Hvordan bliver man en synlig leder uden at gå kompromis med sig selv?

authorimage
BLOGS
Af: Mikkel Grene
22. dec 2014



Forleden kom en medarbejder ind på mit kontor med et konkret forslag til, hvordan han syntes, at jeg kunne blive mere synlig som leder. Søstrene Grene har sit hovedsæde i en smuk gammel bygning, og jeg har et kontor med et stort vindue med en fantastisk udsigt over Aarhus Bugten. Derfor havde jeg vendt mit skrivebord, så jeg kunne nyde den flotte udsigt. Men som medarbejderen påpegede, vendte jeg ryggen mod mine ansatte, som konstant passerer forbi glasdøren ind til kontoret.

Min første tanke var, at det med at vende skrivebordet 180 grader ville være tom symbolik eller Feng Shui-inspireret navlepilleri. Alligevel besluttede jeg at gøre forsøget. Lidt overraskende havde det faktisk en stor effekt. I løbet af dagen kom mange ansatte ind til mig med positive tilkendegivelser over for denne simple, men åbenbart effektive ændring af min måde at sidde på.

Alt hvad man gør som leder har selvfølgelig en eller anden symbolværdi, og det kan nogle gange være svært at finde ud af, hvad der har betydning. Jeg tror, at mange ledere, ligesom jeg selv, nogle gange kan finde dét med synligheden lidt anstrengende i nogle situationer, især når man bare gerne vil fordybe sig i sit arbejde. Som dansker ligger selviscenesættelsen os fjernt, og det er selvom vi godt ved, at det følger med jobbet som topleder.

Det er nok de færreste, der føler sig helt tilpas, når de ser deres ansigt blæst op på et helsides foto i avisen. Men ikke desto mindre, er det som regel prisen for at komme igennem med et vigtigt budskab, som kan skabe opmærksomhed omkring virksomheden, åbne nye døre, knytte værdifulde kontakter osv. Det kan også sommetider være hårdt og drænende at ”være på”.

Men alle kan nok blive enige om, at en god leder er en synlig leder: medarbejderne har brug for at vide, hvor de har deres leder, hvad lederen vil med virksomheden, hvad lederen vil med medarbejderne, hvad målsætningen er og hvem lederen egentlig er som menneske.

Hvad gør du for at blive en synlig leder? 

Profil
Mikkel Grene authorimage Adm. direktør hos Søstrene Grene

Mikkel har stærke holdninger til bl.a. detailhandel og værdibaseret ledelse. Han vil bl.a. blogge om forretningsudvikling, iværksætteri, branding, marketing og ledelse.

Mikkel er søn af Inger Grene, som stiftede Søstrene Grene med søsteren Ruth i 1973. Mikkel har arbejdet i Søstrene Grene siden 1995, bl.a. som marketing- og salgsmanager og som adm. direktør siden januar 2012.
Tidligere bloggere på borsen.dk