Orker du heller ikke at høre mere om Amazon

Susanne Møllegaard

Folkene nede i landsbyen hørte godt, hvad han råbte. Men de så bare på binanden og rystede på hovedet og sagde: ”Ham med hans ulv! – Nu tror han nok, at han kan narre os til at løbe op og hjælpe ham med at drive fårene til landsbyen! Lad ham bare klare sit arbejde selv!”

Og ulven sprang løs på den store flok får.

Fra Ulven kommer og andre historier – frit fortalt efter Æsops fabler af Robert Fisker.

Det er ikke sikkert at alle har læst hele Æsops fabel, men mon ikke de fleste er bekendt med pointen i historien om drengen og ulven: Trods drengens løgne kan truslen godt være reel.

I dag hedder Ulven Amazon. På tværs af brancher og landegrænser råber eksperter, organisationer, medier, konsulenter, forskere, analytikere og menigmand op om truslen, som kan udfordre forretningsgrundlaget for store og små virksomheder. Nye meldinger fra Ulven sender rask væk aktiekursen ned på de virksomheder, som er i risiko for at miste omsætning. Når støvet har lagt sig, rejser kursen sig lige så stille igen. Der sker jo ikke noget mærkbart her og nu. Den uoverskuelige katastrofe udebliver. Det ser altså ud til at være endnu et af drengens tomme opråb.

Jeg må indrømme, at jeg virkelig godt kan forstå reaktionen. Det er så trættende at høre om Amazon her og der og alle vegne, at tonedøvheden sætter ind. Men vi må også erkende, at det er farligt, for trods de tomme opråb, så er truslen reel. Det har de danske netbutikker mærket længe. Mange har svært ved at konkurrere med de priser og den bredde, som Amazon tilbyder. Det har betydet, at danske kunder – trods Amazons begrænsede fokus på Danmark – lægger flere penge hos tech-giganten end hos danske netbutikker.

Amazons puslerier

En af de mange nye brancher, som Amazon pusler med, er forsikring. Her har vi de sidste par år set en række udmeldinger om nye tiltag.

I 2016 introduceredes Amazon Protect, som er en forsikringsdækning for varer købt i Amazons butik. Køb af forsikringen sker med et enkelt klik, samtidig med at du køber dine varer. Amazon Protect er introduceret i flere lande og tilbydes i samarbejde med The Warranty Group’s London General Insurance Company.

Amazon har i Indien søgt licens til at tilbyde livsforsikring, sundhedsforsikring og generelle forsikringer.

Amazon har investeret i Acko General Insurance, som er et indisk online-forsikringsselskab grundlagt i 2016.

I 2018 indgik Amazon et samarbejde med det amerikanske forsikringsselskab, Travelers, som indebærer rabatter på både smarte sensorer købt hos Amazon og Travelers forsikringer. Et stærkt setup til at skabe varme leads.

I 2018 gik der rygter om, at Amazon var i dialog med flere større forsikringsselskaber med henblik på at etablere en prissammenligningsportal for forsikringer i England.

Amazon har ligeledes i 2018 indgået samarbejde med Berkshire Hathaway og JPMorgan Chase med henblik på at tilbyde sundhedsforsikringer i USA.

Flere og flere kunder vil købe hos Amazon

Efter min mening er Amazons ryk ind i Indien det mest interessante. Amazon kan her med sin platform gøre forsikringer let tilgængelige i et stort marked med lav forsikringsgrad. Samtidigt kan de eksperimentere, teste processer og senere skalere til andre markeder, hvor kunderne nok skal stå klar. De er nemlig i stigende grad parate til at lade tech-giganterne stå for forsikringerne. Det bekræfter CapGeminis Customer Survey fra 2018.

Trods de trættende gentagelser er det altså tid at lægge tonedøvheden på hylden. Drengens opråb er måske ikke aktuelt lige nu, men det bliver det en dag. Fremfor at afvise det som løgn, så brug det som en tidlig advarsel, så I kan møde den nye konkurrence skarpt og velforberedt.


 

Se flere blogs



Profil

Susanne Møllegaard

Susanne Møllegaard

Adm. direktør og medejer
Process Factory
Simple forretningsgange og smidig kommunikation er drømmescenarier for virksomhedsledere og iværksættere. Susanne Møllegaard ved, hvordan vi når målet – og gør kunderne glade. Hun har fingrene i den teknologiske muld, og blogger på den baggrund om, hvordan virksomheder giver kunderne en bedre oplevelse gennem digitalisering og automatisering.

Susanne Møllegaard er adm. direktør i it-konsulenthuset Process Factory, der rådgiver om og udvikler digitale løsninger til forsikringsbranchen. Fintech står højt på hendes agenda. Hun er cand. oecon. og forhenværende underdirektør og forretningsansvarlig i forsikringsbranchen.

Få Susannes indlæg
som RSS-feed her