Succes opnås ved at hjælpe andre - er du hjælpsom nok?

authorimage
BLOGS
Af: Eric Ziengs
16. okt 2014

At hjælpe andre uden at ville have noget til gengæld er det bedste, du kan gøre forretningsmæssigt. Du skaber relationer, der på sigt vil give business succes. Det kræver ikke store investeringer. Ofte er det skalerbart. Det handler om det konstruktive, hjælpsomme mindset. Jeg er faktisk så optaget af emnet, at jeg har lanceret en podcast, der hedder Help Marketing.

For at vise, hvor nemt det er, har jeg brainstormet 30 min og er nået frem til helt konkrete og nemt implementerbare tiltag for to vilkårlige brancher. Mellem linjerne: Hvis jeg kan gøre det for brancher, jeg ikke arbejder i, så kan du endnu nemmere gøre det i din branche!

 

Cykelhandleren

Jeg har cyklet rundt i mere end 30 år og har fået fikset min cykel mere end 50 steder. Hvorfor er jeg ikke loyal og tager samme sted hen hver gang (ud over jeg flytter)? Disse tiltag ville holde fast i mig:

  • Gratis luft lige ved værkstedet: Kunderne kommer til dig, når de har et problem med deres cykel! Det er den perfekte association.

  • Hold åbent, når kunderne har brug for det. Jeg og mange vidensmedarbejdere arbejder typisk fra 9-17. Derfor er 10-17.30 nok det dummeste tidspunkt at have åbent på. Åbn kl. 7 og luk kl. 19. Så hold en pause mellem 12 og 15. Med lidt research finder du de helt rigtige tidspunkter for dine kunder.

  • Smør min cykelkæde, og giv et hurtigt tjek på småting, når du lapper mit dæk. Og så nævn ting i farezonen, der på sigt skal ordnes, når jeg henter cyklen… Uden at presse på med salg. Jeg skal nok komme tilbage, fordi du hjælper mig!

  • Hvis jeg afleverer min cykel ved hovedindgangen, men du reparerer den 15 m længere henne. så kør den selv derned. De 5 sekunder det tager, er godt givet ud i modsætning til at kommandere rundt med mig som kunde. Skilte, der indikerer, hvor cyklen bør afleveres, hjælper også. De fleste vil følge anvisninger - bare se hvor meget vi rydder op i fast food restauranter. De resterende gør du det for, fordi du yder god service.

Hvis du sætter disse tiltag op imod din virksomhed, kan du så ikke meget nemt gøre noget for at hjælpe dine kunder uden store ekstra omkostninger? Som i Content Marketing skifter vi fra “Always be Closing” til “Always be Helping!”

 

Webshoppen

77 pct. af alle danskere har handlet online. Derfor er det for mange efterhånden lige så normalt som at stå i kø ved kassen. Men kan webshops gøre det nemmere for os brugere - og samtidig sælge mere? Ja! De dygtigste webshops - store som små - splittester alt, hvad de kan, for at optimere processen bare nogle få procent. Det giver stort øget salg. Men der er stadig mange nemme tiltag, der vil hjælpe kunderne.

  • Hent min adresse via mit telefonnummer. Jeg bliver så glad, når jeg kan taste mit nummer, og mit navn og min adresse derefter automatisk bliver udfyldt. Og så skal det lige siges, at hvis din webshop teknisk blokerer for at browseren kan indsætte gemte data for at hjælpe mig, bliver jeg aldrig kunde hos dig!

  • Af og til opstår der tekniske problemer ved et køb. Der kan du hjælpe brugeren ved at sikre, at de informationer, der allerede er givet, ikke skal gives igen. Når jeg har skrevet jeg vil flyve til Boston, så vil jeg nok stadig gerne til Boston efter en teknisk fejl.

  • Vær 110 pct. sikker på, at mine data ikke misbruges. Hvis jeg har købt et par hovedtelefoner til 200 kroner hos en webshop, så vil jeg ikke skulle bruge flere dage på at ændre alle mine koder på alle mine logins, fordi webshoppen bliver hacket. Krypter og pas på mine data!

  • Link til uvildige test fra produktsiden - både positive og negative tests. Jeg finder jo de tests alligevel, så kan du ligeså godt hjælpe mig.

  • Når jeg har købt produktet, så send en mail med info om, hvordan jeg bedst bruger produktet. Alt efter hvad jeg køber, kunne det være, hvordan jeg monterer et tv på væggen, eller hvornår jeg får proteinpulver til at smage godt i en blanding. Her kan du også sætte et link ind til Trustpilot for at få en anmeldelse.

  • Køber jeg et produkt, så læg en lille ekstra ting i kassen. Når jeg får en lille pose med vingummibamser med i kassen, når jeg har købt noget elektronik, bliver jeg så glad. Eller bare en lille besked fra lagerarbejderen. Det er så nemt!

I sidste ende handler det om at gøre en handel med virksomheden så nem og behagelig som overhovedet muligt. Og det handler om at skabe værdi - og gerne mere værdi end kunden regnede med.

 

Prøv det selv og del dine erfaringer! Og forresten er jeg altid på udkig efter gæster til Help Marketing podcasten, som rent faktisk gør det der med at hjælpe andre og opnå succes. Tag fat i mig, hvis du har en god historie at dele! Enten på Twitter eller via eric@nochmal.dk. Og lyt med!

 
Profil
Eric Ziengs authorimage Eric driver content marketing-bureauet Nochmal.

Eric rådgiver virksomheder om content marketing og lead generering med henblik på salg baseret på langvarrige relationer. Han holder desuden foredrag om content marketing og virksomheders brug af sociale medier. Eric har i syv år rådgivet internationale og danske virksomheder om kommunikation og markedsføring.

Her på bloggen skriver Eric om content marketing med fokus på cases, gode råd og de nyeste trends. Nøgleord er strategi, blogs, nyhedsbreve, relationsopbygning, salgstragt, CRM, webinarer, e-bøger, lead generering, medarbejdere som ambassadører og B2B.

Vær med i diskussionen på Twitter herunder eller tag fat i Eric direkte på LinkedIn.

Twitter

Tidligere bloggere på borsen.dk