Det handler slet ikke om at være Tryg

Alexandra Krautwald

Hvad helvede sker der for de sektorer, der engang stod for noget sobert, for kompetence og for kvalitet, som vi alle sammen kunne være stolte af?

Næppe er jeg færdig med at rase over rigelige mængder af mangel på anstændighed, god etik, dannelse og ordentlig opførsel, som vi oplevede fra finaniselle institutioner, fra sundhedsvæsenet, fra havesyge topledere og fra embedsmænd og politikere i 2017, før kalenderen for 2018 vender et af sine første blade i året og viser endnu en virksomhed, der i sin markedsføring af sig selv investerer millionbeløb på at gøre sig til og se lækker ud, for så at ødelægge det for sig selv og ikke mindst for dem, de lever godt af.

Jeg lever et liv i flow og lethed, siger de. Netbank, betalingsservice og selvbetjeningskrav er indrettet, så jeg kan få det optimale ud af mine vågne timer. Aflastning for kunderne. Automatikker, der befrier mig for bøvl og unødvendig irritation.

Skråt op.

Med småt står der altid, at jeg selv er ansvarlig for det hele alligevel. Derfor bruges meget af den tid, der er blevet mig frigjort, på at tjekke op.

Tak for ingenting.

Forleden løb jeg så lige mine betalinger på Netbank igennem. Da der endelig var adgang til siden, vel at mærke.

Hov!

Fra Tryg havde man trukket 6811 kr. for min sundhedsforsikring. Den har alle andre år kostet i størrelsesordenen 4000 kr. Med de små opjusteringer og stigninger vi jo alle sammen oplever jævnligt, men ikke gider reagere på.

Det ved de godt.

Men en stigning på knap 60 pct. fra det ene år til det andet? Jeg besluttede mig for at kontakte selskabet.

Mia var venlig. De har ingen efternavne mere, har I lagt mærke til det? Hos YouSee taler man med Rasmus, og hos SKAT får man fat i Kurt. Spørger man dem hvorfor, de er gået væk fra at oplyse deres efternavn, så tøver de længe og ender med at sige noget i retning af, at det har et eller andet med god signalværdi, personlighed og nærvær at gøre.

Selvfølgelig ikke.

Det bunder derimod i en udtænkt strategi, der handler om, hvordan man bedst kommer uden om ansvar. For når klosettet brænder, og de har en vred kunde eller en oprørt borger i røret, så kan det være svært at finde frem til Rasmus og Kurt. Dem er der nemlig mange af i organisationen.

Smart.

I stedet for Rasmus eller Kurt diskes der op med en ny, venligsindet Ja-hat, der tilbyder sin hjælp, og så kan du starte forfra med dit ærinde, indtil du bliver tilpas tappet, udmattet og passiveret. For derefter at give op. 

Nå, men Mia kunne godt se, at en så stor stigning måtte være en fejl. Jeg blev sat på hold, for hun måtte rådgive sig med en chef, der kunne hjælpe med at svare på mit meget svære spørgsmål.

”Det sker hvert 10. år”, kom hun tilbage og sagde. ”Det er fordi, du er blevet ældre og nok får mere brug for din forsikring i fremtiden. Vi kan ikke hjælpe dig yderligere med prisen. Den er, som den er nu”.

Det kunne jeg ikke forstå. Jeg er ikke blevet 60 pct. ældre siden sidste år. Og jeg er heller ikke blevet informeret om, at en sådan stigning var i vente. Men Mia kunne fortælle mig, at beskeden lå i min e-boks og på min personlige side i selskabet.

”Nej,” meddelte jeg. Vi tjekkede det sammen i telefonen. Jeg havde ret.

Jeg bad om at tale med en person, der så kunne give mig en forklaring på min dyre, overraskende og helt uforståelige oplevelse på denne dag i januar.

Så fik jeg to nye fornavne på to kvindelige chefer med løfte om, at en af dem snart ville ringe mig op.

Det blev så Jesper, der ringede. Skal vi ikke bare sige, at Mette og Malene havde for travlt?

Fair enough. Chef eller ej. Ingen synderlig forskel i beføjelser alligevel.

Hvad fik jeg så ud af den samtale?

Jo, jeg ved nu, at Jesper også er en slags chef, som han formulerede det. Og at han er en sød fyr, der gør sit bedste, selvom han var afvisende til at starte med. Jeg er blevet oplyst om, at selskabets aktuarer foretager beregninger og statistikker på aldersgrupper, og at de er kommet frem til, at når man fylder mit år, så kan Tryg ikke længere drive en god forretning med mindre prisen på en forsikring som min stiger med 60 pct.

Jeg har også fået bekræftet, at visse folk ved musikken måske nok får bedre rabatter, nedslag og priser end andre gør – når altså først Jesper har været en tur helt oppe i hierarkiet for at få grønt lys.; at små trusler desværre stadig virker, og at man let opfordres til at finde et andet selskab, hvis man som jeg udtrykker, at man ikke er tilfreds.

Forkasteligt.

Gamle røvhul. Slip slanterne eller ud af klappen. Fat det. Ingen risiko ved at sætte prisen op. Vi vil gerne af med dig nu.

Har du gennemskuet slutningen på historien? På falderebet blev jeg jo så alligevel tilbudt en prisreduktion, som jeg tog imod.

Så skrøbelig og urentabel var jeg pludselig alligevel ikke blevet!

Jeg var nok ikke skredet som kunde uden rabatten. Lad os bare kalde prisreduktionen dét. Jeg sætter en vis ære i at være loyal. Men jeg er også ulideligt gammel(dags).

Jeg har pengene. Skidt med mig i denne sammenhæng. Jeg græmmes mere på vegne af historien og virkeligheden og alle kunderne - for hulen da!

Og hvad med Trygs forretning og den etik, der burde ligge bag al virksomhedsdrift? Hvordan skal det gå firmaets image, når jeg siger det her videre til de mange unge, der bliver ældre lige om lidt, og som måske ikke er så kortsigtede, som selskabet fejlagtigt kunne ønske sig? Jeg frygter for tilliden, der styrtdykker. Vil deres indledende mangel på information og god kommunikation føre noget uforberedt med sig i fremtiden? Hvor langt rækker alt for arrogante forretningsprincipper?

Er der nogle, der lytter?

Hallo, konkurrenter i branchen. Her er muligheden, gutter og gutinder. Hvis I nu lige løfter blikket fra regnearket et øjeblik, så vil I kunne se et massivt behov herude.

Vi vil gerne være trygge.

Og vi tror, at der er fin forretning i transparens, ærlighed og god kommunikation. 


 

Se flere blogs



Profil

Alexandra Krautwald

Alexandra Krautwald

Adm. direktør
Composing A/S
Alexandra Krautwald blogger om de konsekvenser, erhvervslivets udvikling har for ledere. Hvis du sidder i chefstolen, er det her, du skal følge med for at holde fingeren på pulsen.

Som rådgiver for top- og mellemledere og forfatter af tre bøger om ledelse har Alexandra Krautwald de bedste forudsætninger for at give brugbare indspark til debatten om, hvad der skal til for at lede med succes.

Få Alexandras indlæg
som RSS-feed her