Online julekalender bagmænd, tag jer sammen

authorimage
BLOGS
Af: Eric Ziengs
04. dec 2014

Det er online julekalendertid. Det er hyggeligt, og det hører julen til. Forvent dagligt Facebook-overload af julekonkurrencer. Forvent nyhedsmails med overtalende Call to Actions. Forvent henvisninger til online julekalendere i print aviserne, på Instagram og Pinterest.

Men – og nu kigger jeg især på dig med en julekalender, som bare pusher produkter i hovedet på os andre – hæv lige niveauet! Forsøg at overholde dette:

”Skab værdi for dine brugere og kunder med din julekalender – ud over at kunne vinde produkter”

Hvad er værdi?

Værdi er forskelligt for os alle. Derfor er det en fordel at have digitale relationer til deltagerne i din julekalender. På den måde du lærer deres behov og hvad værdi er for dem. Relationer bygger igen på data. Et eksempel: Når du møder nye mennesker, spørger du ofte: ”Hej, hvad laver du?” Du spørger for at få data om vedkommende for så at kunne tilrette samtalen til fælles interesser. Det samme gør du med julekalenderen – bare digitalt. Det handler om datadrevet marketing, hvis man skal bruge et buzzord.

Bind det kommercielle og værdien sammen

I Bolius – Boligejernes Videncenter kører vi en julekalender, som jeg mener opfylder vores mål om at øge boligejernes livskvalitet. Samtidig med kommercialiserer vi – men værdifuldt indhold kommer før de kommercielle interesser. I Bolius pusher vi ikke egne produkter, fordi vi er en non-profit-virksomhed. Men vi giver plads til vores sponsorer. Vi skal dog alligevel konvertere brugere til vores kommunikationskanaler, så vi i fremtiden også kan påvirke boligejerne til fx at undgå skimmelsvamp, påvirke dem til at få mest muligt ud af deres lån og påvirke dem til at undgå nabofejder.

I Bolius’ Julekalender lokker vi med sponsorerede præmier, som fx et Sony TV. Det trækker brugerene til. Når du så deltager, forsøger vi at skabe værdi for dig. I hvert spørgsmål, som du skal besvare, har vi indbygget viden, som skal få dig til at tænke over, hvordan du kan øge din livskvalitet som boligejer. Uden at røbe noget kunne det være spørgsmål om, hvorvidt rotter kan kravle op ad toilettet. Det kunne være om den bedste måde at undgå træk eller om farer ved stearinlys.

Når du har svaret på dagens spørgsmål, får du det rigtige svar, og du kan tilmelde dig et nyhedsbrev om emnet (sådan samler vi data om brugerne). Og du kan tilmelde dig sponsorens nyhedsbrev (det kommercielle). Derefter skriver du nogle demografiske data. Det inkluderer postnummer, så vi kan sende ekstraordinære nyhedsmails i tilfælde af fx regionale storme i Danmark. Vi vil ikke sende et nyhedsbrev til alle vores modtagere i Danmark, hvis det kun er stormvejr i Nordjylland. Hver morgen får du en reminder-mail, hvor vi også skriver lidt om Bolius, så vi kan forklare, hvem vi er. I en relation kender begge parter hinanden. Og tilsvarende gør vi på Facebook.

Nu siger jeg ikke, at gør Bolius det perfekt. Men indstillingen er vigtigst. Vi lærer af feedback og bliver bedre næste år. På den lange bane får vi meget større succes med vores mål om øget livkvalitet end hvis vi bare pushede produkter.

Prøv det - også efter 24. dec

Jeg samler alle gode eksempler, jeg finder, på min blog hos Nochmal. Der er god inspiration at hente. Tjek det ud og send mig links på andre gode julekalendere, som jeg kan tilføje.

Nu handler det om julekalendere i denne blogpost. Men skab også værdi i alt andet content marketing arbejde resten af året. Så opnår både du og dine relationer succes.

Prøv selv Bolius’ julekalender eller bliv inspireret af andre content marketing julekalendere.

Profil
Eric Ziengs authorimage Eric driver content marketing-bureauet Nochmal.

Eric rådgiver virksomheder om content marketing og lead generering med henblik på salg baseret på langvarrige relationer. Han holder desuden foredrag om content marketing og virksomheders brug af sociale medier. Eric har i syv år rådgivet internationale og danske virksomheder om kommunikation og markedsføring.

Her på bloggen skriver Eric om content marketing med fokus på cases, gode råd og de nyeste trends. Nøgleord er strategi, blogs, nyhedsbreve, relationsopbygning, salgstragt, CRM, webinarer, e-bøger, lead generering, medarbejdere som ambassadører og B2B.

Vær med i diskussionen på Twitter herunder eller tag fat i Eric direkte på LinkedIn.

Twitter

Tidligere bloggere på borsen.dk