Lyt til Milton – det betaler sig ikke altid at få ret

authorimage
BLOGS
Af: Jan Al-Erhayem
29. maj 2015

Jeg bliver som advokat ofte spurgt, hvad den bedste strategi er for at vinde en given sag. Mit råd ender ganske ofte med at være, at den bedste strategi simpelthen er at få sagen løst udenom domstolene og komme videre. 

For som advokat er man ikke blot klientens juridiske kompas. Man fungerer i realiteten som klientens personlige rådgiver – også i andre forhold end de juridiske. Og der kan findes mange eksempler på sager, hvor en virksomhed måske har fået ret rent juridisk, men omkostningerne – såvel de økonomiske som menneskelige – har været så omfattende, at virksomheden efterfølgende føler det som lidt af et nederlag.  

Der er mange eksempler, hvor virksomheder kunne have overvejet en strategi, der ikke indebar en retssag. De fleste husker nok sagen med Jensen’s Bøfhus, der sidste år vandt en sag i Højesteret, omkring retten til at bruge navnet "Jensens" til virksomhedens restauranter. Dommen kom efter at Jensen’s Bøfhus lagde sag an mod ejeren af "Jensens Fiskerestaurant" i Sæby.  

Jensen’s Bøfhus fik ret. Og lad mig sige med det samme: det kan der være mange (gode) juridiske grunde for. Men min pointe er, om sagen gavnede virksomheden på den lange bane? For spørgsmålet var om virksomheden ift medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere havde været stillet bedre ved at løse sagen udenom domstolene. Afgørelsen fik i hvert fald sindene i kog på Trustpilot, Facebook mv. Og der var formentligt også en hel del omkostninger ved at køre sagen helt til Højesteret.

Et andet, og samtidig højaktuelt eksempel, er sagen med det irske flyselskab Ryanair og kampen om den danske arbejdsret. Her kan man også stille sig selv spørgsmålet, om det virkelig er alle omkostningerne værd at trække sagen hele vejen til EU-domstolen. 

Økonomen Milton Friedman er ofte – i tide og utide – citeret for sætningen "The business of business is business”. Jeg tænker ofte på sætningen og tager den som udtryk for, at virksomheder først og fremmest skal bruge deres tid på at udvikle deres forretning – ikke på at føre retssager.

Profil
Jan Al-Erhayem authorimage Jan Al-Erhayem blogger om, hvordan man håndterer og løser komplekse konflikter om f.eks. acceptable løsninger i forbindelse med samarbejder eller virksomhedsoverdragelse.

Som ekspert i at løse komplekse konflikter for virksomheder har Jan Al-Erhayem bl.a. arbejdet 13 år som chefjurist m.m. hos A.P. Møller-Mærsk, inden han endte hos Mazanti-Andersen Korsø Jensen, hvor han i dag er advokat og partner.

Jan er en hyppigt anvendt foredragsholder særligt om konfliktløsning, dealmaking og håndtering af psykopater.

Få Jans indlæg
som RSS-feed her




Tidligere bloggere på borsen.dk