Lær af Samsungs og George W. Bush' virale fejl

authorimage
BLOGS
Af: Eric Ziengs
04. sep 2014

I de seneste uge har the ALS Ice Bucket Challenge fyldt meget i sociale og klassiske medier. Med ALS Ice Bucket challenge sættes der fokus på sygdommen Amyotrofisk Lateral Sklerose. Man udfordrer tre personer til at donere $100 til en ALS-organisation eller hælde en spand isvand over hovedet og dele optagelsen af det. Selvfølgelig efter man selv har gjort det. Den er gået viral - rigtig viral, fordi de kendte hurtigt kom med på bølgen. Her nogle eksempler: 

På én måned nåede donationerne op på $100 mio dollar (modsat $2,3 mio i samme måned året før). Så ja det virker. Men kan man brænde nallerne som kendt person eller virksomhed med selviscenesættelsen? Jeg vil ikke dømme, hvad der sjovt og underholdende (det har vi de sociale medier til). Jeg vil i stedet se på Samsungs forsøg på selviscenesættelsen.

Læs også: Ti gode råd om video marketing

Dårlig stil

Samsungs idé er faktisk god. Samsung-mobilen siger på en video, at den udfordrer Apples, HTC’s og Nokias mobiler til Ice Bucket-udfordringen. Derefter får den kastet en spand isvand over sig. Mit bud er, at konkurrenternes modeller ikke er vandtætte som Samsungs mobil. Skide smart!

Men det går galt i eksekveringen. Samsung mobilen glemmer at nævne ALS i videoen. Samsung nupper simpelthen medieinteressen, som bør være på sygdommen, og på de personer, der lider af den. Hvad gør de med opmærksomheden? De forsøger at fremme kommercielle interesser, ved at udfordre deres konkurrenter. Samsung er mildest talt ude af trit med omverden. Det er dårlig stil. Meget dårlig stil (fortsættes under billedet).

Hvad kan vi lære af Samsung?

  • Forstå den bølge du rider med på - ellers falder du af. Og det kan gøre ondt

  • Forstå hvem der er i centrum - ofte er det ikke dit brand

  • Præsident Obama og Patrick Stewart forstår deres brand ved at takke nej til vandet og i stedet donere. Hvad ville dit brand gøre?

  • Syretest din idé. Syretest eksekveringen af din idé

Hvis du skal ride med på bølgen, skal du arbejde hurtigt, inden dillen er overstået. Derfor skal du ikke hoppe med på alt. Og når du rider med, skal du have en god forståelse af både dit eget brand og af omverden. Ellers ender du med “en Samsung” - ligesom George W. Bush, der lige havde glemt, at hans navn for mange er lige med waterboarding.

Hvis du vil vide mere om ALS og Sclerose, kan du gå til Scleroseforingen og RehabiliteringsCenter for Muskelsvind. Du kan også donere til Dansk Selskab for Amyotrofisk Lateral Sclerose.

Profil
Eric Ziengs authorimage Eric driver content marketing-bureauet Nochmal.

Eric rådgiver virksomheder om content marketing og lead generering med henblik på salg baseret på langvarrige relationer. Han holder desuden foredrag om content marketing og virksomheders brug af sociale medier. Eric har i syv år rådgivet internationale og danske virksomheder om kommunikation og markedsføring.

Her på bloggen skriver Eric om content marketing med fokus på cases, gode råd og de nyeste trends. Nøgleord er strategi, blogs, nyhedsbreve, relationsopbygning, salgstragt, CRM, webinarer, e-bøger, lead generering, medarbejdere som ambassadører og B2B.

Vær med i diskussionen på Twitter herunder eller tag fat i Eric direkte på LinkedIn.

Twitter

Tidligere bloggere på borsen.dk