det lyder som noget, man har hørt før og ikke behøver være professor for at udtale. 

Det nye er Manzonis insisterende konklusion: Livslang læring. Jo, det er alvorligt nyt, for hans fokus er på beslutningstagere. I traditionel forandringsledelse er læring et krav til alle de andre ude i organisationen. De skal lære at forstå ledelsens beslutninger og tilegne sig kompetencer for at følge udviklingen. Derfor investerer virksomheder formuer i corporate communication og kurser, der skal få de mange til at fatte, hvad de få har besluttet. 

Den tilgang er ikke tilstrækkelig længere, for den afgørende læring skal ske på beslutningstagerniveau. Udviklingshastighed og kompleksitet er stigende, så den beslutning direktionen eller projektlederen traf for få uger siden, kan vise sig at være suboptimal, fordi verden har flyttet sig i går. Manzoni udtaler i interviewet: ”I dag er den hastighed, man kan lære nyt på, reelt blevet et aktiv. Det kan udgøre en afgørende fordel over andre.” 

Læringsresistente ledere

Læring er en kæmpe udfordring for folk med indflydelse. Magt, succes og erfaring er faktisk kognitive barrierer for evnen til at lære. Vi ved i dag meget om de bias, der forhindrer os i at tænke rationelt og lære nyt. Det handler om vores evne til at indsamle nye informationer, for vi kigger primært efter det, vi gerne vil se. Det handler om vores overdrevne tiltro til egne erfaringer, så vi konsekvent overvurderer vores kompetencer. 

De allermest læringsresistente er folk, der har indflydelse på beslutninger. Det er videnskabeligt dokumenteret af psykologerne Weick & Guinote, som har forsket i sammenhængen mellem vores oplevelse af indflydelse og vores tillid til egne vurderinger. De har undersøgt, i hvilket omfang mennesker vurderer en situation ved at anvende enten fakta (altså, nye informationer om det, der konkret sker for snuden af os) eller erfaringer og følelser. Konklusionen var klar: Jo mere et menneske har indflydelse på en situation, desto mindre forholder det menneske sig til fakta: ”Powerfull people are less dependent on external circumstances.” * 

Derfor er beslutningstagere ofte de sidste, der forstår, hvorfor en beslutning ikke kan lade sig gøre, eller hvad forudsætningerne er for at realisere beslutningen i praksis. De evner ganske enkelt dårligere den kognitive anstrengelse at forholde sig til nye fakta og opgive den gode følelse af sikkerhed. Kendsgerningen er bare, at en virksomhed ikke kan udvikle sig hurtigere, end beslutningstagere evner at lære nyt. 

Hårdt budskab

Mit bud er, at vi vil se et opgør med den nuværende traditionelle tilgang til eksekvering og forandringsledelse, hvor fokus er på at få 'organisationen med'. Fremover er det ikke kun er alle de andre ude i organisationen, der skal være såkaldt forandringsparate og kvalificerede til livslang læring. Nu er turen kommet til beslutningstagere, og det bliver meget udfordrende. Derfor er Manzoni’s bløde budskab ikke bare management bull-shit men en meget hård udfordring for beslutningstagere

* Kilde: Weick & Guinote, When subjective experiences matter: Power increases reliance on ease of retrival, Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 94, no. 6, p. 957.

Profil

Annette Franck

Annette Franck

Ekspert i eksekvering & forandringskommunikation. Stifter af Corporate Voice
www.corporate-voice.dk

Annette Franck blogger om eksekvering og forandringsledelse: Hvordan lykkes vi med at skabe resultater, når strategien er præsenteret, og projekterne er sat i gang? Der er nemlig ofte skuffende langt fra visioner og beslutninger til resultater.

Med 20 års erfaring i ledelse, forretningsudvikling, kommunikation og Human Ressource er Annette specialist i forandringskommunikation og eksekvering. Hun er forfatter til bogen "Modarbejder eller medarbejder - Forandringskommunikation skaber samarbejde". Stifter af Corporate Voice, hvor hun rådgiver om eksekvering og implementering af forandringer på arbejdspladser. Uddannet cand.phil. i voksenpædagogik, MBA og Master i Journalistik.


Få Annettes indlæg
som RSS-feed her