Kære direktør, sælg ud af din forretning, før Amazon gør det

Susanne Møllegaard

Man kan formentligt genkende en ægte digital forsikringsnørd på de julelys, som tændes i øjnene ved opdagelsen af insurtech-initiativer, der åbner op for nye forretningsmuligheder for branchen. Jeg kunne i hvert fald tydeligt mærke julelysenes behagelige varme på kinderne her en bidende kold vinterdag i marts, da jeg blev opmærksom på Qover, en belgisk insurtech-startup, som bestemt er værd at kigge nærmere på.

Insurance as a service

Et begreb, som er på vej til at blive et af branchens buzzwords, og derfor bliver misbrugt lige så ofte, som det bliver brugt. Men Qover er faktisk i gang med at skabe en ægte insurance as a service løsning med åbne API'er, så forsikring kan plugges ind i enhver digital salgskanal, hvad enten den tilhører en autoforhandler, internetbutik, aktivitetsudbyder eller en forsikringsagent.

Qover har udviklet en løsning og en proces til at tage sig af alt det forsikringstekniske og har indgået aftale med Lloyds om at være risikobærer. Det betyder, at distributøren, hvilket vil sige indehaveren af den digitale salgskanal, kan tilbyde forsikring som et add-on til egen produktportefølje uden at skulle investere i forsikringskompetencer internt. Og det er der efter min mening en fremtid i, som kan være med til at gøre forsikringsmarkedet meget større, end det er i dag. Forsikring i sig selv er nemlig uinteressant for de fleste, men forsikring i sammenhæng med livsstilsaktiviteter og køb er superrelevant.

Ikke bare gamle kendinge

Qover er i gang med at udvikle produkter, som kan tilbydes som white label plugins, og deres ambition er at tilbyde unikke, innovative produkter, som går videre end de produkter, de fleste af os er bekendte med i dag. Og det er deres første produkt, GAP (Guaranteed Auto Protection) insurance et godt eksempel på.

GAP Insurance dækker værditabet for biler, der bliver totalskadet. Altså, har du købt en bil til 300.000 kr, som bliver totalskadet efter fire år, er du måske kun berettiget til 200.000 kr. i erstatning fra kaskoforsikringen, fordi bilen qva sin alder har mistet værdi. Med GAP Insurance kan du tegne en dækning, så du bliver kompenseret for dette værditab. Smart, ikke?

GAP insurance er ikke Qovers opfindelse, men det er et godt eksempel på, at der er mange vækstmuligheder for forsikringsmarkedet, hvis man bevæger sig ud over den traditionelle produktportefølje indenfor branchen. Specialiserede produkter som dette passer oven i købet rigtigt godt ind i en insurance as a service model.

Din forretning as a service

Danske forsikringsselskaber er dygtige til at drive forsikringsforretning. De har kapital, know-how og systemer, men kan være begrænset af vanetænkning og – ikke mindst – hensynet til den eksisterende forretning. Det kan hindre eller i hvert fald forsinke nyudviklingen af produkter og distributionsløsninger.

Insurtech-iværksættere står med den modsatte problemstilling. Ofte undervurderer de kompleksiteten i forsikring og har svært ved at skaffe kapital. Til gengæld drives mange af dem af at gøre brugeroplevelsen mere fleksibel og valgmulighederne større.

Jeg tænker derfor, at det kunne være interessant, hvis et dansk forsikringsselskab stillede sin forsikringsinfrastruktur med alt, hvad det indebærer, til rådighed for iværksættere as a service. Det vil være en ny mulighed for at kapitalisere på den kompetence, det jo er,  at drive en succesfuld forsikringsforretning, som samtidig kan komme kunderne til gode i form af større kreativitet i slutbrugerløsningerne.

Amazon har skabt en blomstrende forretning ved at tilbyde andre adgang til deres infrastruktur. Om lidt bliver forsikring måske en del af deres tilbud.

Hvad nu hvis et dansk forsikringsselskab kom dem i forkøbet? Og hvad nu hvis en sådan strategi oven i købet kunne skabe danske løsninger med internationalt potentiale, så vi ikke bare afventende overlader scenen til udenlandske initiativer.

Profil

Susanne Møllegaard

Susanne Møllegaard

Adm. direktør og medejer
Process Factory
Simple forretningsgange og smidig kommunikation er drømmescenarier for virksomhedsledere og iværksættere. Susanne Møllegaard ved, hvordan vi når målet – og gør kunderne glade. Hun har fingrene i den teknologiske muld, og blogger på den baggrund om, hvordan virksomheder giver kunderne en bedre oplevelse gennem digitalisering og automatisering.

Susanne Møllegaard er adm. direktør i it-konsulenthuset Process Factory, der rådgiver om og udvikler digitale løsninger til forsikringsbranchen. Fintech står højt på hendes agenda. Hun er cand. oecon. og forhenværende underdirektør og forretningsansvarlig i forsikringsbranchen.

Få Susannes indlæg
som RSS-feed her