Dengang jeg troede, bæredygtighed kunne sammenlignes med graviditet

Michael Stausholm

Alle taler om bæredygtighed. I nyhederne, aviserne og på LinkedIn, men hvad betyder bæredygtighed egentlig? Og giver det overhovedet mening at tale om at være lidt eller meget bæredygtig? For er det ikke ligesom at være gravid – enten er du det, eller også er du ikke?

Bæredygtighed er ligesom ordet disruption. Det er et buzzword. Det er hot. Det er trendy. Alle taler om det uden at vide, hvad og hvor meget det egentlig dækker over.

Jeg har arbejdet med bæredygtighed i virksomheder i mere end et årti efterhånden. Selv med min erfaring indrømmer jeg, at det kan være svært at definere og forstå bæredygtighed.

Det skyldes efter min mening, at den generelle opfattelse er fuld af misforståelser og en sammenblanding af begreber.

Engang troede jeg, det skulle være enten eller. Lidt ligesom en graviditet. Du er det, eller du er det ikke. Men jeg er blevet klogere.

Tre former for bæredygtighed

Når man taler om at være bæredygtig, kan det hjælpe lidt at dele sin virksomhed op i tre områder og se på bæredygtighed inden for hvert af disse.

Social bæredygtighed

Arbejder dine ansatte under etisk forsvarlige forhold, hvor du får dem til at vokse i stedet for at udnytte dem? Dette gælder selvfølgelig også for dine leverandører. Hvad ved du egentligt om de arbejdsforhold, de byder deres ansatte? Har du besøgt dem? Er dine ansatte glade for at gå på arbejde, og føler de sig anerkendt? Bidrager din virksomhed til lokalsamfundet og samfundet generelt?

Miljøvenlig bæredygtighed

Hvad er dine varer fremstillet af? Bliver de fremstillet uden skadelige kemikalier? Kan de genbruges eller genanvendes? Hvordan håndteres fragten? Har du oversøisk produktion med masser af udledning af CO2 til følge, når produkterne sendes afsted?

Økonomisk bæredygtighed

Skaber din virksomhed profit på lang sigt? Profitten kan geninvesteres i videreudvikling af virksomheden og sikre fortsat vækst og eksistens. Profit OG planet udelukker nemlig ikke hinanden – tværtimod.

Grøn ELLER profitabel?

Som regel taler bæredygtige virksomheder om deres miljøvenlige produkter og produktion. Jeg har desværre set mange grønne startup-virksomheder med store, bæredygtige ambitioner, der har haft for lidt fokus på økonomisk bæredygtighed. Det er uheldigt, for det betyder, virksomheden lukker, før den overhovedet når at tjene penge.

Modsat betyder for megen fokus på profit uden omtanke på miljøet med forurenede produkter af dårlig kvalitet, at miljøet og forbrugerens helbred tilsidesættes. Og det går også ud over virksomheden. Jeg tror på, at forbrugerne altid vil vælge det mest bæredygtige produkt, hvis det kan fås og til den rette pris.

Selvom der stadig er mange dårlige, men profitable produkter tilgængelige, er der kommet mange flere bevidste forbrugere, der ved, hvad de vil have og ikke have. Jeg er overbevist om, at de virksomheder, der ikke skænker bæredygtighed en tanke, slet ikke eksisterer om 5-10 år.

I debatten er det i øvrigt også vigtigt at huske de virksomheder, der slår sig op på at være miljøvenlige og profitable, men som har glemt den sociale bæredygtighed. For hvem vil købe en økologisk t-shirt, der er fremstillet under horrible forhold i en sweatshop? 

Valget må ikke stå mellem grøn eller profitabel. Det skal kunne lade sig gøre at være begge dele. Måske ikke fra dag ét, men på sigt.

Mangler stolen et ben?

Skal din virksomhed være bæredygtig, skal du omkring alle tre områder. Det er en trebenet stol, og mangler et af benene, vælter stolen – og derved dit firma på lang sigt.

Det er dog vigtigt at huske, at bæredygtighed ikke er sort-hvid og verden ikke er ideel. Bæredygtige produkter genererer ikke nødvendigvis profit, og derfor giver det god mening at tale om grader af bæredygtighed. Husk, at en stol med tre ulige ben stadig kan stå, selvom den måske ikke er så smuk.

Min pointe er, at vælger man at være bæredygtig på alle tre parametre, så koster det tid, penge og ressourcer. Rom blev ikke bygget på en dag, så tag ét skridt ad gangen.

Så længe du er bevidst om, hvad det betyder at være bæredygtig, og hvorfor det er vigtigt, kan du starte med at sætte nogle standarder inden for hvert af de tre områder. Husk så ikke mindst at kommunikere de nye små, men bæredygtige skridt internt og eksternt – de fleste forstår jo godt, at det er en proces og bifalder initiativerne.

Gå væk fra det sort-hvide 

Nå, er det at være bæredygtig så lige så sort-hvidt som at være gravid? Enten er du det, eller også er du det ikke? Enten tænker din virksomhed bæredygtigt, eller også gør den ikke?

Nej, jeg er som sagt blevet klogere, særligt efter at have startet Sprout op for fire år siden. Som med en graviditet tager det tid, før du ser resultatet, og når det så sker, fortsætter rejsen med nye udfordringer.

Det er en kontinuerlig proces, så sæt i gang med små tiltag, og gør det nu.


 

Se flere blogs



Profil

Michael Stausholm

Michael Stausholm

Stifter, Sprout
Michael Stausholm er stifter af Sprout, en grøn virksomhed bag verdens første blyant, som kan plantes og spire. Sprout sælger i dag 450.000 blyanter om måneden til 60 lande. Michael Stausholm har arbejdet sammen med bl.a. Nike og Walmart om omstilling til mere bæredygtig tøjproduktion. Han er udlært inden for shipping hos A.P. Møller/Mærsk.

Michael Stausholm blogger om bæredygtighed, iværksætteri og karriere.

Få Michaels indlæg
som RSS-feed her