Nej, derfor kan du ikke være ligeglad med en kopivase i Netto

Michael Stausholm

Kopivarehandel er ikke blot et udenlandsk problem. Danmark er godt med, når førende dagligvarekæder som Netto gang på gang sætter varer på hylderne, der er direkte efterligninger af hårdtarbejdende danske designere.

For to år siden skrev jeg en blog om kopivarehandel

https://borsen.dk/opinion/blogs/view/17/4736/uvidenhed_og_ligegyldighed_gar_forbrugere_og_virksomheder_kriminelle.html

I den skrev jeg, at kopihandel ifølge OECD udgør ca. 2.5 pct. af verdenshandlen eller svarende til ca. en halv trillion USD. Det er et støt stigende problem. Før i tiden drejede det sig primært om sko, tasker og tøj, men i dag kopieres alt fra reservedele til medicin, legetøj og Sprout-blyanter.

Forestil dig konsekvenserne:

-      Medicin der ingen effekt har, eller endnu værre har en skadelig eller dødelig           effekt

-      Reservedele til bil eller fly, der ikke virker

-      Hospitalsudstyr der fejllæser

-      Modermælkserstatning der ingen næring indeholder

-      Legetøj med så megen kemi, at det er uegnet for mennesker

Ja ja, det har ikke noget med den falske Gucci-taske, jeg lige købte på EBay at gøre, den er helt uskadelig, tænker du måske. Forkert. Ifølge OECD og Interpol bruges fortjenester fra kopihandel ofte til at finansiere kriminelle aktiviteter, hvidvask af penge, og sågar terror.

Problemet er større end nogensinde – også i Danmark

Desværre er problemet ikke blevet mindre siden da. Kopivarehandel florerer som aldrig før, og det er noget, der påvirker mange – herunder også danske virksomheder hver dag.  Søger man på Sprout-blyanter på kinesiske AliBaba, dukker der hundredvis af kopiblyanter op. Og det er på trods af, at Sprout-blyanten er et patenteret OG varemærkebeskyttet produkt.

At kopivarehandel kun foregår i udlandet er også forkert. Problemet er lige så stort i Danmark, hvilket bedst illustreres af de mange produktefterligninger der hvert år dukker op.

Anne Black kæmper for de små

Tænk bare på designeren Anne Blacks keramikprodukter. Hun blev kopieret af firmaet Ronald, og solgt igennem Netto, der er ejet af Dansk Supermarked. Det er ikke første gang de to har været anklaget for kopiering. Ofte lukkes sagerne dog ved at den kopierede designer betales et mindre beløb i ”forlig” eller simpelthen giver op. Det er de færreste mindre designvirksomheder der kan finansiere de enorme sagsomkostninger ved et retssag, og det er større virksomheder meget bevidste om.

Forskellen denne gang er at Ronald og Netto for nylig blev dømt i sagen, der blev anlagt af Anne Black. Hun endte med i Sø og Handelsretten at blive tilkendt en erstatning på 1,5 mio. kr. Dette dog inkl. sagsomkostninger, hvilket i en sag, der har løbet over tre år, udgør en stor del af erstatningen.

En stor sejr for Anne Black, som trods det enorme pres både økonomisk og forretningsmæssigt, har holdt fast. Af principielle årsager, og ikke kun på egne men på vegne af alle der oplever kopiering.

Dommen var klokkeklar. Keramikvaserne solgt i Netto var tydelige kopier.

 

Håber på konkurs?

Så har NETTO og Ronald valgt at acceptere, at de blev taget med fingrene i kagedåsen, og betalt Anne Black ved kasse 1? Nej, sådan er det ikke gået. 

De har nu begge anket sagen til landsretten, hvilket jeg synes ligner ren spekulation i, at Anne Black ikke økonomisk kan klare endnu en langstrakt retssag, og måske går konkurs i processen.

Og ikke nok med det. Ronald og Netto er placeret i hver sin landsdel, hvilket betyder, at sagen er anket til TO landsretter, hvilket betyder endnu højere omkostninger til at føre sag.

Det er en decideret svinestreg. Som gammel AP Møller mand, er jeg glad for at AP Møller ikke længere ejer Salling og Dansk Supermarked.  Jeg er slet ikke i tvivl om, at Hr. Møller ville have haft det svært med den slags forretningsmetoder.

Lav dog jeres egne produkter

Jeg læste for nylig en artikel fra Politiken omkring generel kopiering af danske designere, hvori associeret professor og ph.d. i designstudier Stina Teilmann citeres for følgende:

»Det er en nådesløs forretningsstrategi, der handler om maksimal profit og minimal designudvikling. Produktet er egentlig ligegyldigt for dem, de kunne sælge hvad som helst, om det er bleer, lysestager eller skosåler – bare der er penge i det«

Er det ikke på tide at større danske kæder og deres underleverandører skifter strategi? Flere penge til egen produktudvikling og færre penge til at supportere de kopivirksomheder, der leverer spotvarer til deres hylder.


 

Se flere blogs



Profil

Michael Stausholm

Michael Stausholm

Stifter, Sprout
Michael Stausholm er stifter af Sprout, en grøn virksomhed bag verdens første blyant, som kan plantes og spire. Sprout sælger i dag 450.000 blyanter om måneden til 60 lande. Michael Stausholm har arbejdet sammen med bl.a. Nike og Walmart om omstilling til mere bæredygtig tøjproduktion. Han er udlært inden for shipping hos A.P. Møller/Mærsk.

Michael Stausholm blogger om bæredygtighed, iværksætteri og karriere.

Få Michaels indlæg
som RSS-feed her