Bundlinjen er pænest i sort – så brug design!

authorimage
BLOGS
Af: Carl Holst
20. aug 2014

Når Apples iPhone er blevet en verdensomspændende succes med en solid bundlinje, er en stor del af forklaringen ganske enkel: Design.

Her tænker jeg ikke bare på design som udseende, form og farve - jeg tænker i mindst lige så høj grad design som brugervenlighed, funktionalitet og enkelhed.

Design er så meget mere end overflade og i høj grad en faktor, som skal tages alvorligt i bestyrelseslokalerne, når bundlinjen skal skifte fra rød til sort eller beholde sin sorte farve. Måske er det ikke tilfældigt, at så mange designere foretrækker at klæde sig i sort!

I Region Syddanmark har vi fokuseret på design i de seneste fem år. Vi har decideret oplevelseserhverv – herunder design – som et af vore vækst- og satsningsområder, og det er en rigtig god idé.

For en ny analyse af de kreative erhverv viser, at virksomheder, der anvender design som en del af virksomhedens vækst- og innovationsstrategi, ser langt lysere på fremtiden end virksomheder, som ikke gør det.

Analysen ”Kreative erhverv – og design”, som er baseret på besvarelser fra 900 syddanske direktører og data fra Danmarks Statistik, afslører en klar tendens til, at de virksomheder, der arbejder med kreativitet og design, har større forventninger til vækst, omsætning og eksport end andre virksomheder.

Den viser også, at det er lykkedes at få flere syddanske virksomheder til at tænke i design – ikke bare når de udvikler nye produkter og services, men også når de udvikler virksomhedens organisation og forretning. Således er design og kreativitet i dag er en naturlig del af udviklingsfasen hos dobbelt så mange virksomheder som for fem år siden.

Et andet interessant resultat fra analysen er, at virksomheder i de kreative brancher har et markant højere uddannelsesniveau end andre virksomheder. Således har 28 procent i de kreative erhverv en lang eller mellemlang uddannelse mod 18 procent i alt i alle brancher.

Så når det kan lykkes for os at udbrede brugen af design, kan vi også være med til at skabe flere arbejdspladser til de højtuddannede, vi så gerne vil have flere af. Det er en kendt problematik, som ikke kun huserer i det syddanske, men bredt rundt om i hele landet.

I vores indsats inden for design arbejder vi også målrettet på at skabe vækst og bedre konkurrenceevne i små og mellemstore virksomheder på tværs af brancherne. For selv om vi i regionen arbejder benhårdt på at få skabt flere store globale virksomheder med vores nye højvækstmodel, er det stadig de små og mellemstore virksomheder, som præger erhvervsbilledet.

Så vi har altså et kæmpe stort potentiale her, som ikke bare er aktuelt i Syddanmark, men i hele landet. Danmark er jo stadig et land præget af denne type virksomheder.

Jeg håber, at analysen kan være til inspiration for andre og med til at åbne øjnene for design som en effektiv driver af vækst. For det har vi brug for.

Analysen ”Kreative erhverv – og design” kan findes her:

 

 http://www.detgodeliv.regionsyddanmark.dk/publikationer/publikation/item/design-og-kreative-erhverv-2014 

Yderligere info: ”Analyse af økosystemet for design og kreative erhverv i Region Syddanmark” om styrker og udviklingspotentialer i økosystemet omkring den spirende klynge for design og kreative erhverv i Region Syddanmark.

 http://www.regx.dk/fileadmin/user_upload/regx/filer/REG_X_analyser/Analyse_af_oekosystemet_i_klyngen_for_design_og_kreative_erhverv_Faerdig_version_2014.pdf 

Profil
Carl Holst authorimage Forhenværende formand for Team Danmark og regionsrådsformand for Region Syddanmark. Har gennem mange år været en central person - både i det kommunale Danmark og i partiet Venstre.

Twitter

Tidligere bloggere på borsen.dk