Fem årsager til at jeg tør medstifte en virksomhed nu

Fem årsager til at jeg tør medstifte en virksomhed nu
Arkivfoto: Nikolai Linares/Ritzau Scanpix
Steffen Hedebrandt

Siden jeg stoppede hos Airtame tidligere i år, har jeg været på en længere - lad os kalde det - overvejelsesrejse om, hvad mit næste professionelle projekt skulle være.

Efter at have brugt 3,5 år hos Airtame, hvor jeg konstant tænkte på vækst og fremgang, har det været rart med nogle måneder uden fokus på at skabe resultater.

En ferie til Thailand, mange løbeture, tid på sofaen, Netflix, computerspil, kaffe med mange spændende mennesker og en 300 km gåtur fra Leon til Compostela, kombineret med selskab af mine nære, har gjort en hel masse godt for mit energiniveau.

Jeg har altid bestræbt mig på at bygge et solidt netværk op omkring mig. Metoden har været at hjælpe og dele viden, efterhånden som jeg selv har opnået denne. Det har aldrig været tanken, at der skulle komme et konkret afkast af denne indsats, det har bare føltes rigtig at gøre. Min tro har været på, at karma og tilfældigheder nok skulle gøre det indsatsen værd.

Alligevel er jeg blevet overvældet af den megen positive feedback og de mange henvendelser, jeg har modtaget fra nær og fjern, siden jeg offentliggjorde mit stop hos Airtame. En hel masse interessante muligheder har præsenteret sig. Det er jeg virkelig taknemmelig for. Tak. 

Hva' så nu? Hvordan skal det næste projekt se ud?

Well... I de første måneders tid var min plan bogstaveligt talt ikke at have en plan. 

Lidt efter lidt, i takt med de mange oplevelser fra Airtame blev fordøjet, begyndte energien og lysten til at kaste sig over et nyt projekt at boble. 

Stille og rolig kom der en række konkrete tanker - ja måske afgrænsninger - til mig:

  • Teknologi: Jeg vil blive ved med at arbejde med teknologi, da teknologi på et makro-niveau er en "branche" som vil blive fortsætte med at vokse radikalt.

  • Værdi: Jeg vil arbejde med et produkt, der skaber massiv værdi og dermed muliggør en margin, der muliggør positive afkast af en række vækstinitiativer.

  • En udfordring: Selvom det ville være rart at udføre et job, der krævede mine nuværende kompetencer og erfaring, så kender jeg mig selv godt nok til at vide, at jeg har behov for at svømme i usikkert farvand i en periode for på den måde at udvikle mig og derved komme til at mestre en ny disciplin.

Jeg føler mig overbevist om, at jeg nu har fundet dette projekt. Hvad jeg ikke vidste var, at jeg allerede var blevet introduceret til denne udfordring.

Jeg har sagt ja til at gå med ombord som medstifter og kommerciel ansvarlig hos Dreamdata.io.

Jeg er normalt ganske kritisk over for den ene gode ide og den næste startup, som vil erobre verden med nogle få millioner på lommen.

Lad mig derfor forklare, hvorfor jeg tror så meget på Dreamdata, at jeg vil bruge og satse mange af mine vågne timer på at bygge og udvikle denne virksomhed sammen med mine to medstiftere.

I efteråret 2018 fik jeg en mail fra Peter Egehoved fra Seed Capital.

Peter fortalte, at han havde mødt to dygtige iværksættere, som arbejdede på at lave et B2B attributionsprodukt. Disse to var Lars Grønnegaard og Ole Dallerup, som er henholdsvis tidligere SVP Product og Engineering hos virksomheden Trustpilot.

Læsere af denne blog vil vide, at det er et emne jeg har beskæftiget mig en del med og haft mine udfordringer med at komme til bunds i. Ja, faktisk har jeg kaldt attribution for den sværeste marketingdisciplin.

Jeg svarede derfor Peter, at det lød interessant, men jeg tvivlede på, at det var noget, de kunne løse.

Altså, jeg tænkte, hvorfor skulle lige præcis disse to kunne løse dette problem? 

Jeg har selv tænkt over det løbende og ledt efter værktøjer, der kunne hjælpe. Det samme har mange i mit marketing-netværk uden at finde stærke løsninger.

At drive vækst i en B2B-virksomhed (en virksomhed som sælger til andre virksomheder) er svært. Det kræver en kombination af relevant viden, stor sult efter at præstere, ekstrem fokus på data og ikke mindst en smule mavefornemmelse for, hvordan det hele hænger sammen.

Hvis du ikke allerede har nørdet B2B-marketing og attribution, så lad mig her ridse udfordringerne op:

Når man snakker marketing-attribution, vil man gerne med en vis sandsynlighed kunne sige, at fordi du gjorde A, B, C og D, så skete E. 

Det kan være svært i B2C, hvor du kun henvender dig til et individ. Det er endnu sværere, når du sælger til en virksomhed, altså B2B.

Salgscyklusser strækker sig ofte over mange måneder.

Der er mange mennesker, der påvirker beslutningsprocessen.

Du er nødsaget til at benytte en række forskellige medier til at drive et salg, såvel offline som online.

Nogle gange har kunden penge, og andre gange ligger budgetperioden først langt forude.

Hvad er vigtigt? Hvad driver salg? Og hvad er, i mangel af bedre ord... Spild af penge?

Da vi begyndte at overføre Airtames data til Dreamdatas databaser og algoritmer, kunne vi se en transparens og sammenhæng, som vi ikke tidligere havde set. Pludselig blev mavefornemmelser bekræftet med data. Vi kunne se, hvor der skulle bruges flere penge. Og omvendt var der også aktiviteter som skulle optimeres og skrues ned, fordi ROI ikke kunne bevises med data (av).

At arbejde datadrevet er den eneste vej frem, særligt for virksomheder der vil vækste aggressivt.

I dine kunders øjne er du kun en virksomhed

Et af de store problemer ved de værktøjer til attribution, som jeg på daværende tidspunkt havde set, var, at de var silo-fokuserede. Altså de løste problemet for marketing eller salg separate. De viste fragmenter, når du havde brug for at kigge på det hele billede.

Du er kun en virksomhed med et mål. Alle ansatte skal bidrage til samme målstreg.

Hvad driver din omsætning?

Din marketingchef siger en ting. Din salgschef siger sikkert noget andet. Din kundeservice vil nok med rette også pege på dem som årsag til den øgede omsætning. De ansatte som har bygget produktet eller servicen, bør givetvis også krediteres.

Alle har de har nok både ret og tager fejl på samme tid.

En potentiel kunde, ser kun én virksomhed, ét brand/produkt. 

En potentiel kunde skænker ikke skellet mellem dine forskellige afdelinger en tanke. Den potentielle kunde vil bare forstå, hvad dit produkt eller service kan gøre for dem.

Der er behov for et nyt teknologisk paradigme, for virksomheders kommercielle teknologi. En platform som registrerer alle digitale fodspor som en virksomhed efterlader sig på kunderejsen, når den er ved at købe et produkt eller service, fra før de har hørt om dig til de køber, og køber igen og til sidst ophører med at være kunde. Det er den eneste måde, der virkelig kan skabes et overblik over hvilken værdi hver handling har - også kaldet attribution.

Fem årsager til, at jeg tør blive medstifter af en virksomhed nu

Jeg havde ikke forventet at ende med at hoppe ombord som medstifter af en virksomhed, da denne tænkepause begyndte, men nu er jeg her.

Jeg har altid gerne ville  skabe min egen virksomhed, men jeg har indtil nu skubbet tanken foran mig. 

Det skyldes nok en kombination af mangel på risikovillighed, mangel på erfaring og den rette mængde mod/galskab, der nødvendigvis skal til for at stifte en virksomhed.

Efter mange gode samtaler med en række dygtige mennesker, som har fortalt om deres idéer og virksomheder, der allerede var etablerede, kunne jeg dog mærke at lysten til at drive mit eget voksede.

Jeg tror, at mit mod til at medstifte en virksomhed netop nu skyldes en række kontekstuelle ting, der er opstået på samme tid:

  • Produktet: Produktet som Dreamdata levere kan skabe ekstrem værdi for virksomheder, der ønsker at agere datadrevet. Derudoverhar jeg selv flere års erfaring med problemstillingen og jeg ved, hvor "det gør ondt" på de mennesker som leder og er ansvarlig for vækst.

  • Holdet: Vores samlede erfaring og kompetencer blandt os tre medstiftere er enorm stærk, hvad end det gælder at bygge digitale produkter, lede teams og skabe vækst, så er vi stærkt besatte.

  • Investering: De to ovenstående punkter gør, at det burde være muligt for os, indenfor en overskuelig periode, at tiltrække ekstern investeringskapital, der gør, at vi kan accelererer virksomheden langt hurtigere end ellers.

  • Løn: En investering vil også muliggøre, at vi tre stiftere kan få udbetalt løn, hvilket er et nødvendigt fundament for at kunne levere et stabilt og stærkt arbejde over længere tid.

  • Opbakning: Til sidst, men bestemt ikke mindst, så er opbakning fra min kæreste og nærmeste familie til at give et eventyr som dette en chance naturligvis altafgørende. Tak til jer.

Hvor denne rejse kommer til at tage mig og mine to dygtige medstiftere hen, aner vi af gode grunde ikke, men vi er topmotiverede og begejstrede for at tage hul på opgaven.

Vi ved, at vores hold er stærkt, og vi ved, at vi kan samle kommercieldata, rense det og præsentere det på meningsfulde og værdiskabende måder, der er let-forståelige for folk, der arbejder med vækst.

Hvis du er sprunget ud som iværksætter, hvad gav dig så modet?

Hvis du har haft lyst til at starte en virksomhed, men ikke har gjort det, hvad har så holdt dig tilbage?

Nå ja, og lige til sidst... Beviset på, at jeg svarede Peter Egehoved, præcis som jeg sagde:


 

Se flere blogs



Profil

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt

Steffen Hedebrandt blogger om iværksætteri – især den slags, der handler om digitale løsninger. Han ser de muligheder, andre overser, hver gang en branche vendes på hovedet af nye idéer og teknologier.

Endvidere er han stor fortaler for datadrevne beslutninger, særligt når det kommer til marketing.

Som cand.merc. og nu medstifter af Dreamdata.io har Steffen selv hånden på kogepladen hver dag og vil videreformidle disse oplevelser med at etablere en teknologivirksomhed til Børsens læsere.
Steffen er tidligere marketingdirektør hos vækstvirksomheden Airtame og nordisk direktør hos Upwork.com, verdens største platform for freelancere.


Få Steffens indlæg
som RSS-feed her