Mads Skjerns succes var baseret på kundedata (hvorfor bruger du ikke data?)

authorimage
BLOGS
Af: Eric Ziengs
25. jan 2016

Når jeg er ude og holde foredrag om datadrevet Content Marketing, plejer jeg at nævne Mads Skjern. Husker du Mads Skjern - den gode købmand fra Matador, der ejede manufakturhandlen “Tøjhuset”?

Du tænker måske, hvad det egentlig har med Content Marketing at gøre? Men Mads gjorde faktisk alt det, man bør gøre, hvis man vil have succes med datadrevet Content Marketing. Dererfor er han det perfekte eksempel på den datadrevne marketer.

Mads kendte sine kunder

Først og fremmest interesserede Mads sig for sine kunder. Han huskede deres navne, huskede hvad de sidst havde købt og gjorde sig umage for at give dem god service. Han opførte sig ordentligt over for dem. Og vigtigst af alt: Han lyttede til dem og justerede, så han kunne hjælpe dem endnu bedre. Han var sit eget CRM-system! Han havde kunden i centrum.

Hr. Schwann, hans konkurrent og førstemanden i Damernes Magasin, gjorde derimod det modsatte. Han var snobbet, talte kun med de kunder, der havde penge og indflydelse, og så ned på alle andre kunder. Han var ligeglad med kundernes behov. Han tænkte alt for meget på andres opfattelse af ham selv.

(Du kan se hele serien gratis online på DR Bonanza). Foto: Ukendt.

Alle, der driver (content) marketing med fokus på dem selv fremfor kunden, er ligesom Hr. Schwann! Og vi ved jo, hvordan det gik med Damernes Magasin (det blev opkøbt af Mads Skjern)!

Hvordan kan du gøre det samme som Mads - bare digitalt?

Brug dine data til at hjælpe dine kunder og give dem, hvad de vil have. Jeg er sikker på Mads Skjern vil være misundelig på alle de værktøjer, vi har i dag. Derunder er CRM-systemet, som er et absolut must i dag! Brug det!

Hold øje med Google Analytics

Hvad søger folk fx på inde på din hjemmeside? Det kan du tracke i Google Analytics, og det kan give masser af ideer til nyt indhold og viden om, hvad der mangler på hjemmesiden, samt hvad folk ikke kan finde.

Hvilke trafikkilder kommer de fra? Hvis de kommer fra dit nyhedsbrev, skal de se noget andet, end hvis de har googlet sig frem til din side.

Lav din hjemmeside om afhængigt af trafikkilde

Kommer dine besøgende fra nyhedsbrevet? Så kender de dig allerede - så kan du godt være lidt mere agressiv fx med tilbud på hjemmesiden, hvorimod du skal tage det mere roligt, hvis de kommer fra Google, og det er første gang, de besøger din hjemmeside. Det ved du allerede nu. Så du har ingen undskyldning!

Spørg hos kundeservice

Se på hvilke spørgsmål, I får hos kundeservice om de forskellige produkter. Hvordan kan I besvare dem på siden, så kunden ikke behøver kontakte jer først? Det er nemmere for kunderne og billigere for jer.

Annoncér til veldefinerede målgrupper i Facebook og Adwords

Har du et nyhedsbrev? Upload listen som målgruppe til Facebook og Adwords. Brug brug Facebook Insights til at se, hvad kunderne ellers interesserer sig for. Og lav custom audiences på baggrund af besøg på din hjemmeside. Det er smartere at annoncere med en konkret rabat til kunder, der har lagt et produkt i kurven uden at købe end til alle der besøger dit site.

Gør det nemt for kunden at kontakte dig

Giv kunderne mulighed for at chatte ved at have chatsupport, hav en brevkasse, hvor kunderne kan sende spørgsmål ind, og lad dine kunder besvare dine nyhedsbreve. Sender du nyhedsbreve eller mails fra en do-not-reply e-mail? Stop det med det samme! Vis nu, at du gerne vil i kontakt med kunderne! Du vil gerne hjælpe dem!

Skab mersalg

Gør som Amazon, der er verdensmestre i at vise relaterede produkter, eller produkter som andre købte sammen med det produkt, du kigger på.

Det var noget af det, Mads Skjern også var god til. At tilbyde relevante ting til kunderne ud fra det han vidste om dem eller den adfærd de udviste i butikken.

(Du kan se hele serien gratis online på DR Bonanza) Foto: Ukendt.

Tænk over din pop-up

Har du en pop-up, der dukker op, lige så snart man kommer ind på din hjemmeside? Det er altså pænt aggressivt. Ro på, makker.

Tror du, Mads Skjern råbte op om tilbud, hver gang en kunde trådte ind i butikken? Næppe. Han gav kunden tid og så kunden an først. Så sæt 15-30 sekunders delay på din pop-up. Kloge konverterings-folk vil måske kunne vise, at konverteringen er større uden udsættelse. Men hvordan ser det ud med salget over hele kundens livstid?

Hvis vi presser et nyhedsbrev ned i halsen på brugerne, og de melder fra igen to uger senere, er vi lige vidt - eller faktisk har vi skuffet brugeren. Derudover bryder kunder sig ikke om desperate sælgere! Gør du?

Derudover arbejd struktureret med al den feedback du får, så du løbende kan optimere processer og skabe ekstra værdi for kunderne.

Glem ikke hvor du kommer fra

Men på et tidspunkt glemte Mads også at lytte til kunderne, og han blev en gammel, snobbet mand. Virksomheden blev for styret og tabte sin menneskelighed. Der gik Goldman Sachs i den! Bliv ved at lytte til, hvad kunderne siger og hjælp dem.

Jeg var så heldig af have besøg af to dygtige unge iværksættere, der i afsnit 60 af min podcast Help Marketing fortæller, hvordan du kan bruge de bedste kneb fra butikssalg i din digitale markedsføring. Lyt med :)

Hvad med dig?

Hvordan bruger du data? Eller bruger du overhovedet de data, du har til rådighed? Lad os diskutere i kommentarerne!

 
Profil
Eric Ziengs authorimage Eric driver content marketing-bureauet Nochmal.

Eric rådgiver virksomheder om content marketing og lead generering med henblik på salg baseret på langvarrige relationer. Han holder desuden foredrag om content marketing og virksomheders brug af sociale medier. Eric har i syv år rådgivet internationale og danske virksomheder om kommunikation og markedsføring.

Her på bloggen skriver Eric om content marketing med fokus på cases, gode råd og de nyeste trends. Nøgleord er strategi, blogs, nyhedsbreve, relationsopbygning, salgstragt, CRM, webinarer, e-bøger, lead generering, medarbejdere som ambassadører og B2B.

Vær med i diskussionen på Twitter herunder eller tag fat i Eric direkte på LinkedIn.

Twitter

Tidligere bloggere på borsen.dk