SENESTE NYT KURSER Bliv kunde

Der er 5 mio. anmeldere derude – kan din virksomhed håndtere dem?

authorimage
BLOGS
Af: Jesper Boelskifte
18. Jan 2016

For en restaurant har gode anmeldelser i de store landsdækkende aviser og magasiner ofte været forskellen mellem liv og død. En dårlig anmeldelse har lukket ellers veldrevne restauranter, mens flotte anmeldelser har skabt gastronomiske stjerner over night.

Sådan er det for så vidt stadig, men billedet er meget mere mudret i dag end for bare få år siden. Og det gælder ikke kun for restauranter men for firmaer og forretninger i stort set alle brancher.

De sociale medier har totalt ændret billedet og i princippet skabt 5 millioner produkt-, service- og madanmeldere i Danmark. En negativ anmeldelse på eksempelvis Facebook, Instagram eller en blog kan fuldstændig ændre opfattelsen af en virksomhed fra den en dag til den anden. 

Opdateringer spredes som ringe i vandet, og journalisterne opsnapper ikke sjældent historierne, hvis der er den mindste smule kød på.

Men hvad kan man som virksomhed gøre ved det?

En mindre god anmeldelse eller vurdering af service eller produkt er svært helt at undgå, og få virksomheder slipper for skrammer i ny og næ. Det kræver blot en enkelt uhøflig tjener eller ekspedient, der ødelægger oplevelsen for en kunde, for at kunden fortæller om sine dårlige erfaringer på Facebook. Eksemplerne er talrige, og det kræver tid og ressourcer for din virksomhed og brand at kæmpe sig tilbage igen.  

Kan dine medarbejdere tage det ekstra skridt for kunden? 
Som virksomhed kan man selv gøre en del for at undgå og imødekomme dårlige vurderinger. Og det er egentlig ganske simpelt. På papiret i hvert fald.

Vær god ved dine kunder og behandl dem med respekt og omtanke. Det kan ofte være de små ting, der gør forskellen mellem at være en helt eller skurk på de sociale medier. Så sørg for, at dine kundevendte medarbejdere hele tiden er klar til at strække sig en smule ekstra, således at kunden får en god oplevelse. Det behøver ikke være meget andet end forståelse for kundens situation og en smule fleksibilitet fra din virksomheds side. Det er nemlig langt mere troværdigt, og kan være meget mere værd end dyre annoncekroner, hvis din virksomhed, produkter og service bliver anbefalet af nuværende og tidligere kunder.

Ofte er det nemlig procedurer i virksomheden, der står i vejen for at vise kunden den fleksibilitet, som man måske egentlig ønsker. Og dermed den gode service, som kan vise sig at være så meget værd.

Hos Copenhagen Concepts er vi dybt afhængige af tilfredse og glade kunder, som har gode oplevelser og anbefaler os til andre. Uden dem ingen forretning. Så simpelt er det egentlig.

Derfor forsøger vi altid at strække os så langt som muligt for vores kunder, og kommer en procedure i vejen for rimelige krav, ser vi på, om vi kan forbedre den. 

Er jeres procedurer mere værd end tilfredse kunder?

Profil
Jesper Boelskifte authorimage Jesper Boelskifte blogger drift og ledelse i restaurationsbranchen. Han trækker på sin solide erfaring med at skabe helstøbte restaurantkoncepter, når han giver gode råd til servicevirksomheder og iværksættere om, hvordan man evner at forstå sine kunder og holde sig på forkant med udviklingen.

Som direktør og stifter af Copenhagen Concepts (gruppen bag MASH, Umami og Le Sommelier) har Jesper Boelskifte mere end 25 års erfaring fra restaurationsbranchen. Han har med stor succes overført MASH-konceptet til bl.a. det engelske marked.
Tidligere bloggere på borsen.dk